Autovisie
Autovisie Koopwijzer 5 dec 2021
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Skoda Octavia III (2013-2019)

De Skoda Octavia III biedt veel ruimte, veel keuze en veel waar voor uw geld. Wat zijn aandachtspunten bij een occasion?

Aan de buitenkant verhult de Skoda Octavia III knap waar hij goed in is. Onder de tierelantijnvrije vormgeving zijn de hatchback en stationwagon toonaangevend ruim, licht, veilig en zuinig. De middenklasser is een ijzersterk aanbod in het C-segment en kan in veel opzichten zelfs wedijveren met grotere modellen uit het D-segment.

Carrosserie

‘Geen fratsen, dat scheelt’, lijkt de lijfspreuk van Skoda’s ontwerpafdeling. Versiersels, barokke details, drukke vormen en lijnen: het is allemaal niet op de Octavia III (modelcode 5E) te vinden. De derde generatie vervolgt onverstoorbaar de designroute die in 1996 is ingeslagen. Het nieuwe, lichtere MQB-platform brengt de Octavia in 2012 op gelijke technische hoogte met andere modellen van de Volkswagen Groep. De hatchback heeft een wielbasis van 2,66 meter, is 4,65 meter lang en verstouwt maximaal 590-1580 liter bagage. De Combi heeft een 2,68 meter lange wielbasis, is 4,68 meter lang en heeft een bagageruimte van 610-1750 liter. Het sportieve topmodel heet opnieuw RS, terwijl ook de allroad-variant Scout terugkeert. Vanaf de facelift in 2017 draagt de Octavia een opvallend nieuw aangezicht met dubbele koplampen.

Interieur

De royale been- en bagageruimte maakt de Octavia III tot een uniek aanbod in het C-segment. De toegepaste materialen en de geluidsisolatie staan op een wat minder hoog niveau dan bij Volkswagen, maar daar merk je in de praktijk weinig van. De lijst met passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen is zeer uitgebreid. Zo zijn een rijstrookassistent, vermoeidheidswaarschuwing en een noodremsysteem beschikbaar, net als adaptieve cruise control, een primeur voor het model. Het infotainmentaanbod begint bij een eenvoudige radio/cd-speler en eindigt bij het Columbus-systeem met 8-inch beeldscherm en full-map navigatie. De optielijst is verrassend uitgebreid en biedt de keuze uit comfort- en sportstoelen, stof/leer, volleer en alcantara, DAB radio-ontvangst, Canton audio, KESSY sleutelloze toegang en een panoramadak. Naast visuele parkeerhulp is een automatische inparkeerassistent beschikbaar. De facelift brengt nieuw infotainment, uitbreiding van de actieve veiligheidssystemen en optioneel meerkleurige sfeerverlichting.

Motor

De Skoda Octavia III deelt zijn benzine- en dieselmotoren met andere producten uit de Volkswagen Groep. Het motorenaanbod bestaat uit de 1.2 TSI (86-110 pk), 1.4 TSI (140-150 pk) en 1.8 TSI (180 pk), gevolgd door de 1.6 TDI (105-110 pk) en de 2.0 TDI (150-184 pk). De 1.4 TSI G-Tec (110 pk) is geschikt voor aardgas. De Octavia RS heeft een 2.0 TSI met 220-245 pk. Vanaf 2016 is de 1.0 TSI driecilinder (115 pk) de nieuwe instapmotor. In 2016 verschijnt de nieuwe 1.5 TSI (150 pk). Alle motoren kunnen wat olie verbruiken. Dat ligt voor een deel aan de waterdunne viscositeit. Zolang dit geen mengsmering-achtige proporties aanneemt, is er geen reden tot zorg. Voor de distributieriem van de TSI’s bestaat geen vaste vervangingstermijn: het advies is een visuele controle op slijtage vanaf 240.000 kilometer. Voor de TDI-motoren is de vervangingstermijn 210.000 kilometer.

Transmissie

Naast een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak is een DSG-automaat met zeven of zes versnellingen leverbaar. Veruit de meeste gebruikte Octavia’s in Nederland hebben voorwielaandrijving. Versies met 4×4 en Haldex-koppeling zijn zeldzaam. Net als de motoren zijn de DSG-transmissies sterk verbeterd. Toch loont het om alert te blijven op mogelijke pretbedervende problemen. Met name de DSG met drogeplaatkoppeling heeft een aantal gevoeligheden, waaronder versnelde slijtage van de koppeling en schokken bij lage snelheid. DSG-transmissies met natteplaatkoppeling zijn sterker en duurzamer. Bij deze versies is de conditie van de Mechatronic een punt van aandacht. Controleer in de onderhoudshistorie of de DSG-olie aantoonbaar volgens fabrieksschema is ververst, en laat een occasion liever staan als dit niet het geval is.

