Nog deze zomer zal Audi de tweede generatie A1 presenteren en dat zou hoog tijd worden. De huidige editie is namelijk al bijna acht jaar in productie!

Computerillustratie Schulte DesignComputerillustratie Schulte Design


Binnen het kwartet Volkswagen Polo, Skoda Fabia en Seat Ibiza is de A1 van Audi het oudste model. Maar of de A1 ook recordhouder blijft, is de vraag. De Ibiza en Polo zijn beide in 2017 op de markt gekomen en de Skoda dateert van 2014, maar laatstgenoemde is nog lang niet aan vervanging toe.

Vijfdeurs

De volgende generatie A1 deelt zijn technische basis met de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. Binnen de Volkswagen Groep staat de architectuur bekend als MQB A0. Mede door de toepassing van de nieuwe bodemplaat wordt de kleinste Audi langer, breder en lager. Audi zal ditmaal ook maar één carrosserievariant lanceren. De driedeurs verlaat het toneel, aangezien de markt hoofdzakelijk om de vijfdeurs variant van de hatchback vraagt.

Seat

Verantwoordelijk voor de productie wordt Seat, dat de hatchback in de Spaanse fabriek te Martorell gaat maken. De A1 neemt daar de plaats van de Q3 over, waarvan de bouw naar Hongarije wordt verplaatst. De huidige A1 ziet in België het levenslicht, maar de faciliteit nabij Brussel wordt omgebouwd voor de productie van de elektrisch aangedreven e-tron.

LEES MEER: Audi schrapt A1 met drie deuren en dieselmotor

Quattro

Wanneer de A1 precies op de markt komt, is niet bekend. Bij de marktintroductie zal er in ieder geval keuze zijn uit een 1.0 TFSI-driecilinder en de 1.5 TFSI-viercilinder benzinemotoren De aandrijving is standaard op de voorwielen, maar wie vierwielaandrijving wenst dient op de optielijst Quattro aan te vinken.