Zoek artikelen en videos op merk

Aston Martin test, nieuws, prijs en meer

Aston Martin heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. Sinds 1913 ging het merk zeven keer failliet. De afgelopen jaren ging het wederom niet goed. De nieuwe DB11 moest redding brengen en heeft dat ook gedaan. De verkopen zijn sinds begin 2017 flink gestegen en het ziet ernaar uit dat in dit jaar voor het eerst in lange tijd weer winst gaat maken. Het huidige leveringsprogramma van Aston Martin bestaat uit de V8 en V12 Vantage S, de DB11 V8 en V12, de Vanquish en Vanquish S en de Rapide S. Alleen de DB11 is nieuw, de rest van de modellen is verouderd en wordt vervangen. Volgend jaar start de productie van de 1146 pk sterke en 1030 kilogram wegende Aston Martin Valkyrie.

Aston Martin werd in 1913 opgericht door Robert Bamford en Lionel Martin. Het woord Aston in de naam komt van Aston Hill, waar Martin fanatiek aan heuvelklimraces meedeed. De fabrikant hield zich in eerste instantie vooral bezig met de racerij, maar besloot in 1936 de focus te verleggen naar straatauto’s. Tegen die tijd was het bedrijf al twee keer van de ondergang gered door externe investeerders en in 1947 moest dat weer gebeuren.

James Bond-auto

De Britse ondernemer David Brown nam toen het bedrijf over. Zijn invloed is tot op de dag van vandaag zichtbaar in de typeaanduiding DB11. Brown was tussen 1947 en 1972 eigenaar. Onder zijn leiding introduceerde het merk zijn bekendste modellen, zoals de DB2 (1950 – 1953), DB4 (1958 – 1963), DB5 (1963 – 1965), DB6 (1965 – 1971) en DBS (1967 – 1972). De DB5 werd in 1964 de meest herkenbare James Bond-auto ooit door zijn optreden in de film Goldfinger.

Bizarre Lagonda

In 1974 ging Aston Martin wederom ten onder. De fabrikant werd gekocht door een Amerikaan, een Canadees en een Engelsman en sloeg hard aan het moderniseren. Aston Martin introduceerde de V8 Vantage en de bizarre Lagonda-luxesedan. Deze hoekige William Towns-creatie had een futuristisch dashboard dat berucht was om zijn onbetrouwbaarheid. In de jaren tachtig versleet Aston Martin diverse eigenaren, maar wist het merk uiteindelijk toch nieuwe modellen te introduceren.

Bergopwaarts

De Virage (1988) en Vantage (1992) deden het redelijk, maar pas na de overname door Ford ging het bergopwaarts met Aston Martin. De DB7 (1994), Vanquish (2001), DB9 (2003) en V8 Vantage (2006) waren erg succesvol. Met Ford ging het minder goed, dus moest de Amerikaanse fabrikant in 2006 Aston Martin, Jaguar, Volvo en Land Rover verkopen. Sindsdien introduceerde Aston Martin de DBS (2007), One-77 (2009), Rapide (2010), Virage (2011), Cygnet (2011), Vanquish (2012) en DB11 (2016).