Zoek artikelen en videos op merk

Cadillac test, nieuws, prijs en meer

Cadillac komt voort uit de Henry Ford Company, het tweede bedrijf dat Henry Ford ooit oprichte. Hij vertrok in 1902 na een ruzie met zijn investeerders, die vervolgens de ingenieur Henry Leland aantrokken om de boedel van de Henry Ford Company te taxeren. Leland overtuigde de twee ervan dat ze auto’s moesten gaan bouwen. Cadillac Automobile Company was het resultaat. Al in 1909 werd het nieuwe bedrijf gekocht door General Motors, die er zijn luxedivisie van maakte. In Europa heeft het merk nooit potten kunnen breken, maar in de Verenigde Staten, Canada en China is het behoorlijk succesvol. Het levert onder meer de ATS, CTS, XTS en CT6 en de enorme SUV Escalade. Een iets compactere SUV is de XT5.

Cadillac is genoemd naar de Franse ontdekkingsreiziger Antoine Laumet de la Mothe, sieur de Cadillac, de man die in 1701 de Amerikaanse stad Detroit stichtte. De eerste auto stond in 1903 op de New York Auto Show. Het merk kreeg al snel een reputatie voor betrouwbaarheid en luxe. In 1912 monteerde het als eerste fabrikant een elektrische starter en elektrische lampen in een auto.

Grote vinnen

In de jaren dertig leverde Cadillac luxe modellen met V8-, V12- en zelfs V16-motoren. Die laatste waren 7,4 liter groot en leverden 165 pk. Door de grote recessie gingen de verkopen van het merk tussen 1928 en 1933 met 84 procent onderuit. Na de Tweede Wereldoorlog voerde Cadillac veel stijlelementen van GM-ontwerper Harley Earl door: grote vinnen, veel chromen details en gebogen voorruiten. Na de Eldorado van 1959 werden Cadillacs langzaam weer subtieler.

Chevrolet Cavalier

De fabrikant bleef in de jaren zestig veel innovaties doorvoeren, zoals airconditioning, automatisch dimmende koplampen en stoelen met geheugenfunctie. Begin jaren tachtig begon Cadillac terrein te verliezen. Het introduceerde de compacte Cimarron, wat eigenlijk gewoon een Chevrolet Cavalier was. Het publiek moest er niets van hebben. Cadillac kon zich voor de oorlog meten met Rolls-Royce, maar kon in de jaren tachtig zelfs Audi, BMW en Mercedes niet meer bijbenen.

V-label

Na de eeuwwisseling sloeg Cadillac een nieuwe designrichting in. Het merk introduceerde scherp gelijnde auto’s als de CTS, STS en XLR. Cadillac probeerde zich te meten met BMW M en Mercedes-AMG met het sportieve V-label. De ATS-V zit in het vaarwater van de M3/M4 en C 63 met een 3,6 liter twinturbo V6 die ruim 460 pk levert. Daarboven staat de CTS-V met zijn 6,2 liter supercharged V8 en 640 pk.