100 km elektrisch in stekkerversie Mercedes S 580 e
Gestaag breidt Mercedes-Benz het leveringsprogramma van de S-Klasse uit. Na de aanduiding 350 d, 400 d, 450, 500 en 580 volgt nu de term 580 e. De letter in de verse naam duidt op elektrificatie, al beschikt de ‘580’ eveneens over een geëlektrificeerde aandrijflijn. De ‘e’ is een stekkerhybride.
De ‘e’ stond ooit voor ‘electric drive’, maar binnen het programma van Mercedes’ topmodel is er geen ruimte voor een volledig elektrische variant. Wie elektrisch wilt rijden, kan wel in het topsegment bij Mercedes terecht, maar dient te vragen naar de EQS. Die limousine is specifiek als elektromodel ontwikkeld. Verbrandingsmotoren komen in dat platform niet te hangen.
510 pk systeem vermogen
Voor de S-Klasse is de plug-in hybridetechniek de meest uitgebreide vorm van elektrificatie. De Duitsers passen de technologie voor de eerste maal in de huidige generatie toe in de vorm van S 580 e. Anders dan de S 580 beschikt de S 580 e over een 3,0 liter zescilinder benzinemotor in plaats van een V8-krachtbron. De zes-in-lijn levert 367 pk en is gekoppeld aan een elektromotor van 110 kW. Het systeemvermogen komt op 510 pk uit. Door de S 580 e te voorzien van een accupakket met een capaciteit van liefst 28 kWh is de S-Klasse in staat om op een volle acculading een afstand van meer dan 100 km af te leggen. Het betekent een officieel verbruikscijfer van 1,1 tot 1,5 liter per 100 km en dus een CO2-waarde van minimaal 33 g/km. De S 580 e rijdt tot 140 km/h volledig elektrisch en wordt in de Electric-modus zelfs op genoemde snelheid begrensd. De topsnelheid in hybridemodus ligt op 250 km/h.
Grote benzinetank
Voor het laden van de batterij is een 11 kW driefaselader aan boord, terwijl snelladen kan met een 60 kW DC-lader. Ondanks de grote batterij claimt Mercedes door de herpositionering van het accupakket een grotere bagageruimte dan voorheen. Er is nu zelfs een doorlaadmogelijkheid. Denk overigens niet dat het volume van de benzinetank vanwege de batterij is gereduceerd. De S 580 e heeft de grootste tank van alle types, een die optioneel voor de meest andere versies leverbaar is.
Prijzen Mercedes S 580 e
De S 580 e staat per direct op de prijslijst. De fabrikant biedt de motorisering in twee carrosserievarianten aan, de uitvoering met korte wielbasis en met lange asafstand. De voordeligste uitvoering vergt een investering van 135.060 euro.
Opgewaardeerd met Maybach-goodies
Naast de stekkerversie verrijkt Mercedes het aanbod ook met een actieve onderstel E-Active Body Control beschikbaar te stellen voor de reguliere S-Klasses. Het speciale onderstel werd reeds voor de Maybach-variant aangekondigd. Ook de zaken als de kuitmassage, MBUX interieurassistent en de gordelaanreiker voor de achterpassagiers komen van de verlengde Maybach-uitvoering beschikbaar voor de S-Klasse. Op de prijslijst staan overigens ook nieuwe lakken, zoals nauticblauw metallic, designo kasjmierwit magno, designo kalaharigoud en designo selenietgrijs magno.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland