Ramon Mens
Ramon Mens Koopwijzer 22 mei 2022
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Lexus GS (2011-2020)

De vierde Lexus GS is een betrouwbare comfortsedan met sportieve neigingen. Waar moet je op letten bij de zoektocht naar een occasion?

Meer vermogen, meer rijplezier, meer premiumgevoel en meer ruimte. De vierde en vooralsnog laatste Lexus GS, modelcode L10, bouwt verder op de goede eigenschappen van zijn voorganger en voegt daar nieuwe kwaliteiten aan toe. Naast toonaangevende betrouwbaarheid en bouwkwaliteit zijn ook de rijeigenschappen voortaan een reden om het model in overweging te nemen.

Carrosserie

De vormgeving van de nieuwe GS haalt de nodige inspiratie uit de kleinere CT200h. De lijnvoering is scherper dan voorheen en de toegenomen breedte en hoogte geven de middelgrote sedan een zelfverzekerde uitstraling. De opvallende spindle grille wordt geflankeerd door spitse bi-xenon koplampen met led-dagrijverlichting. Een nieuwe modelvariant is de F Sport Line, een extra sportief aangeklede uitvoering met aangepaste bumpers en dorpelverbreders. Het faceliftmodel van 2016 draagt een nieuwe voorbumper met een vernieuwde spindle grille, full-led koplampen met pijlvormige dagrijverlichting, een nieuwe achterbumper en nieuwe achterlichten. Topmodel GS F heeft een modelspecifiek sportpakket en vier opvallend gepositioneerde uitlaatpijpen. Opvallende aandachtspunten ontbreken. Een rammelend schuif-/kanteldak is meestal een kwestie van opnieuw afstellen; soms is een grotere reparatie nodig.

Interieur

In het interieur herinnert niets aan de vorige modelgeneratie. De binnenruimte overtreft het uitgaande model en de afwerking en materialen zijn onberispelijk perfectionistisch. Door een slimmere positionering van het accupakket is de bagageruimte volgens Lexus met 60 procent toegenomen. De vormgeving en uitstraling zijn een combinatie van conventioneel en modern met een analoog instrumentenpaneel, een analoog klokje en een 8- of 12,3-inch groot centraal beeldscherm. Het infotainment- en navigatiesysteem wordt bediend met gewenningsbehoeftige Remote Touch ‘muisbediening’ op de middenconsole.

De uitrusting combineert vertrouwde en nieuwe Lexus-luxe. Leren bekleding, stoelverwarming, stoelkoeling en Mark Levinson-audio gaan samen met energiebesparende S-Flow airconditioning, full-led sfeerverlichting, een infrarood nachtzichtassistent, adaptive cruise control en een head-up kleurendisplay. De President Line verwent achterpassagiers met extra comfort terwijl de GS F sportieve bestuurders verleidt met speciale sportstoelen, alcantara of leren bekleding en koolstofvezel sierlijsten. Een nieuw instrumentarium en visueel gemoderniseerd infotainment met verbeterde Remote Touch-bediening zijn onderdeel van de facelift van eind 2015.

Motor

De hybride GS 450h heeft een atmosferische 3.5 V6 Atkinson-cyclus benzinemotor met gecombineerde directe/indirecte inspuiting en variabele kleptiming. Samen met twee elektromotoren en een nikkel-metaalhybride accupakket is het systeemvermogen maximaal 345 pk/352 Nm. Later verschijnt een tweede hybrideversie met een kleinere motor. De GS 300h heeft een atmosferische 2.5 viercilinder benzinemotor die samen met het hybridesysteem maximaal 223 pk/221 Nm genereert. Met beide hybrides is het mogelijk om volledig elektrisch kleine afstanden af te leggen. Vrij van hybridetechniek is de zeer sportiev een zeer zeldzame GS F met dezelfde atmosferische 5.0 V8 (477 pk/530 Nm) die de RC F aan feestelijke topprestaties helpt. Uitvoeringen die buiten Nederland zijn verkocht, en hier weleens opduiken via parallelimport, zijn de GS 250 met 2.5 V6, de GS 350 met 3.5 V6 en de GS 200t met 2.0 viercilinder turbomotor.

Transmissie

In Nederland heeft de GS altijd achterwielaandrijving en een automaat. De hybride GS 450h en GS 300h hebben een automatische transmissie met cvt-karakteristiek en zes voorgeprogrammeerde versnellingen, waardoor het ‘loeiende motor-effect’ vooral bij de 450h minder op de voorgrond treedt. De GS F heeft een conventionele sequentiële achttrapsautomaat. Voor de hybrides hanteert Lexus een vervangingsinterval van 60.000 km/4 jaar voor de transmissie-olie en 30.000 km/4 jaar voor de differentieelolie.

