Autovisie
Autovisie Koopwijzer 9 jan 2022

Koopwijzer: occasion Renault Kadjar (2015-2022)

De Renault Kadjar is een complete en comfortabele Qashqai-kloon. Waar moet je op letten bij een occasion?

Terwijl concerngenoot Nissan uitstekende verkoopcijfers noteert met de Qashqai, moet Renault het zonder een vergelijkbare middelgrote crossover stellen. Volgens het principe ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ brengt het merk in 2015 de Kadjar op de markt. Nieuw en gebruikt scoort de Franse Qashqai-kloon weliswaar zéro points voor originaliteit, maar het model biedt wel heel veel kubieke meters Renault voor een gunstige prijs.

Exterieur

Ondanks de sterke verwantschap met de Nissan Qashqai draagt de Kadjar het familiegezicht van Renault. Dat is wel een bekend gezicht, want aan de voorzijde lijkt hij sterk op de Captur, terwijl het achteraanzicht overeenkomsten vertoont met de Clio IV hatchback. Hoge flanken en welvende wielkasten zorgen voor een modieuze SUV-uitstraling. Basismodellen zijn voorzien van halogeenkoplampen met led-dagrijverlichting, duurdere modellen hebben een chiquere uitstraling dankzij full led-koplampen en c-vormige led-achterlichten. Door de iets grotere lengte is de bagageruimte zo’n 40 liter groter dan die van de Qashqai. De facelift van 2018 frist het voor- en achteraanzicht van de Kadjar effectief op. Met de Black Edition staat een nieuw topmodel met een sportieve uitstraling in de prijslijst. Voor een meer stoere uitstraling staan treeplanken en andere offroad-achtige extra’s in de accessoirecatalogus.

Interieur

In vergelijking met de nieuwe Mégane, Talisman en Espace uit dezelfde bouwperiode heeft de Kadjar een wat minder flamboyant vormgegeven interieur. Het logisch ingedeelde dashboard is voorzien van een digitaal TFT-instrumentarium en kan optioneel worden uitgerust met R-Link 2 infotainment met touchscreen. Parkeerhulp met parkeercamera, een rijbaanassistent, een noodremsysteem, Bose audio, stoelverwarming, leren bekleding en elektrische stoelverstelling en een panoramadak zijn een greep uit de optielijst. Afwerking en materialen maken een grote sprong voorwaarts met de facelift, die ook een vernieuwd R-Link 2 systeem met Apple Carplay/Android Auto brengt. Over de werking van R-Link is veel (goeds en minder goeds) gezegd en geschreven. Vast staat dat het systeem optimaal functioneert indien de meest recente softwareversie is geïnstalleerd.

Motor

Onder de motorkap liggen uitsluitend gedownsizede direct ingespoten viercilinders met een turbolader. Aanvankelijk zijn dit de 1.2 TCe met 130 pk en de 1.6 TCe met 163 pk, aangevuld met de 1.5 dCi met 110 pk en de 1.6 dCi met 130 pk. Vanaf de facelift van eind 2018 staan twee nieuwe motoren paraat, de 1.3 TCe GPF met 140-160 pk en de 1.5 Blue dCi met 115 pk. Aandachtspunten bij de 1.2 TCe zijn inlaatvervuiling, rammelende distributiekettingen door versleten kettingspanners en verhoogd olieverbruik. Indien tijdig ontdekt zijn de eerste twee zaken voor aanvaardbare bedragen te verhelpen. Andere kwalen, zoals inhouden of schokken, zijn meestal softwarematig oplosbaar. De nieuwe 1.3 TCe viercilinder, die ook wordt gebruikt door Nissan en Mercedes-Benz, is degelijker dan zijn voorganger.

Transmissie

Standaard heeft de Renault-crossover voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Wie liever niet zelf koppelt en schakelt, kiest voor de automatische EDC-transmissie met zeven verzetten en dubbele koppeling. Vierwielaandrijving is uitsluitend leverbaar in combinatie met de dieselmotoren. Voor meer grip en tractie op losse ondergrond zijn sommige tweewielaangedreven modellen verkocht met Extended Grip, een inschakelbaar elektronisch sperdifferentieel dat het beste werkt in combinatie met de af-fabriek gemonteerde vierseizoenenbanden. Als de EDC-automaat tijdens wegrijden of manoeuvreren bij lage snelheden niet soepel aangrijpt, is de oorzaak meestal elektronisch van aard. Ook hier geldt dat nieuwe software het probleem in de meeste gevallen oplost.

