Autovisie
Autovisie Koopwijzer 3 jul 2022
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Mercedes-Benz GLE (2012-2019)

De Mercedes-Benz GLE is een comfortabele en terreinvaardige SUV. Waar moet je op letten bij de aankoop van een occasion?

In 2011 presenteert Mercedes-Benz de derde generatie van de M-Klasse. De W166-bouwreeks borduurt voort op het succes van zijn voorgangers met opgefriste vormgeving, zuinigere motoren en nieuwe technologie. Met de introductie van het faceliftmodel, dat wordt omgedoopt tot GLE-Klasse, voegt het merk een hippe SUV-coupé aan het gamma toe.

Carrosserie

De derde generatie M-Klasse behoudt de basisvorm van zijn voorganger en heeft dezelfde opvallend gevormde c-stijl. Onderhuids is de SUV volledig nieuw en de vormgeving, die sterk leunt op de E-Klasse (W212), geeft de kloeke SUV een frisse uitstraling. Tegen meerprijs levert Mercedes-Benz verschillende aantrekkelijke fabrieksopties waaronder adaptieve koplampen, een panoramaschuifdak, elektrische bedienbare achterklep, treeplanken, elektrisch uitklapbare trekhaak en een AMG exterieurpakket. De facelift van 2015 brengt een naamswijziging met zich mee: de M-Klasse gaat voortaan als GLE-Klasse door het leven. De optisch opgefriste GLE is leverbaar met full-led koplampen en is er ook als sportief gelijnde GLE Coupé (C292).

Interieur

Ten opzichte van zijn voorganger biedt de W166 duidelijk meer been- en schouderruimte. De vormgeving en kwaliteitsbeleving passen voortaan beter bij de premiumbelofte die de prijsstelling oproept. Ondanks een veelvoud aan knoppen is het dashboard overzichtelijk ingedeeld, met een analoog instrumentarium en een hooggeplaatst infotainmentdisplay. Naar goed gebruik zijn talloze opties leverbaar die uiteenlopen van geventileerde stoelen, designo-leer en een AMG-interieurpakket tot Comand Online, Bang & Olufsen BeoSound AMG, Distronic adaptieve cruise control, een nachtzichtassistent en uitgebreide parkeerassistentie. Faceliftmodel GLE heeft een nieuw driespaaks stuur en een nieuw rechtopstaand infotainmentscherm en voegt een aantal nieuwe veiligheidssystemen en opties toe. Extra’s zoals de elektrische stuurverstelling, softclose en de elektrische achterklep kunnen weleens haperen, dus check voor aankoop of alle aanwezige opties doen wat ze moeten doen.

Motor

Het benzine-aanbod bestaat uit een atmosferische 3.5 V6 (252-306 pk) gevolgd door een biturbo 3.0 V6 (333 pk) en een biturbo 4.7 V8 (408 pk). De ML 63 AMG heeft een biturbo 5.4 V8 (525 pk, of 557 pk met AMG Performance Package). Daarnaast zijn er twee BlueTec-diesels, een 2.1 viercilinder (204 pk) en een 3.0 V6 (258 pk). De GLE is leverbaar met een nieuwe 3.0 V6 turbobenzinemotor (272 pk). De biturbo 3.0 V6 levert voortaan 333-390 pk, waarbij de sterkste varianten zijn gereserveerd voor de GLE 43 AMG/GLE 450 AMG. Het vermogen van de biturbo 4.7 V8 stijgt naar 435-455 pk.

De plug-in hybride GLE 500 e heeft een biturbo 3.0 V6 en een elektromotor (442 pk) en is op papier (veel) zuiniger dan in de praktijk. De nieuwe AMG-versies 63 en 63 S halen 557-585 pk uit de biturbo 5.4 V8. Problemen met NOx-sensoren, de EGR-klep en de verstuivers zijn een aandachtspunt bij de BlueTec-V6. Ook het AdBlue-systeem van de diesels kan opspelen. Olieverbruik en turboslijtage zijn een punt van aandacht bij importauto’s die een zwaar (Autobahn-)leven achter de rug hebben.

Transmissie

De M- en GLE-Klasse hebben een 7G-Tronic Plus zeventraps automaat met koppelomvormer. De ML 63 AMG heeft een AMG Speedshift Plus 7G-Tronic met een sportievere schakelkarakteristiek. In de GLE-Klasse krijgt de 7G-Tronic Plus gezelschap van een 9G-Tronic negentraps koppelomvormerautomaat. De AMG Speedshift MCT 9G-Tronic heeft een meervoudige natteplaatkoppeling. Met uitzondering van de achterwielaangedreven GLE 250 d is permanente 4Matic vierwielaandrijving standaard op elke ML en GLE. Slimme software en tractiesysteem 4ETS zorgen voor serieus te nemen terreinprestaties. Het optionele offroadpakket, met lage gearing en zes verschillende rijprogramma’s, is een aanrader voor mensen die regelmatig de gebaande paden verlaten of met een aanhanger op pad gaan. Controleer bij een occasion of de automaat schokvrij schakelt, of de aandrijflijn (differentieels, bak, tussenbak) vrij is van olielekkage en of het 4Matic-systeem geen omineuze bijgeluiden maakt.

