Koopwijzer: Volkswagen Polo – problemen, uitvoeringen en prijzen
De Volkswagen Polo heeft bijna iedereen wel wat te bieden. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.
Nieuw en gebruikt behoort de Volkswagen Polo tot de bestverkochte automodellen van Nederland. De vijfde modelgeneratie (2009-2017) overbrugt de kloof tussen het B- en het C-segment met meer binnenruimte, volwassen opties en een breed assortiment motoren en uitvoeringen. Gebruikt is de hatchback zeker niet foutloos, maar dat staat het verkoopsucces niet in de weg.
Carrosserie Volkswagen Polo
De Polo V (modelcode 6R) is langer, breder, lager en lichter dan het uitgaande model. De vormgeving van de drie- en vijfdeurs hatchback is volwassen en zakelijk, met brede koplampen en op de hoeken geplaatste achterlichten die hem breder doen lijken dan hij is. Fabrieksopties zoals bi-xenonverlichting en een panoramadak onderstrepen de hogere marktpositionering. Bij de CrossPolo zorgen aangepaste bumpers, kunststof aanbouwdelen en dakrails voor een avontuurlijke uitstraling.
De GTI draagt een beschaafd sportpakket en zelfs de R WRC is bescheiden bestickerd en bespoilerd. De mildste uiting van sportiviteit komt voor rekening van de R-Line. Het faceliftmodel van 2014 (modelcode 6C) heeft nieuwe bumpers, nieuwe koplampen met optionele full-led techniek en nieuwe achterlichten. Pas bij een occasion vooral goed op voor oude aanrijdings- en/of diefstalschade, zeker bij importauto’s met een verdacht laag bpm-bedrag.
Interieur
Binnen gaat sobere vormgeving samen met goede ergonomie, mooie materialen en een puike afwerking. Dankzij de grotere buitenmaten behoort de Volkswagen Polo tot de ruimste auto’s van zijn klasse. De optielijst doet qua omvang (en prijsstelling) niet onder voor het C-segment. Comfort- of sportstoelen, leren bekleding, stoelverwarming, handbediende of automatische airco, parkeerhulp met camera, verschillende audio- en navigatiesystemen – voor wie bijbetaalt, zijn de personalisatiemogelijkheden groot.
De BlueGT en CrossPolo onderscheiden zich vooral op detailniveau van de reguliere versies. De GTI heeft een sportstuur, sportstoelen met ruitjesbekleding en pianolak sierlijsten. Het faceliftmodel heeft een ander driespaaks stuur, ander instrumentarium en andere infotainmentsystemen met MirrorLink en DAB+. Ook adaptieve cruise control en een noodremsysteem zijn beschikbaar. Kleine elektronicastoringen, defecte raammotoren, weigerende airconditioning en rammeltjes en kraakjes zijn bekende Polo-kwalen.
Motor
Het motoraanbod bestaat uit drie- en viercilinders met en zonder turbolader. Benzinemotoren zijn de 1.2 12V (60-70 pk), 1.4 16V (86 pk) en 1.2 TSI (90-105 pk). De GTI heeft een 1.4 TSI Twincharger (180 pk), de BlueGT heeft een 1.4 TSI met actieve cilinderuitschakeling (140-150 pk) en de zeldzame R WRC heeft een 2.0 TSI (220 pk). Dieselmotoren zijn de 1.2 TDI (75 pk) en de 1.6 TDI (75-105 pk). Het faceliftmodel is er als 1.0 MPI (60-75 pk), 1.0 TSI (95-110 pk) en 1.2 TSI (90-110 pk). De GTI heeft voortaan een 1.8 TSI (192 pk), dieselnieuws is de 1.4 TDI (75-105 pk). De atmosferische benzinemotoren zijn gezapig, maar overwegend betrouwbaar, de TSI-motoren zijn krachtiger, maar ook reparatiegevoeliger.
Dit laatste betreft vooral de 1.2 TSI (distributieketting) en de 1.4 Twincharger (alle) tot 2013. Veel motoren zijn inmiddels gemodificeerd of gereviseerd, maar alertheid blijft gewenst. Algemene TSI-aandachtspunten zijn inlaatvervuiling en kans op verhoogd olieverbruik. Bij de TDI’s zijn sjoemelsoftware, olieverbruik, verstuiverproblemen en EGR- en roetfiltervervuiling zaken om op te letten.