Lexus has revealed its all-new GS 450h hybrid at the 2011 Frankfurt Motor Show.

Wielophanging

De L10-reeks heeft rondom onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen (vooras) en een multilink-constructie (achteras). Het standaard onderstel is uitgesproken comfortabel. Adaptieve schokdempers (AVS) zijn standaard op de F Sport Line, de President Line en de GS F. Het Drive Mode Select-systeem, met de standen Eco/Normal/Sport S, is bij deze versies uitgebreid met een extra scherpe Sport S+-stand die de rijpret duidelijk vergroot. Bij de F Sport Line en de GS F krijgt het AVS-onderstel gezelschap van een meesturende achteras, een variabele stuuroverbrenging en 19-inch wielen. Voorbehouden aan de GS F zijn een torque vectoring-differentieel en een Brembo-remsysteem met oranje remzadels.

Welke moet ik hebben?

Het Nederlandse occasionaanbod bestaat vrijwel helemaal uit hybride GS’en. De GS 450h betaalt zijn hogere gebruikskosten terug met het klassieke Lexus-limousinegevoel. De GS 300h heeft een minder souvereine aandrijflijn, maar stelt daar een lager praktijkverbruik tegenover. Basismodel Business Line heeft 17-inch lichtmetaal, bi-xenon, keyless entry/start, 10 airbags, 8-inch infotainment, Bluetooth, climate control, elektrische stoelverstelling en een parkeercamera. De Business Line Pro voegt leer en parkeersensoren toe en staat qua uitrusting ongeveer op gelijke hoogte met de Luxury Line. De F Sport Line voegt sportieve details toe aan de uitrusting van de Business Line. Helemaal bovenaan de prijslijst staat de President Line met standaard onder meer 12,3-inch infotainment, Mark Levinson en radio- en aircobediening achterin.

Moet dit hem worden? 

De hybride Lexus GS blijft meer een comfortabele reislimousine dan een communicatieve sportsedan, en voor de meeste autokopers in dit segment is dat eerder een voordeel dan een nadeel. Hoewel de niet-hybride uitvoeringen hoger scoren op scherpte en stuurplezier komt het model als 450h of 300h het best tot zijn recht. Wat betreft de uitrusting en aankleding kan deze GS zich beter dan ooit meten met het Europese concurrentieveld. Als het gaat om betrouwbaarheid en degelijkheid is deze Lexus opnieuw de norm in zijn klasse: het is een van de weinige auto’s uit het E-segment die je als occasion zorgeloos met een bovenmodale tellerstand kan kopen.

Tijdlijn 

najaar 2011 – introductie Lexus GS (L10)
2013 – GS 300h
2015 – 25th Edition, facelift
2016 – GS F
2020 – einde productie

Dit kosten ze

Op Gaspedaal.nl staan op het moment van schrijven 30 stuks van de Lexus GS L10 te koop. De voordeligste is een 450h President Line (2013/257.244 km) voor 19.500 euro. Een GS 300h Business Line (2014/192.796 km) kost 19.999 euro, terwijl de voordeligste GS 450h F Sport Line (2012/199.176 km) voor iets minder dan 23.000 euro van eigenaar wisselt. Het faceliftmodel start bij 29.900 euro voor een GS 300h Luxury Line (2017/81.363 km), 33.995 euro voor een GS 450h Luxury Line (2017/91.765 km) en 46.500 euro voor een GS 450h President Line (2017/57.265 km).

Onderdeelprijzen
Remblokken voor, vanaf 90,83
Remschijven voor, per set vanaf 209,55
Michelin Pilot Sport 4, 235/45 R18 XL, per stuk 180,89
Bobine, per stuk 106,75
Aircopomp elektrisch, vanaf 1.257,62

Prijzen gelden voor een Lexus GS 450h uit 2014 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 300,–

Grote onderhoudsbeurt vanaf 600,–

Het onderhoudsinterval (GS 450h) is 15.000 kilometer/1 jaar.

KOPEN
+ ontspannende reislimousine
+ soepele hybride-aandrijving
+ voorbeeldig betrouwbaar

NIET KOPEN
– minder sportief dan sommige concurrenten 

Denk ook eens aan een…

LEXUS RX (2015-heden)
De Lexus RX verbindt de sterke punten van de GS met cross-over vormgeving, een hoge zitpositie, meer bagageruimte en een stevige prijsopslag.
35.000-100.000 EURO

Jaguar XF (2015-heden)
De jongste XF combineert soepele motoren met een geweldig onderstel, aantrekkelijke vormgeving en keuze uit een sedan en een Sportbrake.
17.000-100.000 EURO

Jaguar
(Afbeelding: Jaguar)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.