Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 21 jul 2019
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: Occasion Mini Countryman (2010 – 2017)

De Mini Countryman is geen auto voor puristen, maar het is wel een van de leukste auto’s in zijn klasse. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

Mini Countryman John Cooper Works

Volgens marktonderzoek is het ontbreken van binnenruimte en achterdeuren voor veel mensen een reden om de moderne BMW-Mini te laten staan. De Clubman-versie van 2007 brengt daar een beetje verandering in, maar ook die mist de functionaliteit van een volwaardige hatchback of stationwagon. In navolging van andere fabrikanten lanceert het Engels-Duitse merk daarom in 2010 de Mini Countryman, een vijfdeurs crossover met goede rijeigenschappen, een functioneel interieur en extra bagageruimte.

Carrosserie

Het is onmogelijk om geen mening te hebben over het design van de Countryman. Mini-hardliners vinden de vormgeving en de extra achterdeuren discutabel of zelfs onacceptabel, maar dat zijn niet altijd dezelfde mensen die de kassa vullen, en de verkoopcijfers bewijzen dat genoeg klanten geld willen betalen voor een Mini met een hoge zit en meer deuren. Ondanks de fors grotere afmetingen zijn de ontwerpers erin geslaagd om het model een herkenbaar gezicht te geven. De snelste modellen, vanaf de Cooper S, hebben een voorbumper met extra luchtinlaten en de JCW heeft een opvallend Aero-spoilerpakket. Tegen meerprijs is een groot panoramadak leverbaar.

Mini Countryman

Motoren

Het motoraanbod overlapt met de facelift-Mini van 2010. De atmosferische 1.6 levert 98 pk (One) of 122 pk (Cooper). De 1.6 met turbocompressor en directe inspuiting levert 184 pk (Cooper S) of 218 pk (JCW). Beide dieselmotoren zijn ontwikkeld door BMW. De 1.6-diesel levert 90 (One D) of 112 pk (Cooper D). De 2.0-diesel levert 143 pk (Cooper SD). Potentiële kwalen van de direct ingespoten 1.6-turbobenzinemotor zijn onder meer olieverbruik, inwendige vervuiling en problemen met de hogedrukpomp en de distributieketting. Bij de 2.0-diesel (N47-motor) van het vroegste bouwjaar is er kans op problemen met de distributieketting, herkenbaar aan een slepend of ratelend bijgeluid.

Transmissie

Standaard heeft de Mini Countryman voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een Steptronic zestrapsautomaat met koppelomvormer is een optie en wie de behoefte voelt om de modelnaam waar te maken, kan kiezen voor ALL4-vierwielaandrijving. Dit elektrohydraulische systeem zit tegen de transmissie gemonteerd en is leverbaar op de Cooper/Cooper S en standaard op de JCW. Bij handgeschakelde ALL4-modellen van de eerste bouwjaren komen weleens problemen voor met de koppeling en het tweemassavliegwiel. Symptomen zijn trillen, slippen of stinken van de koppeling. Sommige auto’s hebben onder garantie een nieuwe koppeling gekregen en vanaf 2013 wordt af-fabriek een sterkere versie gemonteerd.

Mini Countryman

Interieur

In het interieur zie je waar het geld is gebleven, want de marketingafdeling heeft overduidelijk meer budget gekregen dan de inkoopafdeling. De kunststoffen zijn hard en de ergonomie is matig, maar het ontbreekt niet aan eigenzinnige details. Vaste elementen zoals een grote centrale snelheidsmeter en een toerenteller bovenop de stuurkolom geven het gevoel dat je in een reguliere Mini zit. Dankzij de grotere wielbasis en de extra achterdeuren kunnen volwassenen eindelijk zonder yogatraining op de Mini-achterbank plaatsnemen en de hoge zit is handig met in- en uitstappen. Achterin zijn twee losse stoelen gemonteerd, aan weerszijden van de doorlopende Center Railmiddenconsole, of een conventionele driezits achterbank. Beide zitopties zijn verschuifbaar voor extra been- of bagageruimte. Uiteraard zijn tegen meerprijs de gebruikelijke leerpakketten, infotainmentsystemen en andere fabrieksopties leverbaar.

Wielophanging

Door de grotere massa en het hogere zwaartepunt heeft de Mini Countryman niet de natuurlijke speelsheid van de Mini-modellen die dichter bij het wegdek staan. Toch is het model zijn merknaam waard, want dankzij de chassiskunstenaars van BMW en Mini is het een strak rijdende en sturende auto, zeker in vergelijking met andere crossovers. Op 16- en 17-inch wielen is het onderstel voldoende comfortabel. Wie kiest voor wielmaten vanaf 18-inch moet rekening houden met een nerveuzere besturing en extra gevoeligheid voor spoorvorming als gevolg van de bredere bandenmaat. De JCW-versie heeft een extra stug sportonderstel; dat is een optie op andere modellen.

