BMW X5 test, nieuws, prijs en meer

De BMW X5 was het eerste SUV model  van het Beierse merk en werd in 1998 voor het eerst gepresenteerd. Momenteel staat de vierde generatie X5 in de showrooms. Zowel Mercedes als BMW presenteerden hun eerste SUV modellen twee jaar voor de milleniumwisseling in wat toen nog een onontgonnen markt was. Inmiddels is de markt voor SUV-, en crossover modellen sterk gegroeid en hebben zelfs merken als Rolls Royce, Porsche en Lamborghini een SUV in hun modellengamma. Een test van de nieuwste generatie BMW X5 en reviews van de vorige generaties BMW X5 vind je bij Autovisie. Productnieuws over de BMW X5 vind je hier ook. 

Eerste generatie 

De eerste generatie BMW X5 was leverbaar met zowel achterwiel-, als integrale aandrijving. Aangezien BMW op dat moment nog eigenaar was van het Britse Land Rover werd er gebruik gemaakt van de know how van de Engelsen wat betreft de techniek voor terreinauto’s. De eerste generatie was leverbaar met zowel zescylinder als achtcilinder motoren. Er was verder de keuze uit zowel benzine-, als dieselvarianten.  

Tweede generatie 

De tweede generatie BMW X5 kwam in 2006 op de markt. Voor het eerst was in een BMW een derde zitrij leverbaar, waardoor er 7 passagiers mee kunnen. In 2011 werd het model de derde best verkochte BMW, na de 3 en 5-serie modellen. De tweede generatie profiteerde van allerlei technische ontwikkelingen, zoals het i-drive systeem, waarbij belangrijke functies van de auto met een draaiknop kunnen worden bedient. Voor de liefhebbers van BMW’s met veel vermogen en dito prestaties verscheen er ook een door het performance label M GMBH ontwikkelde M versie; genaamd X5M.  

Derde generatie 

In 2013 was het de beurt aan de derde generatie BMW X5. Ook dit model werd gebouwd in de BMW fabrieken in de Noord-Amerikaanse deelstaat Georgia, net als de twee voorgaande generaties en het huidige model. Het model was in eerste instantie leverbaar met drie motoren; waaronder een M550D dieselmotor die beschikte over drie turbo’s.  

Vierde generatie 

De vierde generatie BMW X5 staat sinds november 2018 in de showrooms. Het design van de auto mag misschien bekend voorkomen, zaken als de kenmerkende nieren aan de voorzijde zijn echter wel een stuk groter geworden dan bij de voorgaande generaties. Het nieuwste model is gebaseerd op het CLAR platform, welke voor meerdere modellen wordt gebruikt, en is uitsluitend met integrale aandrijving leverbaar.  

Betrouwbaarheid en wegenbelasting 

Net als de andere modellen van BMW, staat de X5 bekend om zijn betrouwbaarheid. De wegenbelasting bedraagt gemiddeld 350 euro per kwartaal (afhankelijk van provincie) 

Modellengamma 

Het Duitse BMW concern heeft een breed modellengamma waarmee het veel succes heeft onder automobilisten die op zoek zijn naar een premium rijbeleving. De instapper van dat gamma is de BMW 1-serie. De BMW 2-serie behelst zowel een coupe als een cabriolet en een MPV; onder de naam Active Tourer en Grand Tourer. De laatstgenoemde is de verlengde uitvoering. De 3-serie maakt al sinds 1975 deel uit van het BMW programma en wordt sinds 2018 in de zevende generatie geproduceerd. De 4-serie behelst zowel een coupe als een cabriolet en een GranTourer; een vierdeursmodel met een sterk aflopende daklijn aan de achterzijde waardoor het idee van een coupe vorm wordt benadrukt. De 5-serie is een sterke troef in het segment van de executive cars en de 7-serie is eveneens een vierdeurs sedan en opereert in het topsegment van de markt. De 5-serie GT leeft voort onder de noemer BMW 6-serie. Met de BMW X1, X2, X3, X4, X5, X6 en X7 heeft BMW zeven modellen in het segment van de crossover en SUV modellen. De BMW 8-serie wordt aangeboden als tweedeurs coupe en tweedeurs cabriolet. Daarnaast biedt het merk twee elektrische auto’s aan; de i3 en de i8. 

Laatste nieuws over BMW X5

Laad Meer