Wielophanging

Het CMF-C/D-platform van de Kadjar is voorzien van een onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterwielophanging. De onderstelafstemming is nadrukkelijk comfortabel, hoewel de torsie-achteras wat minder vergevingsgezind omgaat met grotere oneffenheden. Dit hangt ook samen met de gekozen wielmaat en de gekozen bandensoort. In combinatie met de fraaie 19-inch wielen komt het Kadjar-ontwerp het best tot zijn recht, op de kleinere 17-inch wielen is het veer- en afrolcomfort het grootst.

Welke moet ik hebben?

Hoewel de diesels uitstekend bij de Kadjar passen, domineren benzinemotoren het Nederlandse occasionaanbod. De 1.2 TCe is een betaalbare keuze, maar eigenlijk komt dit blok in de relatief grote en zware Kadjar net wat trekkracht tekort. De 1.6 TCe en de nieuwe 1.3 TCe zijn duurder, maar rijden soepeler. Instapmodel Life is vrij kaal (16-inch wieldoppen, stof, handbediende airco). Interessanter is de Zen met 17-inch lichtmetaal, mistlampen voor, automatische airco en keyless entry/start. De Intens voegt privacy glass, R-Link 2, leer/stof en een rijstrookassistent toe. Topmodel Bose heeft 19-inch wielen, led-koplampen en de gelijknamige audio-installatie. Vanaf de Phase 2 is R-Link 2 standaard vanaf de Zen en heeft de Intens standaard parkeerhulp met camera.

Moet dit hem worden? 

De Renault Kadjar is een keurige middenmoter in het middelgrote crossoversegment. Dat geldt voor de vormgeving, de afwerking, de uitrusting en het rijplezier. In veel opzichten is het een waardige tegenhanger van de Nissan Qashqai waarop hij is gebaseerd: het is een allemansvriend die niemand voor het hoofd stoot, maar die ook niemand echt in vuur en vlam zet. Als je een ruime, complete en sympathiek geprijsde hoogzitter zoekt, is de Kadjar een prima keuze. Het ontbreken van de allernieuwste technologie en rijhulpsystemen moet je dan wel voor lief nemen. Tot slot verdient het aanbeveling om voor het faceliftmodel te kiezen, want die is technisch en kwalitatief in alle opzichten  beter dan de voorgaande bouwjaren.

Tijdlijn

Voorjaar 2015 – introductie Renault Kadjar
2017 – Série Signature
Najaar 2018 – facelift (Phase 2)
2022 – introductie nieuwe Renault Kadjar

Dit kosten ze

De voordeligste Kadjar met benzinemotor is een 1.2 TCe Zen (2015/128.000 km) voor 12.950 euro. Een 1.2 TCe Intens (2016/132.000 km) kost 13.700 euro en topmodel Bose, eveneens als 1.2 TCe, is er vanaf 15.450 euro (2017/153.000 km). De zeldzame 1.6 TCe (Intens/2017/74.000 km) start bij 18.925 euro. Het faceliftmodel begint bij 20 mille voor een 1.3 TCe 140 Intens (2019/68.000 km). Een 1.3 TCe 160 EDC Black Edition (2019/90.000 km) kost 24.000 euro. Diesels starten bij 11.500 euro (1.5 dCi Intens/2015/137.000 km) en eindigen bij 28.000 euro (1.5 Blue dCi Black Edition/2020/39.000 km).

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 63,49
Remschijven voor, per set 115,29
Michelin Primacy 4, 225/45 R19 96W, per stuk vanaf 179,90
Veerpootlager vooras, per stuk 42,56
Distributiekettingset incl. spanner, vanaf 204,82
Koppeling inclusief druklager, vanaf 219,88

Prijzen gelden voor een Renault Kadjar 1.2 TCe van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 150,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 225,–

Het onderhoudsinterval (1.2 TCe) is 30.000 kilometer/2 jaar.

Renault Kadjar

KOPEN
+ Aantrekkelijk geprijsd
+ Praktisch
+ Keurige uitrusting
+ Comfortabel

NIET KOPEN
– Weinig onderscheidend vermogen
– Sterk concurrentieveld

Denk ook eens aan een…

Mazda CX-5 (2017-heden)
Efficiënte motoren, uitstekende rijeigenschappen en goede bouwkwaliteit maken de tweede generatie Mazda CX-5 opnieuw tot een topper in zijn klasse. Niet goedkoop, wel erg goed. 20.000-50.000 euro

Peugeot 3008 (2016-heden)
Aansprekende vormgeving, een onvergelijkbaar gestileerd interieur en soepele en zuinige (maar niet altijd foutloze) PureTech-motoren maken van de 3008 II een grote verkoophit. 17.000-48.000 euro