Zoek artikelen en videos op merk
Lotus test, nieuws, prijs en meer
“Maak het zo simpel mogelijk en voegt dan lichtheid toe”, luidt de beroemde filosofie van Colin Chapman (1928 – 1983). Hij richtte in 1952, samen met Colin Dare, Lotus Engineering op. Beroemd werd het bedrijf met zijn Formule 1-racesuccessen en met de Seven (1957 – 1972); een uiterst minimalistische sportwagen die vandaag de dag nog steeds doorleeft in de Caterham Seven (1973 – heden). Andere bekende modellen zijn de Elan (1962 – 1973) en de Esprit (1976 – 2004). Dit wigvormige model trad op in de James Bond-film The Spy Who Loved Me en transformeerde daarin tot een duikboot. Het huidige Lotus-gamma bestaat uit de Elise (1996 – heden), Exige (2000 – heden) en Evora (2009 – heden).
Hoewel Colin Chapman zijn bedrijf pas in 1952 oprichtte zijn de eerste Lotus-modellen al ouder. Toen Chapman nog studeerde aan de Universiteit van Londen bouwde hij op basis van een Austin 7 een raceautootje, de Mark I uit 1948. In de jaren daarna ontwikkelde hij nog een aantal andere modellen. Die waren zo succesvol dat ze klanten begonnen te trekken. Het bracht Chapman ertoe om Lotus Engineering te beginnen.
Stukken lichter
De competitiewagens van Lotus waren anders dan die van de concurrentie. Ze hadden minder vermogen, maar waren ook stukken lichter. De in 1957 geïntroduceerde Seven was buitengewoon populair. Hij was simpel, relatief goedkoop, uitstekend geschikt voor op het circuit, maar ook in staat om na een race over de openbare weg naar huis te rijden. Het ontwerp van de Seven is waarschijnlijk een van de meest gekopieerde in de auto-industrie. Caterham kocht in 1972 de rechten van Lotus.
Mazda MX-5
De allereerste Lotus Elan was de archetypische Engelse roadster. Hij was klein, licht, niet bijzonder sterk, maar had wel achterwielaandrijving. Mazda gebruikte de Elan als referentie toen het merk in de jaren tachtig de eerste MX-5 ontwikkelde. Zet beide modellen naast elkaar en de overeenkomst is duidelijk. De duurdere Esprit bleef meer dan dertig jaar in productie. Andere modellen van Lotus uit die tijd waren de Elite (1974 – 1982), Eclat (1975 – 1982) en Excel (1982 – 1992).
Kleindochter Elisa
In 1996 zette de Elise het kwakkelende Lotus – dat vanaf begin jaren tachtig werd geplaagd door financiële problemen – weer op de kaart. Daaruit voort kwamen de Exige en de Europa S (2006 – 2010). De Evora staat op een compleet nieuw platform. Lotus-eigenaar Proton (Maleisië) werd in 2017 overgenomen door het Chinese Geely. Eerder was het merk eigendom van General Motors (1986 – 1993) en Romano Artiolli (1993 – 1996), naar wiens kleindochter Elisa de Elise is genoemd.
Laatste nieuws over Lotus
-
Lotus verkoopt te weinig auto’s, gaat 200 mensen ontslaan
-
Rijtest met de Lotus Eletre: “Ik ben diep onder de indruk”
-
Waarom zelfs de duurst mogelijke Lotus Eletre een koopje is
-
Eerste SUV van Lotus verslaat Lamborghini Urus en is stukken goedkoper
-
Deze oplader voor elektrische auto’s is voor extreem luie mensen
-
Had Lotus dit model ooit moeten bouwen? | Sjoerds Weetjes 340
-
Deze occasion wil je: Lotus Opel Omega, zeldzame supersedan
-
Duik in de prijslijst: de Lotus Eletre
-
Deze occasion wil je: Lotus 340R, de wildste straatauto ooit
-
De elektrische Lotus Eletre gaat in 2,9 seconden (!) naar 100 km/h
-
Reclame voor sigaretten is alleen op een Lotus Evija cool
-
Waarom Lotus voor 340R kachel verruilde voor 12V-aansluitingen | Sjoerds Weetjes 312