Wielophanging

De ML en GLE zijn verkocht met een conventioneel onderstel met schroefveren en adaptieve Airmatic luchtvering. Elektrische stuurbekrachtiging en een batterij elektronische hulpsystemen zorgen voor een stabiel en comfortgericht weggedrag. Met de instelbare Airmatic luchtvering komen de comfortabele en sportievere kant van de ML/GLE allebei het best tot hun recht. In het terrein zorgt de luchtvering voor extra bodemvrijheid, terwijl het systeem bij hogere snelheden op asfalt de rijhoogte en de luchtweerstand verlaagt. Nadelen zijn er ook: reparaties aan de luchtveren en de compressor zorgen voor gepeperde rekeningen. De AMG-versies hebben een aangepast Airmatic-onderstel met een stuggere afstemming in de sportstand en een vergroot remsysteem.

Welke moet ik hebben?

Met de ML, GLE en GLE Coupé geeft Mercedes-Benz een passend antwoord op bijna elke SUV-vraag. Van een ruime en comfortabele SUV met een zuinige viercilinder dieselmotor tot een bloedsnelle SUV-coupé met een AMG-achtcilinder en alles daar tussenin, er is voor elke behoefte een geschikte motorisering en uitvoering te vinden, mits het aankoopbudget voldoende ruim is, want ook gebruikt is het geen koopje. Voor conventioneel ingestelde kopers zijn de ML en GLE de meest praktische keuze. De GLE Coupé is vooral interessant voor mensen die opvallende vormgeving hoger aanslaan dan maximale hoofd- en bagageruimte, en die een comfortabel alternatief zoeken voor een BMW X6.

Moet dit hem worden?

De ML, GLE en GLE Coupé geven een passend vervolg aan voorgaande generaties van de middelgrote SUV van Mercedes-Benz. Beter dan voorheen scoren de modellen hoog op kwaliteitsbeleving, vormgeving, actieve rijhulpsystemen en luxe. Wat gelukkig behouden blijft, is het comfort waar het merk om bekend staat. Zelfs de meest sportieve uitvoeringen behouden in de basis hun ontspannende karakter, en in vergelijking met concurrerende modellen van andere merken is dat het punt waarop het drietal zich het meest onderscheidt.

TIJDLIJN
zomer 2011 – introductie Mercedes-Benz M-Klasse (W166)
najaar 2011 – ML 63 AMG
2013 – M-Klasse Guard
2014 – GLE Coupé voorjaar
2015 – GLE 63 AMG/ AMG S Coupé, GLE-Klasse
najaar 2015 – GLE 450 AMG
2018 – introductie Mercedes-Benz GLE-Klasse (V167)
2019 – introductie Mercedes-Benz GLE Coupé (C167)

Dit kosten ze:

Prijzen beginnen bij 17.495 euro voor een ML 250 BlueTec (2012/287.000 km) en 19.450 euro voor een ML 350 BlueTec (2012/282.000 km). De voordeligste ML 350 met minder dan twee ton (2012/192.000 km) kost 22.950 euro; de ML 500 (2013/192.000 km) begint bij 32.900 euro. De voordeligste GLE-Klasse is een GLE 400 (2016/81.000 km) voor 42.950 euro. Een GLE 43 AMG (2016/89.000 km) kost 49.950 euro en een GLE 500 (2015/140.000 km) kost 52.950 euro. De GLE AMG 63 S (2016/180.000 km) is er vanaf 63.945 euro. De vanafprijs voor de GLE Coupé is 53 mille (43 AMG/2016/208.000 km).

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 172,07 Remschijven voor, per set 327,66 Draagarm vooras links/onder, per stuk 201,75 Accu 12V/95Ah/start/stop, vanaf 355,95 Pirelli Scorpion Verde, 255/50 R19 MO, per stuk vanaf 163,80 Prijzen gelden voor een Mercedes-Benz ML 400 4Matic van 2013 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 300,– Grote onderhoudsbeurt vanaf 500,– Het onderhoudsinterval (ML 400) is 25.000 kilometer/1 jaar.

KOPEN
+ comfortabel
+ krachtige motoren
+ kwaliteitsbeleving
+ terreinvaardigheid

NIET KOPEN
– verouderd infotainment
– geen zevenzitter

Denk ook eens aan een:

Volvo XC90 II (2015-heden)
De Volvo XC90 II is een intelligente SUV met (hybride) viercilinders, een beeldschoon interieur, modern infotainment en maximaal zeven zitplaatsen. 30.000-100.000 euro

Audi Q7 (2015-heden)
De Audi Q7 combineert een foutloze afwerking met moderne technologie, een ruim interieur en keuze uit efficiënte of superlatieve aandrijftechniek. 33.000-200.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.