Koopwijzer: occasion Mazda MX-5 (NC) (2005-2014)

De derde generatie Mazda MX-5 is een betaalbaar multitalent. Waar moet je op letten als je zoekt naar een occasion?

Sinds 1989 bieden weinig open sportauto’s zoveel onversneden rijplezier als de Mazda MX-5. De Japanse fabrikant heeft het concept van betaalbare stuurpret met elke nieuwe modelgeneratie verbeterd en verfijnd. Ook de derde modelreeks, de NC die in 2005 het levenslicht ziet, is een auto die in meerdere disciplines uitblinkt. De evolutionaire vormgeving maakt het model instant herkenbaar als MX-5 en laat hem groter lijken dan hij is. Ten opzichte van de NB groeit hij slechts 2 centimeter in de lengte en 4 centimeter in de breedte. Dat heeft een eenvoudige reden, want hij staat op een ingekorte bodemsectie van de RX-8. Wielbasis en spoorbreedte groeien, waardoor de wielen meer op de hoeken staan en de motor verder achter de vooras kan worden gemonteerd.

Koopwijzer: occasion Mazda MX-5 NB (1998-2005)

Volwassener

Aan de voorzijde heeft de tweezitter onafhankelijke double wishbone wielophanging, aan de achterzijde wordt voortaan een multilinkconstructie toegepast. Schijfremmen voor en achter zijn standaard. Hoewel de nieuwkomer volwassener oogt en meer verfijning biedt dan zijn voorgangers, zijn de ingenieurs erin geslaagd de gewichtstoename binnen de perken te houden: het kentekengewicht is slechts 1055 kg. De gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras heeft de ideale ratio van 50:50 en achterwielaandrijving is – uiteraard – standaard. Het vernieuwde motoraanbod bestaat uit twee viercilinders met vier kleppen per cilinder en kettingaangedreven nokkenassen. De 1.8 levert 126 pk/167 Nm (9,4s en 196 km/h) en de 2.0 levert 160 pk/188 Nm (7,9s en 210 km/h). Een handgeschakelde vijfversnellingsbak is op beide versies standaard, op de 2.0 is een zesbak en een sperdifferentieel leverbaar. Andere markten krijgen een zestraps automaat, in Nederland wordt deze niet aangeboden.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit en de afwerking van de nieuwe Mazda MX-5 zijn duidelijk verbeterd. Alles steekt solide in elkaar en de scherpe prijsstelling is alleen zichtbaar in het interieur, waar degelijke, maar weinig aaibare kunststoffen worden gebruikt. Ook hier keren vertrouwde beeldelementen terug, zoals het driespaaks stuur, overzichtelijke ronde klokken en een kort versnellingspookje op de middenconsole. De interieurruimte groeit, hoewel lange mensen nog altijd krap zitten, en er zijn meer opbergmogelijkheden dan voorheen.

De standaard veiligheidsuitrusting omvat voor- en zijairbags, abs, traction control en dynamic stability control. Uitvoeringen zijn Exclusive  met 16 inch lichtmetaal en audiosysteem, de Touring met leren stuur en handbediende airco en de Executive met leer, automatische airco en xenon. De Sportive (alleen 2.0) heeft een zesbak, sperdifferentieel en 17 inch lichtmetalen wielen. De lange lijst met fabrieksopties vermeldt zaken als xenonverlichting, 17 en 18 inch lichtmetalen wielen, Eibach-sportveren, bodykits, verchroomde sierdelen, windschermen, bagagerekken, leer, Bose-audio met zeven speakers en op maat gemaakte tassensets.

Roadster Coupé

Naast de Roadster, met handbediende softtop en optionele hardtop, verschijnt in 2006 de Roadster Coupé met elektrisch bedienbaar driedelig klapdak. Hoewel puristen erg aan de gedachte moeten wennen, voegt het wel degelijk iets toe, want het klapdak verandert de MX-5 in een betere vierseizoenenauto met een stiller interieur – dat is vooral prettig als je veel snelwegkilometers maakt. Om de rijeigenschappen op het niveau van de softtop te brengen, krijgt de 37 kg zwaardere Roadster Coupé extra onderhuidse verstevigingspunten, aangepaste schokdempers en veren en een dikkere stabilisatorstang op de achteras.

