Autovisie
Autovisie Koopwijzer 29 nov 2020

Koopwijzer: occasion Range Rover Evoque (L538) (2011-2018)

De Range Rover Evoque is een sportieve, stijlvolle en verrassend functionele SUV. In deze koopwijzer lees je over alle aandachtspunten bij gebruikte exemplaren.

Met de Evoque bewijst Land Rover dat alle goede eigenschappen van een topklasse terreinauto ook in een kleine verpakking overeind kunnen blijven. Het kleinste Range Rover-model verbindt stijlvol modern design en een rijk interieur met innovatieve techniek, sportieve rijeigenschappen en een verrassende dosis functionaliteit.

CARROSSERIE

De Evoque volgt de downsizingtrend en is een stuk kleiner en lichter dan zijn grote broers. De zelfdragende carrosserie heeft een aluminium motorkap en een kunststof achterklep om het gewicht binnen de perken te houden. Er is keuze uit een praktische vijfdeurs hatchback en een sportieve driedeurs Coupé. Beide modellen zijn 4,35 meter lang en hebben een wielbasis van 2,66 meter. De aflopende daklijn en sterk achterover hellende voorruit geven het model een dynamische uitstraling en maskeren de hoogte van 1,6 meter. Tegen meerprijs zijn een groot panoramadak en surround view met vijf camera’s leverbaar. Vooral die laatste optie is geen overbodige luxe, want door de taps toelopende raampartij is de achterkant nogal onoverzichtelijk. De facelift van 2015 is herkenbaar aan een voorbumper met grotere luchtinlaten en en nieuwe lichtunits. Ook zijn voortaan full led-koplampen leverbaar.

INTERIEUR

Inzittenden worden verwend met fraai design en aantrekkelijke materialen. Alle denkbare Range Rover-luxe is present, variërend van verschillende soorten leer, houtfineer en aluminium tot verwarmbare stoelen, stuur en voorruit, instelbare sfeerverlichting en een 8-inch touchscreen met splitscreen-functie. Wie het mooiste van het mooiste wenst, kan zich uitleven met de Autobiography-optielijst. Het jaar 2014 brengt nieuwe functies zoals automatisch in- en uitparkeren en het Land Rover InControl systeem met app-link functie voor Android en iOS. De facelift 2015 omvat onder meer een vernieuwd dashboard, stoelen met koel- en massagefunctie en een gemoderniseerd infotainmentsysteem. Controleer bij een occasion of alle elektronica correct werkt. Als de achteruitrijcamera het niet doet, ligt dat meestal aan vocht in de stekkerverbinding en dat kan ook andere storingsmeldingen veroorzaken. De aluminiumafwerking op de middenconsole is gevoelig voor putjes en krasjes.

ONDERSTEL

Rondom onafhankelijke wielophanging zorgt voor sportieve rijeigenschappen op asfalt terwijl de Evoque – met 4WD – ook in de modder moeiteloos zijn mannetje staat. Het is een verrassend capabele terreinauto met 21,5 centimeter grondspeling, een maximale doorwaadbare diepte van 50 centimeter en een aanloop- en afrijhoek van respectievelijk 25 en 33 graden. De 4WD-versies hebben de nieuwste generatie Terrain Response met Sport- en Eco-modus; andere elektronische hulpmiddelen zijn esp, roll stability control en hill descent control met snelheidsregeling. Voor een extra sportieve wegligging is een Adaptive Dynamics-onderstel met MagneRide schokdempers leverbaar; dit is standaard op de Dynamic. Vanaf de facelift is Active Driveline met e-Diff en Active Torque Vectoring leverbaar, een systeem dat vanaf 35 km/h automatisch tussen 4WD en 2WD schakelt en brandstof bespaart.

MOTOR

Range Rovers kleinste model wordt verkocht met direct ingespoten viercilinder turbomotoren van Ford. De Si4-benzineversie heeft een 2.0 Ecoboost-motor met 240 pk/340 Nm of 285 pk/400 Nm. De 2.2 dieselmotor levert 150 pk/380 Nm of 190 pk/420 Nm. Met de facelift van 2015 verdwijnt de Ford-diesel ten gunste van de schonere, soepelere en stillere 2.0 Ingenium-dieselmotor met 150 pk/380 Nm of 180 pk/430 Nm. De 150 pk sterke versie van dit blok is er ook in de extra zuinige E-Capability uitvoering.

TRANSMISSIE

Er is keuze tussen voorwielaandrijving en vierwielaandrijving met Haldex-koppeling in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een Aisin Warner zestraps automaat. De eD4 heeft 2WD en een handbak, de TD4 en SD4 hebben 4WD en een handbak of een automaat en de Si4 heeft altijd 4WD en een automaat. In 2013, voor modeljaar 2014, krijgt de Evoque een nieuwe negentraps automaat van ZF. Deze transmissie had in de beginperiode wat kinderziektes, dus controleer tijdens een proefrit grondig of hij soepel tussen alle versnellingen schakelt.

WELKE MOET IK HEBBEN?

De koppelsterke benzine- en dieselmotoren passen goed bij het dynamische karakter. Door het grote verschil in aanschafprijs en het lagere brandstofverbruik kan diesel al bij een laag jaarkilometrage aantrekkelijker zijn dan benzine. De keuze tussen vijf of drie deuren, 2WD of 4WD en een handbak of een automaat is persoonlijk en sterk afhankelijk van het gebruiksdoel. Het allerbelangrijkste is de combinatie van lak, wielen en fabrieksopties. Een aansprekende kleur, 18-inch wielen, leer, navigatie, bluetooth en het panoramadak zijn een must en parkeersensoren voor, surround camera, keyless entry en een elektrisch bedienbare achterklep zijn handig om te hebben.

MOET DIT HEM WORDEN?

De Range Rover Evoque bewijst dat downsizing niet alleen nadelen heeft. Vanaf de introductie in 2011 is het een auto die eigenlijk geen concurrentie heeft. De Evoque heeft alle aantrekkelijke eigenschappen van de ‘grote’ Range Rovers en combineert deze met strak design, een fraai interieur, moderne techniek en uitstekende prestaties op asfalt en in de modder. Ten opzichte van kernconcurrenten uit Duitsland en Japan onderscheidt de Evoque zich vooral door zijn exclusiviteit en warmbloedigheid en de verkoopcijfers bewijzen dat daar veel vraag naar is. Het enige nadeel van de grote populariteit is de stevige vraagprijs van alle occasions, maar wie het geld ervoor over heeft, vindt niet snel een alternatief met dezelfde combinatie van eigenschappen.

TIJDLIJN

2008 – Range Rover LRX studiemodel
2011 – Range Rover Evoque (L538)
2012 – Evoque Convertible studiemodel
2013 – negentraps automaat
2015 – facelift, Ingenium-dieselmotor
2016 – Range Rover Evoque Convertible

ONDERDEELPRIJZEN

Remblokken voor, per set € 87,40
Remschijven voor, per set € 178,53
Distributieset incl. waterpomp, vanaf € 225,14
Koppeling incl. drukgroep, vanaf € 232,72
Pirelli Scorpion Verde 235/60 R18, vanaf € 128,70

Prijzen gelden voor een Range Rover Evoque 2.2 eD4 van 2013 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN

Kleine onderhoudsbeurt, vanaf € 400,–
Grote onderhoudsbeurt, vanaf € 600,–

Het onderhoudsinterval is 24.000 kilometer of 1 jaar.

KOPEN
+ hoge hebberigheidsfactor
+ aantrekkelijk design
+ luxe interieur
+ echte terreinauto
+ waardevast

NIET KOPEN
– duur in aanschaf
– bescheiden bagageruimte

DENK OOK EENS AAN EEN …

Land Rover Discovery Sport (L550) (2014-2020)
Ten opzichte van de Evoque legt de Discovery Sport meer nadruk op robuust design en gebruiksgemak. Zo heeft het MPV-achtige interieur een verschuifbare achterbank en is tegen meerprijs een derde zitrij leverbaar. 37.000 tot 90.000 euro

Porsche Macan (2014-heden)
De Macan is een handzame terreinauto met volwaardige Porsche-prestaties. De rijeigenschappen zijn zeer sportief en de zescilindermotoren zorgen voor topprestaties, maar de grote populariteit zorgt voor (toren-)hoge occasionprijzen. 75.000 tot 140.000 euro