Ramon Mens
Ramon Mens Koopwijzer 16 mei 2021
Leestijd: 4 minuten

Koopwijzer: occasion Opel Astra (K) (2015-heden)

De Opel Astra K is een fijne allrounder met onvermoede kwaliteiten. Wat zijn de aandachtspunten in het geval van een occasion?

Eind 2015 maakt de zevende generatie van de Opel Astra (modelcode K) zijn werelddebuut. De middenklasser zet in alle richtingen een stap vooruit en is lichter, ruimer en efficiënter dan voorheen. Ook als occasion heeft het model veel te bieden, zoals je in deze koopwijzer kunt lezen.

Opel Astra 2019 | Eerste Testnotitie | VIDEO

Carrosserie

De zevende generatie Opel Astra behoudt de Italiaans geïnspireerde styling van zijn voorganger. Gewichtsbesparende maatregelen en een geoptimaliseerde luchtweerstand dragen bij aan lagere emissies en betere rijprestaties. Een nieuw item op de optielijst zijn IntelliLux led-matrix koplampen. Kort na de vijfdeurs hatchback verschijnt de Sports Tourer met een 540-1630 liter grote bagageruimte. Eind 2019 ondergaat de Astra een facelift en krijgt een grille met 3D-effect, een nieuwe voorbumper en een nieuw lichtprofiel. Hoewel een ‘echte’ OPC-versie ontbreekt, is het uiterlijk aan te kleden met een OPC Line-sportpakket met dikkere bumpers, dorpelverbreders en diffusers.

Interieur

Ondanks de kortere wielbasis biedt de Astra (iets) meer binnenruimte. De materialen, afwerking en uitstraling krijgen zicht- en voelbaar een kwaliteitsimpuls. Het overzichtelijke nieuwe dashboard biedt plaats aan een 7- of 8-inch IntelliLink infotainmentsysteem met Android Auto, Apple CarPlay, verschillende apps en OnStar-diensten zoals een wifi-hotspot. De optielijst vermeldt actieve rijhulpsystemen, adaptive cruise control, een parkeercamera, een parkeerassistent, AGR-stoelen met optionele ventilatie- en massagefunctie en leren bekleding. De facelift brengt verbeterde voetgangerherkenning, verbeterd infotainment en nieuwe opties, zoals een draadloze laadfunctie voor smartphones en een verwarmbare voorruit. De OnStar-diensten zijn met ingang van 2021 vervallen door de overname van Opel door PSA. Over een alternatief is (nog) niets bekend.

Motor

De Nederlandse instapper van het benzinegamma is een 1.0 driecilinder turbomotor (105 pk). Een trede hoger staat de 1.4 viercilinder turbomotor (150-200 pk). Kortstondig is een 1.4 Turbo CNG met 110 pk leverbaar geweest. Het dieselaanbod is opgebouwd rondom de viercilinder 1.6 CDTi . Deze levert 110-136 pk en als BiTurbo 160 pk. Tegelijk met de facelift van 2019 krijgt de Astra schonere en zuinigere, nieuwe motoren. Voortaan staan uitsluitend driecilinder turbomotoren in de configurator, een 1.2 Turbo (110-145 pk) en een 1.4 Turbo (145 pk). Dieselen kan met de nieuwe 1.5 CDTi (105-122 pk). Om de kans op pingelen te voorkomen, schrijft Opel vanaf 2017 nieuwe motorolie voor bij de 1.0 en 1.4 Turbo benzinemotoren. Een aandachtspunt bij de 1.6 CDTi zijn mogelijke problemen met de distributieketting(spanner). Een modificatieset lost dit probleem op.

Transmissie

De Astra K heeft altijd voorwielaandrijving. De 1.0 Turbo is leverbaar met een handgeschakelde of gerobotiseerde (Easytronic) vijfversnellingsbak. De 1.4 Turbo heeft een handgeschakelde zesbak. Alleen de 150 pk-versie is leverbaar met een zestraps automaat. Alle 1.6 CDTi diesels hebben een handgeschakelde zesbak. Een zestraps automaat is voorbehouden aan de CDTi met 136 pk. Vanaf de facelift zijn drie transmissies beschikbaar: een handgeschakelde zesbak, een cvt (145 pk benzine) en een negentraps automaat (122 pk diesel).

Wielophanging

De zevende generatie heeft wederom onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterwielophanging met torsie-as. Ook de watt-stang van het vorige model keert terug, maar vanaf begin 2016 zijn alleen de sterkste motoren met deze constructie uitgerust; voor de middelste motorvermogens staat hij voortaan op de optielijst. Vanaf de facelift krijgt het standaard onderstel een comfortabelere afstemming. Voor meer dynamiek is een stugger sportonderstel beschikbaar. Het wielenprogramma begint bij 16-inch staal met wieldoppen en eindigt bij 18-inch lichtmetaal.

Welke moet ik hebben?

Met de basismotor 1.0 Turbo is de Astra prima gemotoriseerd. De 1.4 Turbo is duurder in aanschaf en gebruik, maar betaalt zijn meerkosten terug met meer souplesse en snelheid. Voor een optimale balans tussen economie en kracht is de 1.2 Turbo de beste keuze. De CDTi-diesels, oud en nieuw, zijn allemaal prettig in de omgang. Uitvoeringen heten Selection (16-inch wieldoppen, airco), Edition (7-inch IntelliLink, leren stuur, cruise control), Business+ (mistlampen, 8-inch IntelliLink, OnStar, parkeersensoren) en Innovation (16-inch lichtmetaal, Opel Eye, climate control). Later verschijnen nieuwe uitvoeringen, zoals de Business Executive, Elegance, Business Elegance en Ultimate.

Moet dit hem worden?

Binnen zijn segment is de Opel Astra K geen baanbrekende of grensverleggende auto. Toch weet het model zich voldoende te onderscheiden met zijn vormgeving, goede allround rijeigenschappen en rijke aankleding. De meeste occasion-Astra’s zitten ruim in de opties en de vraagprijzen liggen duidelijk onder het niveau van de directe concurrentie. Daarmee slaat de middenklasser een brug tussen Duitse degelijkheid, Frans comfort en Italiaanse zwierigheid: ook als je niet uit de Opel-hoek komt, is deze generatie Astra een auto die je positief kan verrassen.

Tijdlijn

zomer 2015 – introductie Astra K
najaar 2015 – Sports Tourer, 1.6 Turbo
2016 – ‘Auto van het Jaar 2016’, 1.6 BiTurbo CDTi
2017 – 1.4 Turbo CNG
2018 – Black Edition
voorjaar 2019 – 120 jaar Edition
najaar 2019 – facelift, nieuwe motoren en transmissies

KOPEN
+ Aansprekende vormgeving
+ Moderne comfort- en veiligheidsuitrusting
+ Geslaagde allrounder
+ Ruime keuze

NIET KOPEN
– Niet grensverleggend
– Geen extra snelle OPC-variant

Denk ook eens aan een…

Mazda 3 (2013-2019)
De derde generatie van de Mazda 3 verbindt speelse rijeigenschappen met vloeiende Kodo-vormgeving. Onder de motorkap liggen betrouwbare, atmosferische Skyactiv-G benzinemotoren.

Renault Mégane IV (2015-heden)
De vierde Mégane-reeks is een charmante middenklasser met een comfortabele inslag. Naar wens zorgen GT- en R.S.-versies voor extra adrenaline, maar ook de alledaagse versies zijn prettig in de omgang.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.