Autovisie
Autovisie Koopwijzer 12 dec 2021

Koopwijzer: occasion Mitsubishi i-MiEV/Peugeot Ion/Citroën C-Zero

De Mitsubishi i-MiEV en diens zustermodellen zijn klein, slim en te duur. Hoe doen ze het als occasion?

De i-MiEV is de eerste volledig elektrische productie-auto van Mitsubishi. Hij is gebaseerd op de Mitsubishi i, een stadsauto uit de Kei-klasse met 660 cc turbomotor en automaat. De vijfdeurs Smart-kloon is slechts 3,47 meter lang, 1,47 meter breed en heeft een wielbasis van 2,55 meter. De elektrische versie verschijnt in 2009. De achterin geplaatste turbomotor, automaat en brandstoftank maken plaats voor een watergekoelde synchroon elektromotor met permanente magneet.

De specificaties zijn even wennen voor traditionele ‘petrolheads’: de elektromotor levert een continuvermogen van 47 pk (35 kW), een maximum vermogen van 67 pk (49 kW) tussen 2500-8000 toeren en een maximum koppel van 180 Nm van 0-2500 toeren. Een versnellingsbak ontbreekt; de elektromotor ligt tussen de achterwielen, heeft een conventioneel differentieel en een eindoverbrenging van 6,066:1. De topsnelheid is 130 km/h en de standaardacceleratie duurt 15,9 seconden.

Tractiebatterij

De energie voor de elektromotor komt van een tractiebatterij die bestaat uit 88 lithium-ion cellen met een individuele capaciteit van 3,7V/50Ah. In serie geschakeld leveren ze 330V/16kWh. Een ingebouwde omvormer voorziet de airconditioning en verwarming van spanning, de overige boordelektronica wordt gevoed door een reguliere 12V accu. De tractiebatterijen worden opgeladen met een ingebouwde lader. Opladen via het lichtnet duurt ongeveer 8-9 uur, een snellaadpaal brengt de capaciteit binnen een half uur op 80%. Tijdens snelladen wordt automatisch de airconditioning ingeschakeld om het accupakket te koelen.

Actieradius

Een van de belangrijkste aankoopcriteria voor een elektrische auto is de maximale actieradius. Volgens de Europese NEDC-cyclus komt de i-MiEV, met uitgeschakelde verbruikers, maximaal 150 kilometer ver op een acculading. Met ingeschakelde verwarming en airco of bij koud weer daalt de actieradius. Tijdens het afremmen wordt remenergie gebruikt voor het bijladen van de batterij. De regeneratiekarakteristiek is aanpasbaar met de selectorhendel en kent drie standen (Drive, Brake en Coast) voor respectievelijk normaal rijden, extra remregeneratie en minder remregeneratie en langer uitrollen; deze voorziening ontbreekt overigens op de Citroën/Peugeot-versies.

Ondanks de elektrische aandrijflijn maakt de i-MiEV gebruik van vertrouwde ondersteltechniek. De voorwielophanging bestaat uit McPherson veerpoten met stabilisatorstang en aan de achteras wordt een uit de kluiten gewassen De Dion-constructie met driepuntsgeleiding toegepast. Het remsysteem is hydraulisch met geventileerde schrijfremmen voor en trommelremmen achter. Een vacuümpomp levert onderdruk voor de rembekrachtiger. De handrem is kabelbediend, de stuurbekrachtiging is dan weer wel elektrisch uitgevoerd.

Verrassend normaal

Ook het interieur is verrassend normaal. Buiten een aangepast instrumentarium, met weergave van laadtoestand en energiegebruik (charge, eco, power), onderscheidt de i-MiEV zich niet van klassegenoten. Starten gebeurt met een ouderwetse contactsleutel, de selectorhendel werkt zoals bij elke automaat en versnellen en remmen gaat op dezelfde manier als bij auto’s die op fossiele brandstof rijden. Zaken als airconditioning en elektrisch bedienbare ramen zijn standaard en de veiligheidsuitrusting omvat abs met ebd, esp, traction control en zes airbags. De EuroNCAP-score is een keurige vier sterren.

