Autovisie
Autovisie Koopwijzer 6 feb 2022

Koopwijzer: occasion Lexus NX (2014-2021)

Onder de agressieve styling is de Lexus NX een zachtaardige auto. Waar moet je op letten bij aankoop van een occasion?

In navolging van Toyota en Lexus brengen steeds meer automerken hybride crossovers en SUV’s op de markt. Met de nieuwe NX slaat Lexus in 2014 een dubbelslag: op de eerste middelgrote crossover van het Japanse luxemerk debuteert tevens een opvallende en agressieve nieuwe vormtaal.

Carrosserie

Met het studiemodel LF-NX geeft Lexus in 2013 een sneak preview van zijn allereerste middelgrote crossover. De productieversie van de NX, modelcode AZ10, behoudt dezelfde scherpe lijnen, vouwen en uitgeklopte wielkasten, maar in een afgezwakte en minder karikaturale vorm. De prominente spindle grille wordt geflankeerd door platte led-koplampen en pijlvormige led-dagrijverlichting.

Een ander opvallend beeldelement is de driedimensionale wigvorm onder in de portieren. Onder de – optioneel elektrisch bedienbare – achterklep ligt een bagageruimte met een inhoud van 555 liter (475 liter met reservewiel) tot 1600 liter. De 4,63 meter lange NX is er ook als sportief aangeklede F Sport Line. Het faceliftmodel van eind 2017 onderscheidt zich door nieuwe led-koplampen met actieve richtingaanwijzers, een nieuwe voorbumper met een nieuwe grille en grotere achterlichten.

Interieur

Het interieur van de NX is minder uitbundig dan het exterieur. Inzittenden nemen plaats op comfort- of sportstoelen en de hoog gemonteerde achterbank is leverbaar met een elektrisch neerklapbare rugleuning. Het dashboard bestaat uit een analoog instrumentarium, een centraal 7,0-inch infotainmentdisplay en fysieke knoppen voor de klimaatregeling. In de middenconsole monteert Lexus een rijstanden-draaiknop, de transmissiehendel en een touchpad voor de bediening van het meest uitgebreide navigatiesysteem.

Veiligheidssystemen

Het royale veiligheidsaanbod bestaat onder meer uit pre-crash safety, adaptieve cruise control en 360-graden cameraweergave. Verder zijn Bluetooth-telefoon en -audiostreaming, wifi, een draadloze Qi-telefoonoplader en Mark Levinson Surround Sound beschikbaar. Het faceliftmodel van 2017 heeft een 8-inch of 10,3-inch groot infotainmentdisplay, een groter en gebruiksvriendelijker touchpad, en is ook beschikbaar met Apple Carplay en Android Auto.

Motor

De enige aandrijflijn voor Nederlandse klanten is de hybride NX 300h. De atmosferische 2,5-liter Atkinson-cycle viercilinder levert maximaal 155 pk en 210 Nm. Eén of twee elektromotoren brengen het systeemvermogen naar 197 pk en maken een standaardacceleratie in 9,3 seconden en een topsnelheid van 180 km/h mogelijk. Het brandstofverbruik ligt in de praktijk tussen 1:14 en 1:16. In 2015 presenteert Lexus de non-hybride NX 200t met een direct ingespoten 2,0-liter viercilinder benzinemotor met twin-scroll turbolader en 237 pk en 350 Nm. Deze sterkste en sportiefste motorisering is officieel niet in Nederland geleverd, maar wordt via parallelimport weleens op de occasionmarkt aangeboden.

Transmissie

Onderdeel van de hybride aandrijflijn is een elektronisch geregelde, continu variabele transmissie, kortweg ECVT. De NX 300h heeft één elektromotor en voorwielaandrijving. De NX 300h AWD heeft twee elektromotoren en E-Four vierwielaandrijving. Wie ambitieuze plannen heeft op het gebied van aanhangwagens of caravans is bij de hybride NX aangewezen op de AWD-versie: deze heeft een maximum geremd trekgewicht van 1500 kg. Voor de 2WD-versie geeft Lexus aanvankelijk helemaal geen maximum geremd trekgewicht op. Vanaf de facelift van 2017 is dit vastgesteld op 650 kg. De NX 200t heeft een conventionele zestraps automaat en is eveneens verkocht met voor- en vierwielaandrijving.

