Audi A1 nadert zijn publieksonthulling
Binnen het kwartet Volkswagen Polo, Skoda Fabia en Seat Ibiza is de A1 van Audi het oudste model. Maar of de A1 ook recordhouder blijft, is de vraag. De Ibiza en Polo zijn beide in 2017 op de markt gekomen en de Skoda dateert van 2014, maar laatstgenoemde is nog lang niet aan vervanging toe.
Vijfdeurs
De volgende generatie A1 deelt zijn technische basis met de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. Binnen de Volkswagen Groep staat de architectuur bekend als MQB A0. Mede door de toepassing van de nieuwe bodemplaat wordt de kleinste Audi langer, breder en lager. Audi zal ditmaal ook maar één carrosserievariant lanceren. De driedeurs verlaat het toneel, aangezien de markt hoofdzakelijk om de vijfdeurs variant van de hatchback vraagt.
Seat
Verantwoordelijk voor de productie wordt Seat, dat de hatchback in de Spaanse fabriek te Martorell gaat maken. De A1 neemt daar de plaats van de Q3 over, waarvan de bouw naar Hongarije wordt verplaatst. De huidige A1 ziet in België het levenslicht, maar de faciliteit nabij Brussel wordt omgebouwd voor de productie van de elektrisch aangedreven e-tron.
LEES MEER: Audi schrapt A1 met drie deuren en dieselmotor
Quattro
Wanneer de A1 precies op de markt komt, is niet bekend. Bij de marktintroductie zal er in ieder geval keuze zijn uit een 1.0 TFSI-driecilinder en de 1.5 TFSI-viercilinder benzinemotoren De aandrijving is standaard op de voorwielen, maar wie vierwielaandrijving wenst dient op de optielijst Quattro aan te vinken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!