In 2010 maakt de Mitsubishi innovatie Electric Vehicle de oversteek naar Europa, waar hij in nagenoeg identieke vorm wordt verkocht als Citroën C-Zero en Peugeot Ion. In 2012 krijgt de Mitsubishi-variant een kleine facelift. De standaarduitrusting wordt uitgebreid en omvat voortaan een afstandsbediening voor airco en verwarming en AVAS, een akoestisch waarschuwingssignaal voor voetgangers en fietsers. De prijs daalt van 34.000 naar 28.000 euro.

Mitsubishi i-MiEV

In hetzelfde jaar laat Mitsubishi met de i-MiEV Evolution zien hoe spannend elektrisch rijden kan zijn. Deze driemotorige special voor Pikes Peak met 326 pk (240 kW) en een acceleratie van 0-100 km/h in 4 seconden. De i-MiEV Evolution II heeft 544 pk (400 kW) en een topsnelheid van 224 km/h. De straatversie krijgt in 2013 een sterkere elektromotor met 196 Nm en een lichtere tractiebatterij met 80 cellen. Dit levert een gewichtsbesparing van 55 kg en een NEDC-actieradius van 160 kilometer op.

Het is geen geheim dat de verkoopcijfers van de Mitsubishi i-MiEV en diens zustermodellen ver achterblijven bij de verwachtingen. Dat ligt niet aan de elektrische aandrijflijn, want die heeft zich vooralsnog bewezen als degelijker, betrouwbaarder en onderhoudsvriendelijker dan de meeste moderne verbrandingsmotoren. Het grote nadeel blijft de nieuwprijs die gelijk is aan een ruimere, completere en onbeperkt inzetbare middenklasser. Samen met de beperkte actieradius maakt dat de drempel om er eentje te kopen erg hoog.

Motor

De watergekoelde elektromotor is onderhoudsvrij; garagebezoek omvat het periodiek vervangen van pollenfilter en vloeistoffen en het uitlezen en controleren van de voertuigsystemen. Voor de tractiebatterij wordt een levensduur geclaimd van minimaal 10 jaar waarna 80 procent van de capaciteit zou moeten resteren. In 2013 is wereldwijd een aantal auto’s ter controle teruggeroepen vanwege een kans op defecte accucellen. Voor de levensduur is het belangrijk dat de tractiebatterij regelmatig wordt opgeladen, ook als de auto niet wordt gebruikt. De elektrische aandrijflijn heeft 5 jaar/100.000 km garantie.

Transmissie/onderstel

Naar aanleiding van een paar gevallen waarbij de vacuümpomp van de rembekrachtiger stuk ging, waardoor de rembekrachtiging kon uitvallen, is voor dit onderdeel vorig jaar een terugroepactie geweest. Verder zijn alle onderdelen berekend op hun taak en komen problemen vooralsnog niet voor. Dankzij de remregeneratie slijten de remmen nauwelijks, wel is het verstandig regelmatig de gangbaarheid te controleren en de remvloeistof regelmatig te verversen. De voor- en achterbanden hebben afwijkende maten die niet door alle bandenfabrikanten worden geleverd.

Interieur/exterieur

Ook hier is de lijst met potentiële mankementen kort in vergelijking met conventionele auto’s. Buiten een zekering van de autoradio die sporadisch de geest geeft, zijn hier geen bijzonderheden te melden.

Tijdlijn

2009 – introductie Mitsubishi i-MiEV
2010 – Europese introductie C-Zero, iOn, i-MiEV
2012 – kleine facelift, i-MiEV Evolution
2013 – sterkere motor, verbeterde tractiebatterij, i-MiEV Evolution II

KOPEN
+ schoon en zuinig
+ ideale stadsauto
+ ruim interieur

NIET KOPEN
– onzekere restwaarde
– beperkte actieradius
– duur t.o.v. concurrenten

Denk ook eens aan een…

Nissan Leaf
De eerste bereikbare volledig elektrische gezinsauto. Elektromotor met 109 pk/280 Nm, 24 kWh tractiebatterij en een NEDC-actieradius van 175 kilometer (199 km vanaf facelift); futuristisch interieur en keurige rijeigenschappen. 18000-30000 euro

Toyota Prius III
Vijfdeurs middenklasser met veel binnenruimte en een complete uitrusting. Doet alles wat je van een Toyota verwacht. Onberispelijke bouwkwaliteit, erg zuinig maar buiten het accupakket om weinig spanning. 9000-38000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.