De nieuwe Bentley Bentayga heeft een prijskaartje gekregen. En wat blijkt? Hij is niet de duurste SUV op dit moment. Toch is de Bentayga een bijzondere SUV. Deze tien feiten vertellen waarom.

Bentley Bentayga detail 004


  1. In de basis is de architectuur van de Bentayga gelijk aan die van de Audi Q7. Ook Bentley gebruikt dus een aluminium/stalen frame.
  2. Het bouwen van één Bentayga duurt ongeveer 130 uur, gelijk aan de productietijd van de Flying Spur. Het bouwen van een Mulsanne duurt 399 uur en een Continental GT 104 uur.
  3. De Bentayga heeft 90 ECU’s aan boord, vijftig procent meer dan de Continental GT. De ECU's regelen alle systemen van de Bentley, zowel off-road als op asfalt.
  4. Omdat de Bentayga een off-roader is, heeft Bentley aan de onderzijde beschermplaten bevestigd. Composiet/stalen panelen beschermen de motor, transmissie, brandstoftank en aandrijfas.
  5. Een echte voorbumper heeft de Bentayga niet. Het aluminium zijscherm loopt ver door naar voren zodat volgens exterieurdesignbaas SangYup Lee een clean geheel ontstaat.
  6. De Bentayga heeft standaard een panoramadak met een glasoppervlakte van 1,35 vierkante meter. Het paneel bestaat uit twee delen. Alleen het voorste deel kan open.
  7. In iedere Bentayga zitten ongeveer vijftien stukken fineer. Om al dat hout voor de SUV te bewerken heeft Bentley 58 mensen in dienst.
  8. Het interieurontwerpteam begon met de typische Bentley Wings op het stuur en zijn daaromheen het interieur gaan tekenen. Het dashboard heeft daarom ook de vorm van het logo.
  9. Er zijn allereerst twee interieuropstellingen. De eerste heeft vier individuele zetels en een middenconsole, gevolgd door een opstelling met vijf stoelen en een neerklapbare armsteun. Een 5+2-opstelling met twee stoelen voor kleine kinderen volgt mogelijk later.
  10. Aan boord heeft de SUV systemen als adaptieve cruise controle, verkeersbordherkenning, nachtvisie, een head-up display, Rear Crossing Traffic Warning, dodehoekdetectie en Hill Descent Control.

"De Bentayga heeft 90 ECU’s aan boord, vijftig procent meer dan de Continental GT"

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!