Mini Countryman

Welke moet ik hebben?

De sterkste benzine- en dieselmotoren (Cooper S/SD/JCW) trakteren op veel snelheid en rijplezier maar hebben zo hun aandachtspunten. De prestaties van de One-versies zijn acceptabel, maar de Cooper biedt de beste mix van vlotheid en degelijkheid. Standaard heeft de Countryman 16-inch wielen met wieldoppen, handbediende airco, radio/cd met aux en een toerenteller. De Cooper is leuker en heeft 16-inch lichtmetaal, mistlampen en een contrasterende dakkleur; de Cooper S heeft 17-inch wielen, sportstoelen en Boost-audio. Optiepakketten heten Salt (opbergpakket, lichtpakket), Pepper (leren stuur, 16-inch lichtmetaal, automatische airco) en Chili (multifunctioneel stuur, bi-xenon). Wired brengt navigatie, bluetooth, usb en Mini Connected. Ook zijn er actiemodellen zoals de Business Edition, Park Lane en Holland Street.

Moet dit hem worden?

Historisch beschouwd is de moderne Mini Countryman alles wat de oer-Mini niet is. Als je daar moeite mee hebt, kan je beter kiezen voor een driedeurs Mini of voor een ‘oude nieuwe’ Clubman met de halve achterdeur. Wie zich niet laat weerhouden door nostalgische sentimenten, koopt met de Countryman een opvallende en handzame auto die leuk rijdt en die zich prima leent voor dagelijks (gezins)gebruik. In verhouding tot (grotere) modellen van volumemodellen betaal je daarvoor wel een stevige prijsopslag en populaire uitvoeringen zijn ook als occasion nog behoorlijk prijzig. Aan de andere kant zijn deze uitvoeringen zeer waardevast en de meerprijs die je nu betaalt, krijg je grotendeels terug als je ooit weer afscheid neemt.

Tijdlijn

2010 – introductie Mini Countryman (R60)
najaar 2012 – kleine facelift
2013 – Cooper ALL4
voorjaar 2014 – facelift
2016 – introductie nieuwe Mini Countryman (F60)

Kopen

+ Goede rijeigenschappen
+ Praktisch (voor een Mini)
+ Extra achterdeuren
+ Waardevast

Niet kopen

– Niet voor Mini-puristen
– Ook gebruikt stevig geprijsd

Punten van aandacht voor aankoop

– 1.6-turbobenzinemotor hebben last van olieverbruik, inwendige vervuiling, de hogedrukpomp en de distributieketting.
– De 2.0-diesel (N47-motor) van het vroegste bouwjaar heeft last van problemen met de distributieketting, herkenbaar aan een slepend of ratelend bijgeluid.
– ALL4-modellen van de eerste bouwjaren hebben weleens problemen met de koppeling en het tweemassavliegwiel. Symptomen zijn trillen, slippen of stinken van de koppeling. In de onderhoudsboekjes is terug te vinden of dit onder garantie al is gerepareerd.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 117,70
Remschijven voor, per set € 156,11
Stabilisatorverbinding achteras, per stuk € 24,38
Distributieketting inclusief spanner, € 128,23
Koppeling inclusief druklager, vanaf € 161,70
Michelin Primacy 3 ZP, 205/55 R17, per stuk vanaf € 100,90

Prijzen gelden voor een handgeschakelde Mini Cooper Countryman van 2012 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 175,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 275,-

Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 2 jaar).

Beschikbaarheid op de markt: goed
Waar voor geld: redelijk-goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid:
goed
Beschikbaarheid onderdelen:
uitstekend

Denk ook eens aan een…

Nissan Juke (2009-Heden)
Omdat gek altijd gekker kan, neemt Nissan een studiemodel in serieproductie. De Juke is een onvergelijkbare auto met goede rijeigenschappen en solide techniek. Topmodel Nismo is een waardige JCW-concurrent. 9500-30.000 euro

Peugeot 2008 (2013-Heden)

De Peugeot 2008 is een charmante crossover met een ruim interieur en een 208-dashboard met touchscreen. 4WD is niet leverbaar, wel voorwielaandrijving met elektronisch geregelde ‘Grip Control’. 12.000-30.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.