Autovisie
Autovisie Koopwijzer 28 mrt 2021

Koopwijzer: occasion Range Rover Sport (2005-2013)

De Range Rover Sport is gemaakt voor het asfalt, maar staat ook in de modder zijn mannetje. Waar moet je op letten als je een occasion koopt?

Onder invloed van eigenaar Ford en de zoektocht naar nieuwe groeimarkten zet Land Rover in 2005 een gedurfde stap. Het merk treedt buiten de traditionele gebaande modderpaden en introduceert de Range Rover Sport, met de uitstraling van een Range Rover,  de terreincapaciteiten van een Land Rover en de rijeigenschappen van een SUV.

Carrosserie

De Range Rover Sport staat op een ingekort Land Rover Discovery 3-platform. Ook de bouwwijze, met een zelfdragende carrosserie op een apart chassis, is gelijk aan de fullsize terreinauto. De vormgeving is geïnspireerd op het Range Stormer studiemodel en combineert vertrouwde RR-elementen zoals een optisch zwevend dak, een hoekige motorkap en vierkante koplampen met een lage daklijn, krachtige proporties en een schuin aflopende achterkant. Ondanks de compactere afmetingen is de Sport met een massa van 2580 tot 2656 kg zwaarder dan de reguliere Range Rover. Het maximale geremde trekgewicht is 3500 kg.

Vier jaar na de introductie krijgt het koetswerk van de Range Rover Sport een opfrisbeurt met een nieuwe grille, nieuwe koplampen met led-ringen, nieuwe achterlichten en gewijzigde bumpers. Als het bovendeel van de achterklep niet ontgrendelt, zit er water in de schakelaar. Natte vloerbedekking betekent dat de waterafvoer van het schuifdak verstopt zit. De kans op terreinschade aan het chassis is klein, maar controleren kan geen kwaad.  

Interieur

Het interieur is een rechtstreekse kopie van de reguliere Range Rover, met een hoge zitpositie en een groot dashboard met veel schakelaars en knoppen. De lage daklijn neemt wel wat hoofdruimte weg. De aankleding varieert van ingetogen sportief tot uitbundig weldadig, helemaal met het Autobiography-pakket. De optielijst van de Range Rover Sport vermeldt zaken als keyless entry, privacy glass, een verwarmbaar stuur, een koelkast in de middenconsole, meerdere leerpakketten, navigatiesystemen, Harman Kardon-audio en nog heel veel meer. De facelift (2009) brengt een sterk verbeterde afwerking en een opgefrist dashboard met een nieuw centraal display, hdd-navigatie en een optioneel surround camerasysteem. In 2012 worden Evoque-details toegevoegd, waaronder een draaiknopselector voor de automaat. De metaal-look afwerking van de vroegste bouwjaren kan slijten; als de verwarming alleen koude of warme lucht blaast, is de temperatuurregelklepbediening stuk. Reparatie is eenvoudig en goedkoop.

Wielophanging

De Range Rover Sport heeft rondom onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen. Luchtvering en het Terrain Response-systeem garanderen – met de juiste banden – goede offroad-eigenschappen. Het optionele Dynamic Response-onderstel met actieve stabilisatoren scherpt het rijgedrag verder aan. Vanaf de facelift zorgt een aangepast adaptief onderstel voor extra comfort en meer stuurprecisie. Het Terrain Response-systeem wordt verbeterd en uitgebreid; ook nieuw is trailer stability assist. Af-fabriek zijn 18- t/m 20-inch wielen leverbaar. Slijtagegevoelige onderdelen zijn de onderste draagarmen van de vooras, de stabilisatorstangrubbers en de remmen. Controleer de werking van de luchtvering en de toestand van de luchtbalgen en de compressor. Verder is het oppassen voor roestende remleidingen. Vervanging van het deel dat door het chassis loopt, is arbeidsintensief en duur, maar vaak is een goedkopere deelreparatie mogelijk.

Motor

De 4.4 V8 (300 pk) en 4.2 Supercharged (390 pk) benzinemotoren zijn afkomstig van Jaguar. De Ford/PSA 2.7 TDV6 (190 pk) dieselmotor krijgt in 2006 gezelschap van de sterkere 3.5 TDV8 (275 pk). In 2009 doen nieuwe motoren hun intrede. Dit zijn de direct ingespoten 5.0 V8 Supercharged (510 pk) en de biturbo 3.0 TDV6 (210-245 pk) met roetfilter. In 2012 debuteert de Range Rover Sport 3.0 SDV6 (256 pk). Bij de diesels is het oppassen voor EGR-vervuiling, turboslijtage en verstopte roetfilters. Bij de geblazen benzinemotoren kunnen schurende bijgeluiden wijzen op een versleten compressor. De direct ingespoten 5.0 V8 heeft in de beginjaren soms last van rammelende nokkenaskettingen en haperende injectoren. Voor de motoren van alle bouwjaren geldt dat regelmatige oliewissels met hoogwaardige motorolie veel problemen kunnen voorkomen.

Transmissie

Alle uitvoeringen hebben een ZF-zestrapsautomaat met CommandShift-handbediening. Met ingang van de facelift heeft de automaat een efficiëntere afstemming met snellere activering van de lock-up voor een lager brandstofverbruik. De automatische transmissie is degelijk, hoewel het voor een lange levensduur verstandig is om de atf-olie vaker dan de voorgeschreven 240.000 kilometer te verversen. Dit geldt in het bijzonder bij intensief sportief gebruik en/of regelmatig gebruik als trekauto. Voor de cardanolie is het interval 60.000 kilometer. De voor- en achterdifferentieels mogen niet lekken en geen opvallende bijgeluiden maken.

Welke moet ik hebben?

In standaardvorm is de 2.7 TDV6 niet snel genoeg om het SUV-imago waar te maken. Een gezonde motor tunen tilt de prestaties richting naar TDV8-niveau bij een gunstiger verbruik. Meteen voor de TDV8 kiezen kan natuurlijk ook. Fanatieke Airmilesspaarders zijn het beste af met de achtcilinder benzinemotor en dan bij voorkeur de geweldig klinkende Supercharged-variant. Vanaf de facelift voldoen alle motoren aan de verwachtingen die het Sport-logo oproept. Er zijn verschillende uitvoeringen (S, SE, HSE, Luxury, Autobiography, Ultimate, Black Edition) met verschillende specificaties. De Range Rover Sport is een luxepaard, geen werkpaard, dus geldt de stelregel ‘meer opties is altijd beter’. Modellen vanaf de facelift hebben de mooiste afwerking, de beste bouwkwaliteit en de modernste rijhulp- en infotainmentsystemen.

Moet dit hem worden?

De Range Rover Sport is een genietersauto. In hetzelfde segment zijn sportievere alternatieven voorhanden (BMW X5, Porsche Cayenne) maar die missen de terreincapaciteiten, de sfeervolle aankleding en de upper class-uitstraling van de Engelse SUV. Wie valt voor de charmes van een gebruikte Sport moet wel beschikken over genoeg financieel uithoudingsvermogen. De aankoopsom kunnen veel mensen op tafel leggen, de gebruiks- en onderhoudskosten niet. Het allerbelangrijkste aandachtspunt bij aankoop is achterstallig onderhoud, want een matige auto in goede staat brengen kost vele duizenden euro’s. Een grondige aankoopkeuring verdient zichzelf altijd terug en de kans op een betrouwbare auto is het grootst bij een merkdealer of een merkspecialist.

Land Rover Range Rover Stormer Concept

Tijdlijn

2004 – Range Stormer studiemodel, introductie Range Rover Sport
2006 – TDV8
2009 – facelift, 5.0 V8 S/C, 3.0 TDV6, Autobiography
2011 – TDV8 vervalt
2013 – introductie nieuwe Range Rover Sport

KOPEN
+ Krachtige vormgeving
+ Luxe aankleding
+ IJzersterk imago
+ Goede rijeigenschappen op asfalt en terrein

NIET KOPEN
– Hoog gewicht
– Hoge gebruikskosten
– Trage 2.7 TDV6

Denk ook eens aan een…

Jeep Grand Cherokee (2004-2010)
De Grand Cherokee (WK) is verfijnder, luxueuzer en dynamischer dan zijn voorgangers. De 3.0 CRD-dieselversie is vlot en verstandig, de achtcilinders zijn het vermakelijkst.

Porsche Cayenne (2007-2010)
De facelift-Cayenne excelleert op asfalt, slaat geen modderfiguur in het terrein en is leverbaar met een ruim aanbod aan motoren, waaronder een V6-diesel en een 550 pk sterke V8-turbo.

Reageer op artikel:
Koopwijzer: occasion Range Rover Sport (2005-2013)
Sluiten