Ramon Mens
Ramon Mens Koopwijzer 1 aug 2021
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Mercedes-Benz SL (2012-2021)

De Mercedes-Benz SL (R231) is een jonge auto met een oude ziel. Waar moet je op letten bij een occasion?

Sinds de lancering van het oermodel in de jaren vijftig van de vorige eeuw is de modelnaam SL aan toenemende inflatie onderhevig. In de praktijk verandert de invulling van het concept ‘Sport Leicht’ steeds meer in ‘Komfort Schwer’. Met de R231-reeks wordt deze ontwikkeling enigszins een halt toegeroepen. De zevende generatie is lichter, sneller en dynamischer dan zijn voorganger, maar kan diens populariteit niet evenaren.

Carrosserie

Een nieuw aluminium spaceframe en een grotendeels uit aluminium opgetrokken carrosserie maken de nieuwe SL stijver en lichter. In geopende toestand weet de roadster-coupé zijn toegenomen afmetingen en overhangen redelijk te verhullen met rustige lijnen, een brede grille, led-koplampen en led-achterlichten. Het vario-klapdak, met lichtgewicht magnesium frame, opent of sluit in 20 seconden. Zoals je mag verwachten van een Mercedes-Benz uit de Oberklasse ontbreekt het niet aan slimme, handige en opschepwaardige voorzieningen. Daaronder vallen onder meer adaptieve Magic Vision Control ruitenwissers, het Magic Sky Control panoramadak met warmtewerend meekleurend glas en een kofferdeksel dat handsfree opent en sluit. Extra sportiviteit en visuele uitbundigheid bieden de SL 63 en 65 AMG. Voor reguliere modellen is een AMG stylingpakket beschikbaar. Een facelift in 2016, met nieuwe bumpers, koplampen en achterlichten, brengt de vormgeving meer in lijn met de AMG GT.

Interieur

Het interieur verraadt de nauwe banden tussen de SL-Klasse en de S-Klasse, want comfort en kwaliteit worden met hoofdletters geschreven. Actieve multicontourstoelen met stoelverwarming, stoelventilatie en massagefunctie, Airscarf hoofdruimteverwarming en een elektrisch bedienbaar windscherm maken open rijden onder vrijwel alle weersomstandigheden mogelijk. De bestuurder kijkt uit over een overzichtelijk dashboard met aluminiumkleurige ventilatieroosters en een 7-inch infotainmentdisplay. De middenconsole herbergt vaste bedieningsknoppen voor de klimaatbeheersing, een kort transmissiepookje en een draaiknop voor het Comand (Online) systeem. AMG-versies zijn aangekleed met sportstoelen, een IWC-klok en een grote hoeveelheid AMG-details. De paginalange optielijst vermeldt meerdere variaties leer, naar wens ook aangebracht op dashboard en dakhemel, AMG Performance opties en rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control, een actieve spoorassistent en een nachtzichtassistent. Het faceliftmodel van 2016 onderscheidt zich met een nieuw stuur en een aantal andere, minder in het oog springende aanpassingen.

Motor

Mercedes-Benz biedt de SL-Klasse aan met vier motoren: een zescilinder, twee achtcilinders en een twaalfcilinder. De SL350 heeft een atmosferische direct ingespoten 3.5 V6 (306 pk) en de SL500 heeft een direct ingespoten biturbo 4.7 V8 (435-455 pk). De SL 63 AMG heeft een direct ingespoten biturbo 5.4 V8 (537-585 pk) en de SL 65 AMG wordt aangedreven door een indirect ingespoten biturbo 6.0 V12 (630 pk). Vermeldenswaardig is het feit dat de V12 maar liefst 1.000 Nm aan draaimoment genereert – hoewel de AMG V8 daar met 800-900 Nm nauwelijks voor onder doet. Afhankelijk van de motorisering neemt de standaardacceleratie van 0-100 km/h tussen de vier en zes seconden in beslag. De begrensde topsnelheid is 250 km/h, of 300 km/h voor de SL 65 AMG met AMG Driver’s Package. In 2014 verdwijnt de SL 350 ten gunste van de SL 400 met een nieuwe biturbo 3.0 V6 (333-367 pk).

Transmissie

Het aandrijfconcept van de R231 blijft ongewijzigd met achterwielaandrijving en een automatische transmissie met zelfschakelmogelijkheid. De reguliere SL-varianten hebben een 7G-Tronic zeventrapsautomaat. De SL 63 verlaat de fabriek met een automatische AMG Speedshift MCT sporttransmissie met zeven verzetten. In de SL 65 wordt een AMG Speedshift 7G-Tronic transmissie toegepast. De AMG-versies zijn bovendien uitgerust met een sperdifferentieel. Vanaf de facelift in 2016 krijgen de SL 400 en SL 500 er twee versnellingen bij met de introductie van de 9G-Tronic negentrapsautomaat.