Transmissie Volkswagen Polo
De Polo V heeft voorwielaandrijving en een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. Een primeur is de komst van een DSG-automaat. De zeventraps transmissie met dubbele koppeling is leverbaar in combinatie met verschillende benzine- en dieselmotoren en standaard op de Polo GTI 1.4 TSI Twincharger. Bij occasions met DSG zijn koppelingslijtage en Mechatronic-problemen de duurste potentiële reparatiepunten.
Wielophanging
VW heeft gekozen voor vertrouwde ondersteltechniek met onafhankelijke voorwielophanging, een stugge torsie-achteras en een stuurinstallatie met beperkte communicatieve vaardigheden. De rijeigenschappen zijn vooral veilig en voorspelbaar. De BlueMotion-uitvoeringen verlaten de fabriek met een verlaagd standaard onderstel en banden met lage rolweerstand. De GTI en R hebben een verlaagd sportonderstel, een elektronisch XDS-sperdifferentieel en directere besturing. Vanaf de facelift is een adaptief onderstel leverbaar. Het wielenprogramma begint bij 14-inch staal met wieldoppen en eindigt bij 18-inch lichtmetaal. Bekende mankementen zijn krakende draagarmrubbers en gebroken veren.
Welke moet ik hebben?
Voor intensief stadsgebruik en korte ritten zijn de indirect ingespoten atmosferische motoren de verstandigste keuze. Met de TSI- en TDI-motoren rijdt de Volkswagen Polo het meest volwassen. De 1.0 TSI en 1.4 TDI zijn de beste allrounders als het gaat om prestaties, verbruik en degelijkheid. Helaas bevestigt deze Polo opnieuw het vooroordeel van weinig luxe voor veel geld. Zonder opties zijn de Easyline en Trendline ronduit kaal en zelfs de Comfortline (15-inch wieldoppen, airco) belooft meer dan hij geeft.
De Highline is met 15- of 16-inch lichtmetaal, een leren stuur en pookknop, sportstoelen en een armsteun evenmin overdadig aangekleed. Occasions met geliefde opties en optiepakketten zijn extra gewild en extra duur. Vanaf de facelift zijn de uitrustingsniveaus minder schraal, maar karig in vergelijking met de meeste concurrenten.
Moet de Volkswagen Polo het worden?
Sterke punten van de Volkswagen Polo 6R/6C zijn de neutrale vormgeving, het uitgebreide motoraanbod en het ruime en mooi afgewerkte interieur. Minder sterke kanten zijn de karige standaarduitrusting, de weinig inspirerende rijeigenschappen (uitgezonderd GTI/R) en de hoge vraagprijzen, die grotendeels zijn gebaseerd op een kwaliteitsimago dat de Polo niet altijd waarmaakt. Ook als het gaat om stuurplezier, comfort en luxe bieden andere merken in deze klasse vaak meer waar voor hun geld. Toch is de grote vraag naar de Polo eenvoudig te verklaren: het is een prima allrounder, er is voor elke smaak een uitvoering te vinden en de populariteit houdt de restwaarde hoog en de afschrijving laag.
Dit kosten ze
Op Gaspedaal.nl beginnen de prijzen bij 3950 euro voor een Polo 1.2 TSI Highline (2010, 238.000 km, 5d) of een Polo 1.2 12V Comfortline (2010, 234.000 km, 3d). Een CrossPolo 1.2 TSI Highline (2011, 113.000 km) kost 5750 euro, een Polo 1.2 12V Comfortline (2009, 135.000 km, 5d) kost 5950 euro en de Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG (2011, 155.000 km; 5d) is er vanaf 7950 euro. Het faceliftmodel start bij 6500 euro voor een Polo 1.0 Easyline (2014, 204.000 km, 5d) en 6999 euro voor een Polo 1.2 TSI Highline (2014, 126.000 km, 5d). De Polo GTI 1.8 TSI (2015, 157.000 km) is er vanaf 12.950 euro.
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 29,05
Remschijven voor, per set € 74,13
Hankook Ventus Prime 4, 195/55 R16 87H, per stuk vanaf € 87,60
Aircocondensor incl. droger, vanaf € 118,48
Dubbele koppeling inclusief druklager, vanaf € 477,45
Prijzen gelden voor een Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG van 2015 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 150,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Het onderhoudsinterval (1.0 TSI/Long Life) is 30.000 kilometer/2 jaar.
Pluspunten Volkswagen Polo
+ Allemansvriend
+ Neutrale vormgeving
+ Groot aanbod
+ Waardevast
Minpunten Volkswagen Polo
– Technisch niet foutloos
– Duur in aanschaf
– Vlakke rijbeleving
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik