Zoek artikelen en videos op merk

Kia test, nieuws, prijs en meer

Kia betekent ‘komt uit het oosten’. Het bedrijf bouwde zijn eerste auto’s pas in 1974. Dat waren in licentie geproduceerde modellen van onder meer Mazda, Fiat en Peugeot. Tussen 1981 en 1986 mocht Kia geen auto’s produceren. Dat werd aan het bedrijf opgelegd door de toenmalige dictator van Zuid-Korea Chun Doo-hwan. Toen Kia daarna weer begon, sloot het een overeenkomst met Ford (dat toen samenwerkte met Mazda) en bouwde vooral afgeleiden van onder meer de Mazda 121 en Capella. Sinds 2005 richt het merk zich duidelijk op de Europese markt. Het trok voormalig Volkswagen-ontwerper Peter Schreyer aan en begon gestaag te bouwen aan een nieuwe identiteit. Populaire modellen zijn onder meer de Picanto, Rio, Optima, Stinger, Sportage en Sorento.

De autoproductie begon in 1974 bescheiden met alleen de Brisa en Brisa II, wat kopieën waren van de Mazda Familia en Grand Familia. Kia werd al in 1944 opgericht, maar hield zich in de decennia daarna bezig met de fabricage van stalen buizen, fietsen en in licentie gebouwde motorfietsen (Honda) en lichte vrachtwagens (Mazda). Na een aantal jaren geen auto’s gemaakt te hebben, werd in 1986 de productie weer opgestart. In dat jaar rolden er 26 van de band. In 1987 alweer 95.000.

Mazda 121

Dat waren vooral Pride’s (1986 – 2000). Het model was gebaseerd op de Mazda 121 / Ford Festiva en werd geleverd als sedan en als driedeurs of vijfdeurs hatchback. De Kia Concord / Capital (1987 – 1996) was een Mazda Capella en werd opgevolgd door een sedan die in Europa ook op de markt kwam, de Clarus (1995 – 2001). Iets kleiner was de Sephia (1992 – 1997), waarvan ook een hatchbackversie was.

Faillissement

In 1997 werd Azië getroffen door een financiële crisis en ging Kia failliet. Zowel Ford als Hyundai hadden interesse om de Koreaanse fabrikant over te nemen, maar die laatste bracht het beste bod uit. Hyundai kreeg 51 procent van de aandelen in handen, wat sindsdien is teruggebracht. Kia breidde zijn modellengamma stevig uit, maar de auto’s werden onder meer in Europa nog steeds gezien als saai, goedkoop en soms lelijk (Kia Opirus).

Tiger Nose

Het bedrijf heeft dat in de laatste tien jaar langzaam om weten te draaien. Kia heeft ingezet op een duidelijke merkidentiteit, met zijn kenmerkende ‘Tiger Nose’-grille. Daarbij zijn vooral de SUV’s van de fabrikant populair gebleken. Zowel de Sportage (vanaf 1993) als de Sorento (vanaf 2002) doen het qua verkopen goed. Kia verraste met de introductie van de Stinger in 2017. De sportieve liftback is leverbaar met een 370 pk sterke 3,3 liter twinturbo V6.