Wielophanging

Standaard heeft de SL rondom onafhankelijke wielophanging met instelbare adaptieve schokdempers. Elektromechanische snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging behoort eveneens tot de basisuitrusting. Het Active Body Control (ABC) onderstel is een optie op de SL en standaard op de SL AMG’s. De dempingskarakteristiek van het onderstel verandert mee met de gekozen rijmodus, van comfortabel tot dynamisch, maar oncomfortabel hard of stug wordt het nooit. Het remsysteem bestaat rondom uit remschijven met aluminium remzadels. Het formaat van de remschijven groeit met het motorvermogen mee. Op de SL 63 en 65 AMG zijn optioneel koolstofvezelkeramische remmen leverbaar. Het wielenprogramma begint bij 17-inch en eindigt bij 20-inch voor de AMG-versies.

Welke moet ik hebben? 

Een blik op de prestaties leert dat de 3.5 V6 basismotor alles doet wat je van een SL verwacht. Wat niet wegneemt dat de biturbo V6 merkbaar soepeler uit de startblokken komt en rappere tussensprints op de klok zet. De toegevoegde waarde van de duurdere achtcilinders en twaalfcilinder zit vooral in hun vocale kwaliteiten. Als gevolg van het kleine Nederlandse occasionaanbod kan het lastig zijn om een SL met een specifieke combinatie van kleur, bekleding en opties te vinden. In Duitsland is het aanbod ruimer en de keuze groter.

Moet dit hem worden? 

Alle gewichtsbesparende maatregelen ten spijt is de zevende bouwserie van de Mercedes-Benz SL, zelfs als AMG, meer Gran Turismo dan sportauto. Klanten met een goed gevulde beurs kunnen hun geld bij het merk ook stukslaan op een S-Klasse Cabriolet, die dezelfde mate van comfort en luxe combineert met vier zitplaatsen, of de echt sportieve Mercedes-AMG GT Roadster. Toch heeft de R231 binnen dit gezelschap genoeg onderscheidende kwaliteiten, want het is een dagelijks inzetbare vierseizoenencabrio met doordachte opties en toonaangevende veiligheidsvoorzieningen. Zoek je een jonge roadster-coupé met klassieke GT-eigenschappen, dan is deze SL een prima keuze.

Tijdlijn

najaar 2011 – introductie Mercedes-Benz SL (R231)
2012 – SL 63/65 AMG, SL Edition 1
2014 – SL 400
2016 – facelift, SL 400, SL Mille Miglia 417
2018 – einde SL 65 AMG
2019 – SL Grand Edition, einde SL 63 AMG
2021 – introductie Mercedes-AMG SL (R232)

Dit kosten ze:

Grote verkoopaantallen heeft de R231 nooit genoteerd. Op Gaspedaal.nl staan er slechts een twintigtal te koop. De voordeligste is een SL 350 (2012/95.000 km) voor 35.000 euro. Een SL 400 Mille Miglia (2015/70.000 km) kost 58.000 euro en een SL 500 Edition 1 (2013/73.000 km) kost 60.000 euro. Voor een SL 63 AMG (2015/62.000 km) wordt 80.000 euro gevraagd. Het faceliftmodel is er vanaf pakweg 62 mille voor een SL 400 (2016/134.000 km) en 85 mille voor een SL 500 (62.000 km). Reken op 120-150 mille voor een facelift SL 63 AMG.

KOPEN
+ zeer comfortabel
+ doordachte opties
+ vierseizoenencabrio
+ gunstig geprijsd t.o.v. S Cabrio/AMG GT Roadster

NIET KOPEN
– smaakgevoelige vormgeving
– geen echte sportauto

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 158,62
Remschijven voor, per set 389,94
Brandstofinjector, per stuk vanaf 183,19
Michelin Pilot Sport 4S, 255/35 R19, per stuk vanaf 183,14
Michelin Pilot Sport 4S, 285/30 R19, per stuk vanaf 257,25

Prijzen gelden voor een Mercedes-Benz SL 500 van 2015 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 400,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 550,–

Het onderhoudsinterval is 25.000 kilometer/1 jaar.

Denk ook eens aan een…

Mercedes-AMG GT Roadster (2014-heden)
De Mercedes-AMG GT Roadster is de grootste concurrent van de SL: sportiever, sneller en – ook als occasion – aanzienlijk duurder.

BMW 6-Serie Cabrio (2011-2018)
De 6-Serie Cabrio is een 2+2 met naar wens een comfortabele of sportieve inborst en keuze uit zes- en achtcilindermotoren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.