Uit cijfers van de RDW blijkt dat ongeveer 10%, of bijna 800.000 Nederlandse voertuigen met een probleem rond rijdt. Al deze auto's zijn namelijk teruggeroepen door de fabrikant vanwege technische gebreken, maar op die oproep is door de eigenaar niet gereageerd.

Pech

Terugroepacties komen met grote regelmaat voor. Sinds 2012 zijn er in Nederland alleen al drie miljoen auto's teruggehaald naar de dealers. En daarbij gaat het niet altijd om even spannende dingen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ruitenwissers minder goed functioneren of dat er een stukje plastic ergens loslaat. Maar ook serieuzere dingen zoals falende airbags of gaspedalen die blijven hangen zijn voorgekomen. Maar het overkoepelende probleem bij terugroepacties is dat lang niet elke eigenaar er gehoor aan geeft.

Brandgevaar

De laatste keer dat wij erover schreven ging het om brandgevaar bij de Audi e-tron door een relatief klein probleem. Hierbij heeft Audi alle eigenaren netjes ingelicht, maar vermeldde ze hierbij dat ze eigenaren niet verplichten om met de auto naar de dealer te gaan voor de gratis reparatie. In Nederland is zelfs dat niet nodig, want de fabrikant hoeft maar éénmalig contact met de eigenaar te zoeken. Na dit contact ligt de verantwoording bij de eigenaar.

Precies daar ligt dan ook het probleem, want die weet vaak niet voldoende over terugroepacties om er ook actie op te ondernemen. Dat stelt Olaf de Bruijn, directeur van de RAI-vereniging, tegenvoer BNR. Volgens hem gaan terugroepacties om veiligheid van het voertuig en is het uiterst belangrijk daar zorgvuldig mee om te gaan. Het is dan ook het doel om de consument dit te laten inzien en naar de dealer te laten gaan.

Geen geldige APK

De Bruijn stelt daarnaast dat onbeantwoorde terugroepacties wellicht aangepakt kunnen worden. Hij geeft als voorbeeld bij de APK. Op dat moment kan de klant ingelicht worden over de technische gebreken en de terugroepactie, en kan hij in de gelegenheid gesteld worden om daarop actie te ondernemen. Als die na een bepaalde tijd niet gebeurt is, dan kan er worden besloten om het voertuig geen geldige APK mee te geven.

Checken

Overigens is het heel simpel om even te checken of er nog een openstaande terugroepactie voor uw auto bestaat. Dit kan u checken via het terugroepregister van de RDW. Makkelijker is nog om de kentekencheck van de RDW te raadplegen. Hierin staat namelijk precies welke terugroepacties er voor uw auto nog openstaan.