Wielophanging

De Lexus NX heeft een onafhankelijke McPherson-voorwielophanging en een onafhankelijke multilink-achterwielophanging. De onderstelafstemming en de besturing leggen de nadruk op comfort en koersvastheid. Zelfs het adaptieve onderstel van de F Sport Line maakt van de NX 300h geen toppunt van scherpte en dynamiek. Met het standaardonderstel is de hybride NX het best in balans; het F Sport-onderstel past eigenlijk het best bij de sportievere aandrijflijn van de NX 200t. Met de facelift van 2017 voert Lexus een groot aantal onderstelmodificaties door die het comfort vergroten en de wegligging van alle versies verder verbeteren.

Welke moet ik hebben? 

Hoewel de NX 200t het leukst rijdt en stuurt, domineert de hybride NX 300h de Nederlandse occasionmarkt. Uitvoeringen zijn onder andere de Business Line met keyless entry, parkeersensoren, leer, stoelverwarming en een draadloze telefoonoplader. De F Sport Line heeft standaard AWD en een adaptief onderstel, een sportpakket, privacy glass, adaptieve cruise control, sportstoelen en een sportstuur met schakelflippers. Topmodel President Line heeft adaptieve cruise control, het meest uitgebreide navigatiesysteem, een 360-graden camerasysteem, Mark Levinson audio en een head-up display. Speciale uitvoeringen met extra luxe zijn de First Edition, de 25th Edition, de Sport Edition en de Edition 30.

Moet dit hem worden? 

De Lexus NX is in korte tijd uitgegroeid tot de bestverkochte Lexus van Europa. Dat succes is eenvoudig te verklaren door zijn onderscheidende styling, handzame formaat en toonaangevende betrouwbaarheid. Met name dat laatste maakt de NX tot een goed alternatief voor Europese concurrenten, die als occasion weleens steken laten vallen als het gaat om de degelijkheid van elektronica en aandrijftechniek. Toch maakt de NX in de 300h-versie zijn concurrenten zeker niet overbodig.

De eerste PHEV van Lexus: Lexus NX 450h+ – Review

Met name de onder acceleratie nadrukkelijk hoorbare aandrijflijn kan een reden zijn om andere merken in overweging te nemen of op zoek te gaan naar een NX 200t. Heb je een rustige rijstijl en hecht je veel waarde aan een hoge zitpositie, veel luxe en betrouwbaarheid, dan is de Lexus NX een droomoccasion: het is de meest zorgeloze premium crossover-occasion die je in deze klasse kunt kopen.

TIJDLIJN
2013 – Lexus LF-NX studiemodel
2014 – introductie Lexus NX 300h
2015 – NX 200t (niet voor NL)
2017 – facelift
2018 – NX 300h Sport Edition
2021 – introductie nieuwe Lexus NX

Dit kosten ze

Op Gaspedaal.nl begint het NX-aanbod bij een 300h AWD 25th Edition (2014, 236.000 km) voor 21.250 euro. Een 300h FWD Executive Line (2014, 74.000 km) kost 24.650 euro en een 300h AWD F Sport Line (2015, 123.000 km) kost 27.750 euro. Het faceliftmodel van 2017 begint bij 32.750 euro voor een 300h FWD Business Line (2018, 34.000 km). Een 300h AWD President Line (2018, 24.000 km) kost 42.950 euro. Van de NX 200t staan twee importauto’s te koop. De voordeligste is een AWD F Sport Line uit 2015 (74.000 km) voor 30.950 euro.

ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor, per set € 75,65
Remschijven voor, per set € 139,21
Michelin Primacy 4, 235/55 R18 104V XL, per stuk vanaf € 139,60
Multiriem incl. spanner € 139,09
Aircocondensor incl. droger, vanaf € 230,01

Prijzen gelden voor een Lexus NX 300h van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 225,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 425,–

Het onderhoudsinterval is 15.000 kilometer/1 jaar.

KOPEN
+ onderscheidende vormgeving
+ fraai en stil interieur
+ voorbeeldig betrouwbaar

NIET KOPEN
– bijgeluiden cvt
– beperkt motoraanbod
– weinig rijdynamiek (300h)

Denk ook eens aan een…

Volvo XC60 II (2017-heden)
De Volvo XC60 II is een ingetogen crossover met chique vormgeving, een minimalistisch interieur en moderne hybride en plug-in hybride aandrijflijnen. 35.000-80.000 euro



Toyota RAV4 (2018-heden)

De RAV4 deelt techniek met de NX, is qua vormgeving een vleugje minder extreem, en is er sinds 2020 ook als plug-in hybrid. 30.000-65.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.