1,75 miljoen pond kostende Aston Martin V12 Zagato als Coupé én Speedster
Halen Aston Martin en Zagato nu de woede op de hals door het bedrijf R-Reforged toestemming te geven voor een nieuwe serie van de V12 Zagato? Jazeker. Het goede nieuws is dat het origineel origineel blijft, want de exemplaren uit de tweede reeks verschillen op enkele punten met de oorspronkelijke V12 Zagato.
Zet de nieuwste uitgave van de Engelse Zagato naast het origineel en de kenner ziet direct verschillen. Dat begint bij de licht hertekende neus van de gelimiteerde sportwagen. De wielen zijn eveneens anders, en kennen nu een centre lock. De meest in het oog springende detail is de achterspoiler. Waar Aston Martin in 2011 de auto zelf bouwde met een achterspoiler, ontbreekt de vleugel nu op de V12 Zagato Heritage TWINS by R-Reforged gedoopte uitgave. De hernieuwde uitgave heeft echter wel degelijk een spoiler, maar een die automatisch omhoog komt. Een andere groot verschil is dat de 2020-editie over carrosserie beschikt die volledig van carbon fibre is vervaardigd.
Voor eerst Speedster
Het grootste verschil is dat van de V12 Zagato Heritage TWINS by R-Reforged nu ook een open variant verschijnt. Deze Speedster was er acht jaar geleden niet. Toen beperkten Aston Martin en Zagato zich tot louter een Coupé met dat legendarische double bubble dak, wat een handtekening van Zagato is. In vergelijking met het origineel monteert R-Reforged overigens een sterkere V12-motor. De 5.9-krachtbron is voor de gelegenheid opgevoerd tot meer dan 600 pk, waar de krachtbron normaal 517 pk levert.
De motortuning doet R-Reforged zelf, inclusief de montage van een titanium inlaatspruitstuk en magnesium uitlaatsysteem. Het betreft overigens een gebruikte krachtbron, want voor de bouw van de V12 Zagato Heritage TWINS by R-Reforged maakt het bedrijf gebruik van bestaande V12 Vantage-modellen, die worden omgebouwd tot V12 Zagato. Het bedrijf laat aan Autovisie weten dat het een aantal exemplaren heeft gevonden met nul-kilometer op de teller. Hoe bijzonder is dat! Een aantal auto’s uit de gelimiteerde serie heeft dus al de nodige asfaltkilometers achter de rug.
Twee keer 19 stuks, alleen als setje
Van de Aston Martin V12 Zagato Heritage TWINS by R-Reforged worden slechts 38 exemplaren gemaakt, gelijk verdeeld over de coupé en speedster. Het volume ‘19’ per carrosserievariant is overigens een verwijzing naar het oprichtingsjaar van Zagato, 1919. De prijs bedraagt liefst 1,75 miljoen pond, exclusief belastingen. Máár, voor dat bedrag krijg je zowel de coupé als de speedster. Eén van de twee kopen kan niet. Het bedrijf levert de auto’s alleen als setje, negentien in totaal dus.
Met 19 stuks exclusiever dan 65 originele exemplaren
Met een oplage van 19 Coupés en 19 Speedsters is de remake een stuk exclusiever dan de originele V12 Zagato. Van de uit 2011 daterende coupé bouwde Aston Martin precies 65 stuks. Bij de onthulling van het conceptmodel destijds liet Aston Martin weten er maximaal 150 te gaan bouwen. Het definitieve productievolume werd bij de productiestart bepaald op 101 exemplaren. Het lukte de fabrikant niet op alle exemplaren te verkopen. Uiteindelijk maakte Aston Martin 65 V12 Zagato’s, allen Coupés op basis van de V12 Vantage.
De eerste Aston Martin Vantage V12 Zagato Heritage TWINS by R-Reforged zal in het vierde kwartaal van 2020 worden vervaardigd. Het bedrijf laat aan Autovisie weten dat er voor meer dan de helft van de 19 setjes reeds een koper is gevonden.
Video Aston Martin V12 Zagato trok maar weinig kopers
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Geef eens gas’ gaat faliekant mis bij Dodge Challenger Hellcat
-
Drama bij Volkswagen, CEO spreekt van ‘situatie als nooit tevoren’
-
Bizarre video: BYD-supercar springt met vier wielen van de grond
-
Duitsland verbiedt dit soort banden, zo check je die van jouw auto
-
Oeps, Charles Leclerc heeft ongelukje met zijn Ferrari Purosangue
-
Subaru maakt Solterra veel goedkoper
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Renault heeft smaak te pakken en toont waanzinnige R17-restomod
-
Dit is wanneer je de eerste waterstofauto van BMW kunt verwachten
-
Deze AMG met atmosferische V8 heeft bijzonder interieur
-
Volvo ES90 komt naar Nederland, maar is niet voor jou bedoeld
-
Nissan-topman: ‘We werken aan terugkeer van de Nissan Silvia’