In het najaar van 2008 krijgt de MX-5 een bescheiden facelift met nieuwe voor- en achterbumpers, grotere koplampen en nieuwe lakkleuren. De geluiddemping verbetert en verstevigingen in portieren en bodem vergroten de torsiestijfheid. Beide motoren zijn voortaan zuiniger en de 2.0 krijgt een nieuw inlaatspruitstuk met ingebouwde geluidsversterker voor extra toegevoegde snelheidsbeleving en een toerenbegrenzer die later ingrijpt. Het modelgamma bestaat voortaan uit de 1.8 TS/TS+ en de 2.0 GT-L. Ter ere van het twintigjarig bestaan verschijnt in 2009 de MX-5 Superlight, een lichtgewicht studiemodel zonder voorruit en andere onnodige luxe.

Facelift

De mijlpaal van 900.000 geproduceerde MX-5’en volgt in 2011. Voor 2013 volgt opnieuw een facelift met een nieuwe voorbumper, actieve motorkap voor verbeterde voetgangerbescherming en een opgewaardeerd remsysteem. Uitvoeringen zijn de TS+, de GT-M en de GT-L. Daarmee gaat de NC zijn laatste levensfase in: de ontwikkeling van de vierde generatie, waarschijnlijk met schone nieuwe SkyActiv-motoren, is in volle gang.

Nooit teleurstelling

De derde generatie Mazda MX-5 is een auto die nooit teleurstelt. Ongeacht de gekozen uitvoering staat het rijplezier op zeldzaam hoog niveau. Het uiterst capabele onderstel kan moeiteloos overweg met het extra vermogen van de 2.0, maar ook een 1.8 zonder opties trakteert op meer plezier dan je op basis van de specificaties verwacht. Technisch is de NC een betrouwbare auto. Onderhoud en onderdelen zijn betaalbaar en het enige serieuze kritiekpunt is de matige roestbescherming. Binnen het occasionaanbod zijn importauto’s dominant. Dat is op zichzelf geen bezwaar, maar wees dan extra alert op mogelijke slecht herstelde oude schades en de aanwezigheid van een sluitende onderhoudsgeschiedenis inclusief een afgestempeld onderhoudsboekje.

Vijf redenen waarom je (niet) een tweedehands Mazda MX-5 moet kopen

Een aankoopkeuring door een goede MX-5-specialist kan een miskoop voorkomen. Wie een bijzondere uitvoering zoekt, kan als vanouds kiezen uit verschillende limited editions, zoals de 3rd Generation Limited Edition, de 20th Anniversary Edition en de Kyudo. Daarnaast zijn talloze aftermarket accessoires leverbaar, uiteenlopend van sportonderstellen, sportuitlaatsysteem en grote wielen tot motortuning en optische tuning: de mogelijkheden om de MX-5 aan de persoonlijke wensen aan te passen zijn eindeloos.

Motor

Beide motoren hebben een onderhoudsvrije distributieketting. Omdat de MX-5 regelmatig als tweede of derde auto wordt ingezet, is het belangrijk dat de olie tijdig is vervangen, ook bij een laag jaarkilometrage. Bij incidenteel gebruik kan een druppellader de levensduur van de accu verlengen.

Transmissie/onderstel

De zesversnellingsbak kan in koude toestand hakerig schakelen; dit moet met opgewarmde olie verdwijnen. Springt de bak uit de versnelling dan helpt alleen revisie. Sperdifferentieels gaan weleens stuk door metaalslijpsel. Regelmatig de olie van transmissie en differentieel verversen verlengt de levensduur.

Exterieur/interieur

Ongelijke carrosserienaden kunnen duiden op oude structurele schade. Controleer de conditie van kapconstructie, kapmateriaal en ruitje. De kap van de Roadster Coupé geeft vrijwel nooit problemen, vervanging van softtop bij de Roadster is prijzig. De kwaliteit van lakwerk en roestbescherming is matig, met kwalen als loslatende blanke lak op lichtmetalen wielen en roestvorming aan wielophangingsdelen en bodemplaat; rijden in strooizout (Duitse import) versterkt dit probleem en investeren in een antiroestbehandeling is verstandig.

Tijdlijn

2005 – introductie Mazda MX-5 NC Roadster
2006 – introductie Roadster Coupé
2008 – facelift
2009 – Superlight concept
2013 – facelift

KOPEN
+ pure roadster
+ eenvoudige techniek
+ softtop of klapdak
+ veel rijplezier per euro

NIET KOPEN
– matige roestbescherming

Denk ook eens aan een…

BMW Z4 Roadster (2002-2009)
Klassieke roadster met lange neuspartij, achterwielaandrijving en uitnodigende atmosferische zescilinder motoren. Het Bangle-design heeft nog altijd uitgesproken voor- en tegenstanders.

Mini Cabrio (2004-HEDEN)
De open versie van de Mini heeft een grote dode hoek, een trage elektrische softtop en een krappe achterbank, maar het imago is ijzersterk en de rijeigenschappen zijn goed. Facelift in 2009.