Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 27 apr 2022
Leestijd: 3 minuten

13 jaar zonder Pontiac: vier auto’s die we (niet) missen

Voor de Nederlander staat 27 april bekend als Koningsdag. In de autowereld is 27 april ook een noemenswaardige datum. Vandaag is het precies 13 jaar geleden dat Pontiac officieel ten onder ging.

Door de economische crisis in 2008 moest GM financiële hulp zoeken bij de overheid. Een voorwaarde hiervoor was het herstructureren van het concern, wat leidde tot het einde van het oer-Amerikaanse merk. Dit zijn vier auto’s die we (niet) missen.

Vier modellen die we (niet) missen:

1. Pontiac Firebird Trans Am

De Pontiac Firebird is een begrip in de wereld der muscle cars. De Firebird werd door Pontiac gebouwd van 1967 tot 2002 op hetzelfde platform als de Chevrolet Camaro en heeft verschillende iconen voortgebracht. Denk bijvoorbeeld aan KITT uit de ‘Knight Rider’. Ook de eerste generatie Firebird is er eentje om te onthouden.

pontiac firebird trans am ram air iii

In 1969 introduceerde Pontiac het ‘Trans Am’ pakket dat de auto nog sportiever moest maken. De eerste generatie Firebirds waren te verkrijgen in verschillende varianten met als best presterende versie een 345 pk-sterke V8. Van de eerste generatie Firebird Trans Am werden slechts 697 gebouwd dus de kosten zullen hoog oplopen, mocht je er een op het oog hebben.

De Pontiac die Porsche versloeg

Mocht je er een vinden als cabriolet, dan kan-ie zomaar eens een miljoen waard zijn. Het vinden ervan zal echter een lastig verhaal worden aangezien er maar acht van gemaakt zijn.

2. Pontiac Bonneville (1959)

Een ander fraai model is de tweede generatie Pontiac Bonneville. De Bonneville had een nog langere looptijd dan de Firebird. Van 1957 tot 2005 rolden er Bonnevilles van de band af. Veel meer dan alleen de naam delen de modellen niet. Door de jaren heen bleef er niets meer van het schitterende design van de eerste paar generaties over. Langzamerhand veranderde het model steeds meer in een doodsaaie sedan, met de negende generatie als absoluut dieptepunt.

Een Amerikaanse kolos als dit heeft natuurlijk een gigantische motor ‘nodig’, dat is ook het geval. De V8 kwam in verschillende varianten die tussen de 215 en 345 pk leverde. De auto kwam ook als coupé en vierdeurs station wagon, maar de cabriolet is toch wel het meest in het oog springende model.

3. Pontiac Aztek

Misschien wel een van de lelijkste auto’s ooit geproduceerd, de Poniac Aztek. Inmiddels onsterfelijk gemaakt door zijn optreden in de populaire serie ‘Breaking Bad‘. Alhoewel het daarom een ‘cult-auto’ is geworden kunnen we met een gerust hart stellen dat de Aztek allerminst een succes was.

Pontiac Aztek

De Aztek werd verkocht van 2001 tot 2005 en was één van de laatste stuiptrekkingen voor de val van het merk. Het exterieur is al niet om aan te gluren, maar ook het interieur wordt gedomineerd door lelijk grijs plastic. Ook zijn prestaties waren – zoals je waarschijnlijk al verwacht had – niet om over naar huis te schrijven. De auto werd overigens geadverteerd als een ‘off-road’ voertuig, maar in de praktijk bleek dat zijn kwaliteiten daar niet lagen. Waar eigenlijk wel?

4. Pontiac Grand Am (1985-1991)

De Pontiac Grand Am werd in 1973 in het leven geroepen als een stoere muscle car met een slurpende V8. Net als bij de Bonneville verloor Pontiac op een gegeven moment het originele idee uit het oog. De derde generatie Grand Am is in geen enkel opzicht indrukwekkend te noemen.

Om te beginnen ziet de Grand Am eruit alsof de tekenaar halverwege geen zin meer had. Qua uiterlijk is het dus al een treurige vertoning en wat betreft prestaties is het niet veel beter. De ooit stoere muscle car heeft de beschikking over een slaapverwekkend maximumvermogen van 180 pk uit een 3,0-liter V6. Kortom, een sombere sedan met een merkwaardig uiterlijk die geen noemenswaardige kwaliteiten heeft.

Afgehamerd: de Pontiac Trans Am van Burt Reynolds

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.