Wielophanging

Het MQB-platform van de Octavia III combineert onafhankelijke McPherson-voorwielophanging met een semi-onafhankelijke achteras voor uitvoeringen tot 150 pk. Uitvoeringen met meer motorvermogen of vierwielaandrijving verlaten de fabriek met een multilink-achterwielophanging. Het onderstel en de besturing zijn toegespitst op comfort en koersstabiliteit, niet op maximale rijdynamiek. De Octavia Scout heeft een verhoogd onderstel, de Octavia RS staat juist een stukje dichter bij het asfalt en biedt het rijplezier dat je bij de ‘normale’ versies moet missen. Bijgeluiden vanuit de achterwielophanging komen weleens voor bij de Octavia en zijn meestal het gevolg van droge of versleten wielophangingsrubbers.

Welke moet ik hebben? 

Dankzij het lage gewicht is de Octavia met de 1.2 TSI- of 1.0 TSI-motor adequaat gemotoriseerd en zuinig. Met de 1.4 of 1.5 TSI is het brandstofverbruik wat hoger, maar zijn de krachtreserves en het rijplezier groter. Ook voor caravanners is dit de beste motorkeuze. De Octavia RS is een comfortabel en ruim alternatief voor een Golf GTI. Ga je voor een diesel, dan doe je jezelf het grootste plezier met de 2.0 TDI. De interessantste uitrustingsniveaus zijn de Ambition (16-inch wieldoppen, mistlampen voor, handbediende airco, radio/cd, armsteun voorin) en de Elegance/Style (17-inch lichtmetaal, chroomaccenten, climate control, MaxiDot, parkeerhulp achter). De Businessline-versies zijn nog completer uitgevoerd.

Moet dit hem worden? 

De Skoda Octavia III kost ongeveer hetzelfde als een VW Golf, maar biedt bijna de binnenruimte van een VW Passat. Het lage gewicht van het MQB-platform heeft een positieve invloed op het brandstofverbruik en op de maandelijkse mrb-afdracht. Ook de motoren en transmissies passen goed bij de sympathieke Tsjech. Buiten de RS-versies is het geen uitdagende stuurmansauto en dat hoeft ook niet. Het is een allrounder die de nadruk legt op solide, betrouwbaar en praktisch gezinsvervoer, en die er in de juiste kleurstelling en uitvoering bovendien chic uitziet. Net als zijn voorganger is het opnieuw de slimste occasion uit de VW Groep die je in deze (prijs)klasse kunt kopen.

TIJDLIJN
najaar 2012 – introductie Skoda Octavia III
2013 – Octavia RS
2014 – Octavia Scout, G-Tec
2015 – RS 230
voorjaar 2016 – 1.0 TSI
najaar 2016 – facelift
2017 – RS 245, 1.5 TSI
2019 – Sport Business, introductie Skoda Octavia IV

Dit kosten ze

De Skoda Octavia III is massaal als bijtellingsvriendelijke diesel verkocht, maar door export is benzine tegenwoordig de dominante occasionbrandstof. Een Octavia Combi 1.2 TSI Ambition Businessline (2013/175.000 km) kost 7500 euro, een Octavia Combi 1.2 TSI DSG L&K (2014, 168.000 km) kost 13.900 euro, terwijl een facelift Octavia Combi 1.0 TSI Style Business (2017, 154.000 km) de showroom voor 14.450 euro verlaat. De Octavia RS begint op Gaspedaal.nl bij 15 mille (Combi, 2013, 120.000 km) en de enige Octavia Scout (2.0 TDI, 2015, 120.000 km) kost 16.850 euro.

ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor, per set € 98,11
Continental PremiumContact 6, 225/45R17 91Y, per stuk vanaf € 82,60
Distributieset compleet, vanaf € 140,34
Waterpomp, € 121,19
Koppeling inclusief druklager, vanaf € 272,11

De prijzen gelden voor een Skoda Octavia 1.4 TSI (150 pk) uit 2015 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 150,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
LongLife onderhoudsbeurt vanaf € 225,–

Het onderhoudsinterval (1.4 TSI) is maximaal 30.000 km of 2 jaar.

KOPEN
+ ruim en praktisch
+ moderne techniek
+ groot aanbod
+ goed geprijsd

NIET KOPEN
– weinig rijdynamiek (uitgezonderd RS)

Denk ook eens aan een…

Peugeot 308 (2014-2021)
De Peugeot 308 en 308 SW bieden minder ruimte dan de Octavia, maar zijn interessanter gelijnd. De 2.0 BlueHDi rijdt het fijnst, maar de 1.2 PureTech is verrassend kwiek.
6000-34.000 euro

Kia Ceed (2012-2018)
De Kia Ceed is een no-nonsense auto met opvallende vormgeving. De hatchback en SW staan bekend om hun betrouwbare techniek en lange garantietermijn.
7000-22.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.