Koopwijzer: occasion Volvo XC90 (2015-heden)

De Volvo XC90 II is een comfortabele, veilige en doordachte SUV. Waar moet je op letten als je een occasion wilt kopen?

Twaalf jaar na het oermodel presenteert Volvo de tweede generatie van de XC90. De SUV behoudt de sterke punten van het origineel en wijst de weg naar een nieuwe toekomst onder de vleugels van Geely, met een nieuw platform, nieuwe vormgeving, efficiënte aandrijflijnen en toonaangevende veiligheidsvoorzieningen.

Carrosserie

De XC90 II is de stamvader van een nieuwe generatie grote Volvo’s. Bijna alles aan het model is vanaf de basis opnieuw ontwikkeld, van het modulaire SPA-platform tot de vormtaal. Het ontwerp is opvallender en imposanter dan voorheen, maar vermijdt al te overdadige uitbundigheid. De schoudervullingen van de oude XC90 maken plaats voor een maatpak met een slankere snit, aangevuld met full-led koplampen met hamervormig lichtprofiel en een grote grille. De uitstraling varieert van ingetogen (Momentum) en elegant-chic (Inscription) tot sportief (R-Design). Het faceliftmodel van 2019 is herkenbaar aan een nieuw grille-ontwerp en nieuwe lakkleuren. Parkeersensoren rondom en camerahulp zijn wenselijk om de fors bemeten Volvo schadevrij in en uit krappe Nederlandse parkeervakken te laveren.

Interieur

Ook in het interieur waait een frisse designwind. Het dashboard heeft een virtueel instrumentarium en een centraal infotainmentscherm in tabletstijl. Het Sensus-systeem is gebruiksvriendelijk en geavanceerd: net als bij Tesla zijn over-the-air updates mogelijk. De 2,98 meter lange wielbasis biedt volop beenruimte aan maximaal zeven inzittenden. De afwerking en materialen zijn van topklasse en het zitcomfort is ouderwets goed. Fabrieksopties zijn onder meer comfortstoelen met massagefunctie, Bowers & Wilkins audio, een geavanceerd luchtzuiveringssysteem en een groot panoramadak. Veiligheidssystemen zoals City Safety, Intellisafe met semi-autonome Pilot Assist-rijfuncties, Cross Traffic Alert en Lane Change Merge Assist doen hun best om contact met medeweggebruikers te voorkomen. Volvo frist het infotainment- en veiligheidsaanbod regelmatig op. De laatste update brengt Android-infotainment en optionele wollen stoelbekleding. De complexe boordelektronica werkte zeker in de beginjaren niet vlekkeloos. Meestal zijn de problemen onder garantie verholpen. Vanaf 2017 is de foutkans het kleinst.

Motor

Onder de motorkap liggen gedownsizede Drive-E viercilinders met een slagvolume van 2,0-liter, directe inspuiting en enkelvoudige of dubbele drukvulling. Benzineversies zijn de T5 (250-254 pk/350 Nm), de T6 (310 pk/400 Nm) en de plug-in hybride T8 Twin Engine (400 pk/640 Nm). Het theoretische elektrische rijbereik ligt tussen de 40 en 50 kilometer; de elektrische topsnelheid is 125 km/h. Op dieselgebied is er keuze uit de D4 (190 pk/400 Nm), de D5 (225 pk/470 Nm) en de latere D5 PowerPulse (235 pk/480 Nm). Vanaf modeljaar 2020 verschijnen nieuwe hybride aandrijflijnen, de B5 en B6 mild-hybrid en de T8 Recharge plug-in hybrid. Controlepunten bij de diesels zijn EGR-vervuiling en problemen met de EGR-koeler. Verhoogd olieverbruik en versleten balansas-modules komen weleens voor bij zowel de benzine- als dieselmotoren. Alle motoren hebben een distributieriem.

Transmissie

Transmissiekeuzestress is onmogelijk bij de XC90: de enige ‘optie’ is een achttraps automaat met koppelomvormer. De D4 instapdiesel heeft voorwielaandrijving, andere uitvoeringen hebben vierwielaandrijving (AWD) met Haldex-koppeling. De T8 plug-in heeft een speciale ERAD-koppeling (Electric Rear Axle Drive) die de aandrijving naar de achterwielen regelt en energie terugwint. Dit onderdeel gaat weleens stuk en dat is duur. Regelmatige vloeistofwissels verlengen de levensduur van de automatische transmissie en de Haldex-koppeling.

