Autovisie
Autovisie Koopwijzer 13 jun 2021

Koopwijzer: occasion Subaru Legacy/Outback (2003-2009)

Eigenzinnigheid en kwaliteit zijn de belangrijkste basis-ingrediënten van de vierde generatie Subaru Legacy. Waar moet je op letten bij de aankoop van een occasion?

Subaru geniet bekendheid als een fabrikant van discrete en degelijke no-nonsense auto’s met afwijkende techniek. De vierde generatie Legacy behoudt de goede eigenschappen van zijn voorganger en voegt daar een opvallender uiterlijk en ’s werelds eerste boxerdieselmotor aan toe.

Carrosserie

De Subaru Legacy is synoniem met onopvallende vormgeving. Toch maakt de hoekige vormgeving van het vorige model plaats voor een flamboyanter ontwerp – naar Subaru-maatstaven, dat wel – met scherp gesneden projectorkoplampen, buitenspiegels met geïntegreerde knipperlichten, raamstijlloze portieren en een achterkant met ‘opgelegde’ achterlichten. Het gebruik van staal en aluminium vergroot de torsiestijfheid en houdt het gewicht in toom. Naast een vierdeurs sedan (BL) staat wederom een vijfdeurs Touring Wagon (BP) in het leveringsprogramma. Deze is er ook als Outback met een ‘opgeruigd’ uiterlijk. Tijdens de productieperiode krijgt de Legacy meerdere facelifts. Modeljaar 2007 valt op door een nieuwe voorbumper, een nieuwe ‘vleugelgrille’ en gewijzigde koplampen en achterlichten.

Interieur

Net als het exterieur is het interieur een grote stap vooruit ten opzichte van de vorige generatie. De vormgeving is strakker en moderner en zelfs een modieuze titaniumkleurige middenconsole ontbreekt niet. Voor de toegepaste kunststoffen geldt de stelregel ‘beperkt aaibaar, maar onverwoestbaar’. De bestuurder kijkt uit over een driespaaks stuur en een overzichtelijk dashboard met een analoog instrumentarium. Het optionele navigatiesysteem is daar direct naast geplaatst; bij de meeste uitvoeringen zit op deze plek een groot opbergvak. Tegen meerprijs zijn buiten het voornoemde navigatiesysteem ook leren bekleding, stoelverwarming en elektrische stoelverstelling leverbaar. De veiligheidsuitrusting bestaat uit actieve hoofdsteunen voorin en maximaal zes airbags. Modeljaar 2007 brengt een facelift die herkenbaar is aan een nieuwe zwartgrijze middenconsole met aluminiumkleurige draaiknoppen.

Motor

Het motoraanbod sluit naadloos aan bij de vorige modelreeks, met keuze uit een 2.0 (138 pk) en 2.5 (165 pk) viercilinder en een 3.0 (245 pk) zescilinder boxermotor. De 2.5 Turbo is in ons land helaas niet leverbaar. Eind 2005 worden beide viercilinders vervangen door de hoogtoerige 2.0R (165 pk). Twee jaar later keert de 2.5 sterker terug (173 pk) en daalt het vermogen van de 2.0R tot 150 pk. De Outback is doorlopend geleverd als 2.5 en 3.0. Vanaf 2008 geeft de unieke nieuwe 2.0D boxerdieselmotor (150 pk) de verkoopcijfers een impuls. Overmatig olieverbruik en koppakkingproblemen komen weleens voor bij de 2.5. Voor het afstellen van de kleppen en het vervangen van de distributieriem moeten sommige motoren worden uitgebouwd (bijv. 2.0R). De eerste generaties van de boxerdiesel kunnen zonder waarschuwing vastlopen door ernstige motorschade.

Transmissie

De viercilinders hebben een handgeschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat. De diesel heeft altijd een handbak. De zescilinder heeft een vijftrapsautomaat of een handgeschakelde zesversnellingsbak (Spec. B). Reguliere handgeschakelde versies hebben een handige handmatig inschakelbare lage gearing. Pas bij handgeschakelde auto’s op voor slijtage aan de koppeling, met name als het riante trekvermogen (tot 2000 kg) intensief is gebruikt. Bijgeluiden tijdens koppelen en schakelen kunnen liggen aan een versleten tweemassavliegwiel.

