Zoek artikelen en videos op merk
Volkswagen test, nieuws, prijs en meer
De geschiedenis van Volkswagen begint met de Kever (1938 – 2003). Deze werd in de jaren dertig door Ferdinand Porsche ontworpen als een auto voor het volk. Na de Tweede Wereldoorlog groeide de Kever uit tot een symbool van de wederopbouw. Veel nieuwe modellen kwamen er daarna niet bij. Eigenlijk alleen de Type 2 (1950 – 1967) en de Karmann Ghia (1955 – 1974). In de jaren zeventig wist Volkswagen het succes van de Kever door te zetten met de Golf (vanaf 1974). Iets eerder werd de Passat (vanaf 1973) geïntroduceerd en iets later de Polo (vanaf 1975). Volkswagen is onderdeel van de Volkswagen Group, een van de grootste autofabrikanten ter wereld. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Duitse Wolfsburg.
In de jaren dertig waren auto’s vooral voor de rijken. Ferdinand Porsche had het idee om een goedkope en simpele volksauto te ontwikkelen. Adolf Hitler wilde een voertuig dat in staat was om twee volwassenen en drie kinderen met een snelheid van 100 km/h kon vervoeren. Dat werd de KdF-Wagen (Kraft durch Freude). Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden slechts een handjevol auto’s geproduceerd, maar in de decennia erna verlieten ruim 21,5 miljoen Kevers de fabriek.
Ben Pon
De Type 2 – ook wel bekend als de Transporter – was een idee van de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon. Hij schetste zijn ‘ontwerp’ op 23 april 1947 op een blaadje papier. In de jaren zestig groeide de Transporter uit tot een symbool van de hippiebeweging. In Duitsland was hij de motor achter de enorme economische groei die het land na de Tweede Wereldoorlog doormaakte.
Golf GTI
In 1973 zat Volkswagen in de problemen. De Kever verkocht niet meer zo goed en de andere luchtgekoelde modellen van het merk konden dat niet compenseren. De Passat, Scirocco, Golf en Polo die daarna werden geïntroduceerd had Volkswagen te danken aan zijn overname van Auto Union/Audi in 1964. Bij die fabrikant zat namelijk expertise op het gebied van watergekoelde motoren en voorwielaandrijving. De Golf GTI was de eerste populaire hot hatchback.
Dieselgate
In de jaren tachtig en negentig breidde Volkswagen zijn modellengamma sterk uit. Het merk zette groot in op dieseltechniek. In 2015 barstte dieselgate los, nadat bleek dat Volkswagen een speciaal stukje software in zijn auto’s had ingebouwd om emissietesten om de tuin te leiden. Naast de Polo, Golf en Passat levert Volkswagen ook de compacte Up, de MPV Touran en de SUV’s T-Roc, Tiguan en Touareg. De Arteon is een vierdeurs coupévariant van de Passat.
Laatste nieuws over Volkswagen
-
‘You can’t fire me, I quit!’, zeiden al 20.000 Volkswagen-medewerkers
-
De VW die Max Verstappen als eerste auto wilde, maar niet kocht
-
Deze populaire Volkswagen kun je nu bij de supermarkt kopen
-
Deze occasion is één van de meest praktische auto’s
-
Deze bruikbare occasion voor 10.000 euro is verrassend zeldzaam
-
De knotsgekke hoogtepunten van 50 jaar Volkswagen Polo
-
Deze Duitse verkooptopper is een betaalbare occasion
-
Betaalbare coupé-occasions: Alfa Romeo Brera vs. Volkswagen Scirocco
-
Volkswagen-CEO: Golf GTI EV wordt ‘een monster’
-
Duurtest: VW Golf eHybrid – voor de doorsnee-Nederlander?
-
Volkswagen Tayron: daadwerkelijke actieradius en het verbruik
-
Volkswagen verkoopt meer auto’s, maar winst keldert! Hoe kan dat?