Wielophanging

De XC90 heeft onafhankelijke voorwielophanging en een multilink-achteras met een ruimtebesparende, dwarsgeplaatste composiet bladveer. Adaptieve luchtvering is een optie op de reguliere modellen en standaard op de T8. De rijeigenschappen zijn in de basis comfortabel, maar ook met een sportievere rijstijl stelt de XC90 niet teleur. Hoewel de XC90 geen terreinauto is, komt hij op onverharde ondergrond behoorlijk ver. Optimistisch of niet, maar Volvo vermeldt in de technische specificaties zelfs de maximale aanloop-, afloop- en hellingshoek en de bodemvrijheid (tot 24 cm). Een aparte vermelding waard is het speciale brake-by-wire remsysteem van de B5 en B6 mild-hybrid.

Welke moet ik hebben?

Dankzij gunstige bijtellingsregels is de XC90 T8 Twin Engine op grote schaal verkocht. Ook gebruikt kan het een interessante keuze zijn door het ruime aanbod, de complete uitrusting, het grote trekgewicht en het mrb-voordeel. Je moet dan wel accepteren dat het elektrische rijbereik zeker bij de vroege bouwjaren kleiner is dan beloofd, en dat het brandstofverbruik zonder elektro-ondersteuning hoger is dan je hoopt. De andere aandrijflijnen presteren minder explosief, maar weten de XC90 dankzij veel koppel toch soepel in beweging te brengen. Basismodel Momentum is vooral aantrekkelijk als de eerste eigenaar genoeg optiepakketten heeft aangekruist en datzelfde geldt voor de R-Design. De Inscription heeft alle fabrieksopties die je wilt hebben. Extra’s zoals luchtvering, het panoramadak en B&W audio maken de luxebeleving compleet.

Moet dit hem worden?

Crossovers en SUV’s blijven een grote, zware en inefficiënte manier om relatief weinig mensen te vervoeren. Met de XC90 II maakt Volvo er het beste van. Het model slaat een brug tussen een stationwagon, een MPV en een SUV, heeft relatief efficiënte aandrijflijnen en veiligheidsvoorzieningen die zowel passagiers als passanten beschermen. De keuze voor viercilinders heeft voor- en nadelen: houd je van een SUV met een dikke motor en een maximale topsnelheid, dan ben je aangewezen op alternatieven uit bijvoorbeeld Duitsland of Engeland. Ben je in de markt voor een ruime SUV met een aantrekkelijk interieur, modern infotainment en een beschaafd voorkomen, dan is de XC90 de slimste keuze in zijn klasse.

Tijdlijn

najaar 2014 – introductie XC90 II
2015 – XC90 Excellence
2019 – facelift, mild-hybrids
2020 – diesel vervalt, T8 Recharge
2021 – Android-infotainment
2022 – introductie XC90 III

Dit kosten ze:

De voordeligste XC90 II op Gaspedaal.nl is een D5 AWD R-Design (2015/272.000 km) voor 25.950 euro. Een D5 AWD Inscription (2016/179.000 km) kost 33.750 euro. Vanaf 34.000 euro komen de eerste benzineversies in zicht. Voor dit bedrag staat een T8 AWD R-Design (2015/262.000 km) op een nieuwe eigenaar te wachten. Een T8 AWD Inscription (2016/180.000 km) kost 41.750 euro. De zeldzame vierzits T8 AWD Excellence (2016/121.000 km) is er vanaf 53.900 euro. Het faceliftmodel begint bij 59.950 euro voor een B5 AWD Momentum Pro (2020/137.000 km) en 69.000 euro voor een T8 Recharge Inscription (2020/17.000 km).

ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor, per set € 118,13
Remschijven voor, per set € 230,11
Distributieset compleet € 161,83
Waterpomp elektrisch € 431,45
Aircopomp € 665,25
Pirelli Scorpion Verde, 275/45 R20 XL, per stuk € 194,71

Prijzen gelden voor een Volvo XC90 T5 AWD van 2017 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 450,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 650,–

Het onderhoudsinterval (T5 AWD) is 30.000 kilometer/1 jaar.

KOPEN
+ Beschaafde uitstraling
+ Fraai interieur
+ Veel binnenruimte
+ Uitgebreide veiligheidsuitrusting

NIET KOPEN
– Elektronicastoringen beginperiode
– Complexe techniek
– Hybride (veel) minder zuinig dan beloofd

Denk ook eens aan een…

LEXUS RX 450H (2015-HEDEN)
Dankzij hybridetechniek haalt de Lexus RX ondanks een grote V6 een praktijkverbruik van 1:13. Ook beschikbaar als RX L met zeven zitplaatsen.
40.000-100.000 EURO

RENAULT ESPACE (2015-heden)
De Espace IV is meer een ontspannende reiscapsule dan een traditionele MPV en zit boordevol gadgets (die niet altijd vlekkeloos werken).
15.000-70.000 EURO