Toyota Yaris test, nieuws, prijs en meer

In 1999, net voor de wisseling van het millennium, werd de Toyota Starlet vervangen door de Yaris. De naam is een afgeleide van Charis; de Griekse godin van schoonheid.

Hoewel de eerste generatie nog een enigszins oubollig imago had, heeft de huidige, derde generatie die suffigheid reeds lang van zich afgeschud. Met als voorlopig hoogtepunt de Yaris GRMN, een zeer sportief model waarvan je hier een test vind. 

Auto van het jaar 

In Nederland was de eerste generatie Yaris slechts leverbaar als drie- en vijfdeurs hatchback. In sommige andere landen was daarnaast ook een sedan leverbaar. Om de kritiek op de vaak wat oubollige en Aziatische ontwerpstijl de kop in te drukken werd de Yaris ontwikkeld door Toyota Europe, zodat de auto beter aansloot bij de smaak van de Europese consument. Dat bleek een goede beslissing. In 2000 werd de Toyota Yaris gekroond tot Auto van het Jaar.  

Centraal geplaatst instrumentarium 

Op het gebied van de motorisatie werd er voor de eerste generatie een 1,0 liter viercilinder aangeboden met een vermogen van 68 pk. In het interieur is vooral het digitale, centraal geplaatste instrumentarium opvallend. Deze opmerkelijke plaatsing van het instrumentarium werd alleen voor de eerste twee generaties toegepast. Een andere handige feature zijn de vele opbergvakken: in het geval van de driedeurs hatchback maar liefst dertien. Zo is het dasboardkastje in twee compartimenten verdeeld: een aan de bovenzijde van het dashboard en een aan de onderzijde. 

International Engine of the Year 

In 2005 was het de beurt aan de tweede generatie Yaris, die eveneens als drie- en vijfdeurs werd geleverd. Een test van de tweede generatie Yaris vind je hier. De tweede generatie kwam met een ruimere keuze aan motoren: drie benzinemotoren en een dieselblok. Zij waren gekoppeld aan een handbak met vijf of zes versnellingen of als optie een automatische transmissie. De 1.0 VVT-I benzinemotor werd twee jaren op rij verkozen tot International Engine of the Year in de categorie tot 1,0 liter inhoud. Deze motor viel ook op een andere manier op. Hij was met een gewicht van slechts 67 kilo de lichtste personenautomotor op dat moment. Ook op het gebied van veiligheid was de tweede generatie Toyota Yaris met diverse features uitgerust: zoals elektronische remkrachtverdeling, een remassistent alsmede stabiliteits- en tractiecontrole. Bij de Euro NCAP-veiligheidstest kreeg de tweede generatie Yaris de maximale score van vijf sterren. Ook staan alledrie generaties Yaris te boek als uitermate betrouwbare auto’s.  

Derde generatie Yaris voor het eerst met hybride motor 

Toyota heeft als fabrikant aan de basis gestaan voor wat betreft hybride-aandrijfvormen. De derde generatie Yaris, die in 2011 op de markt kwam, werd voor het eerst ook als hybride geleverd. Een test van de derde generatie Yaris vind je hier. In 2014 werd het model gefacelift.

Laatste nieuws over Toyota Yaris

Laad Meer