Wielophanging

McPherson voorwielophanging, een nieuwe multilink achterwielophanging en standaard vierwielaandrijving garanderen veilige, voorspelbare en comfortabele rijeigenschappen. De Outback biedt extra souplesse dankzij een verhoogd onderstel met langere veerwegen. De handgeschakelde 3.0 Spec. B is sportiever en heeft aangescherpte besturing, een sperdifferentieel, Bilstein-schokdempers en 18-inch wielen. Controleer bij aankoop van een gebruikte Legacy of de differentieelolie volgens voorschrift is ververst. De viscokoppeling van het awd-systeem gaat weleens stuk, een structureel probleem is dat echter niet. Meestal is dit herkenbaar aan onbalans of wringen tijdens het rijden. Kijk bij de zescilinders uit voor kromme remschijven.

Welke moet ik hebben?

Voor mensen zonder haast is de oude 2.0 basismotor een degelijke keuze. De 2.0R is meer een sportmotor dan een krachtmotor; de 2.5 heeft de beste balans tussen vermogen en trekkracht. Als brandstofverbruik ondergeschikt is aan tempo en auditieve kicks dan gaat er niets boven de 3.0 zescilinder. Op de occasionmarkt zijn de Touring Wagons en de Outbacks het meest gewild. Afgaand op het aanbod zijn de meeste nieuwkopers niet gesteld op opsmuk, want modaal gemotoriseerde uitvoeringen met leer, navigatie en andere luxevoorzieningen zijn zeldzaam. Ook automaten zijn relatief schaars en daardoor extra prijzig. De Legacy Spec. B is een zeldzaam genoegen voor liefhebbers van discrete Japanse sportsedans – als het lukt om een goede te vinden.

Moet dit hem worden?

De Subaru Legacy en Outback bedienen een select gezelschap van autokopers. Mensen die vanuit andere merken overstappen, doen dat meestal eenmalig of blijven het Japanse merk voor altijd trouw. Voor sensationele vormgeving, een eindeloos uitgebreid motoraanbod en lange lijsten met state-of-the-art fabrieksopties ben je bij deze Subaru aan het verkeerde adres. Voor opsmukvrije kwaliteit, betrouwbare techniek en veilige rijeigenschappen is het wél een uitgelezen keuze. De Legacy en Outback zijn niet goedkoop in aanschaf of gebruik, maar als je een Japanse middenklasser met een uitgesproken karakter zoekt, dan is dit ‘m.

Tijdlijn

2003 – introductie vierde generatie Subaru Legacy (BL/BP)
najaar 2005 – kleine facelift, 2.0R
2006 – facelift
najaar 2007 – kleine facelift
2008 – 2.0D
2009 – introductie vijfde generatie Subaru Legacy (BM/BR)

KOPEN
+ Karakter en kwaliteit
+ Standaard awd
+ Smakelijke boxers
+ Gunstige restwaarde

NIET KOPEN
– Hoge aanschafprijzen
– Voor sommigen té subtiel
– Oppassen met 2.0 D

Denk ook eens aan een…

Skoda Octavia/Octavia Scout (2004-2013)
De Skoda Octavia koppelt no-nonsense vormgeving aan moderne aandrijftechniek. Haldex-vierwielaandrijving is een optie op de reguliere modellen en standaard op de Scout.

Koopwijzer: occasion Skoda Octavia Scout (2006-2013)

Saab 9-3/9-3X (2002-2012)
Is Subaru het Japanse Saab of is Saab het Zweedse Subaru? De 9-3 en 9-3X zijn minder eigenwijs dan oudere Saabs, maar de techniek is solide en de vormgeving is tijdloos.

Koopwijzer: occasion Saab 9-3 NG (2002-2012)

Reageer op artikel:
Koopwijzer: occasion Subaru Legacy/Outback (2003-2009)
Sluiten