Autovisie
Autovisie Koopwijzer 21 jun 2020
Leestijd: 7 minuten

Koopwijzer: occasion Land Rover Discovery Sport (2014-2019)

De Land Rover Freelander was nooit zo’n succes, dus doopten ze zijn opvolger om tot de Discovery Sport. Waar moet je op letten bij de aankoop van een occasion?

Nog niet eens zo heel lang gelden zei je alleen maar oer-terreinwagen als je het merk Land Rover noemde. Omdat de voorvader van de legendarische Defender al sinds 1948 de wereld domineerde als terreinauto. Maar in 1989 kreeg de Defender gezelschap van de modernere, minder spartaanse, maar eveneens zeer capabele Discovery. De Disco, zoals hij al vlot genoemd werd, bouwde een solide reputatie op en deed qua terreincapaciteiten niet onder voor de Defender. Een Discovery is dus ook een echte Land Rover. Dat kreeg de goedkopere Freelander die vanaf 1997 als meest betaalbare Land Rover gold, nooit voor elkaar. Die overtuigde nooit echt en was ook technisch verre van bulletproof. Land Rover besloot dan ook in 2014 de opvolger van de Freelander te tooien met de naam Discovery Sport en daarmee was een nieuwe ‘instapLand Rover geboren. Dat is de recent vernieuwde serie nog steeds. Maar hoe goed is zo’n gebruikte Discovery Sport?  

Land Rover Discovery Sport

Carrosserie 

Na de karakteristieke en door Andy Wheel revolutionair gestileerde Discovery 3 was de Land Rover Discovery Sport wel een beetje slikken voor de hardcore LaRoliefhebbers. Maar zo is de Discovery Sport dan ook niet echt bedoeld. Dit moest niet alleen de meest betaalbare, maar ook de meest toegankelijke Land Rover worden. Een SUV of zelfs een cross-over van Land Rover werd het genoemd. De koets is gemaakt van een mix van aluminium en staal en heeft een wat meer afgeronde vorm. Maar vergis je niet, ook dit is een auto die het terrein in kan en durft. Land Rover is dat aan haar stand verplicht, vindt ook het huidige management en de designers en engineers hebben dat vertaald in een veelzijdige, maar ook meer gestroomlijnde koets dan we daarvoor van Land Rover gewend waren. Hij deelt zijn techniek met de Range Rover Evoque, maar zijn missie is wel iets anders. Range Rovers zijn meer de luxe premiumpaarden, de Land Rovers meer de werkpaarden. Slechts iets meer, in het geval van de Discovery Sport. Die toevoeging Sport is wat moeilijk te verklaren, want deze Discovery heeft geen sportieve kwaliteiten. Hij is hooguit wat lichter en compacter dan zijn grotere broer Discovery en daardoor iets dynamischer. In het terrein is hij de meeste van zijn concurrenten nog steeds de baas, want daar profiteert hij van de Land Roverervaring. Ook is het geen kleintje met een lengte van 4.60 meter en zo’n twee meter breedte. Evenmin is het met een gewicht van minimaal 1775 een vedergewicht.  

Land Rover Discovery Sport

Interieur 

Als je aan boord geklommen bent, zit je overduidelijk op SUV-niveau, flink hoger dan in een normale personenauto en daardoor met meer overzicht. De kwaliteitsbeleving in dit goedkoopste Land Rover-model is van het hoge niveau dat de Britten alweer jarenlang hanteren. De afwerking is goed en er zijn mooie materialen gebruikt, die er ook na een paar jaar goed uit blijven zien. Net als de techniek en de body van de auto kan ook het interieur met het stoere hoekige dashboard wel tegen een stootje. De kunststoffen blijven behoorlijk krasvrij en zijn goed schoon te maken. Let wel goed op welke interieurkleur je kiest; in sommige uitvoeringen domineert de zwarte kunststof nogal. Maar alles wat je van een flinke gezinsauto verwacht, zit erop en het ruimteaanbod is bovengemiddeld, zeker op de ruime achterbank. Hij is er ook als zevenzitter, maar zoals zo vaak kun je dat beter een 5+2zitter noemen, want plaats nummer 6 en 7 zijn alleen voor kleine kinderen geschikt. Het interieur maakt van de Discovery Sport een echte, praktische allrounder door de ruime afmetingen en makkelijk neerklapbare deelbare achterbanken en de nodige vakken en sjorogen. Je kunt ook met alle zitplaatsen in gebruik flink wat bagage verstouwen: minimaal 981 liter en maximaal met alles plat zelfs een kleine 1700 liter.  

Land Rover Discovery Sport

Motoren

Dit is een auto van voor de diesel-demonisering; destijds kozen de meeste klanten voor een diesel en dat was een uitstekende keuze. Want zo’n sterke, koppelrijke diesel past prima bij de grote, praktische auto. De trekkracht is er al bij lage toerentallen en dat komt de driveability ten goede. Dat de diesel nu in het verdomhoekje zit, betekent dat je kunt profiteren van een groot en relatief goedkoop aanbod als je je daardoor niet bang laat maken. Wij hebben een Discovery Sport in Onze garage gehad en die was voorzien van de dikste diesel, en die SD4 S had 190 pk en 420 Nm, gekoppeld aan een negentraps ZF-automaat. Hij is er ook met een lichtere 150 pkdiesel, maar eveneens met benzinemotoren. Bijvoorbeeld een viercilinder 2,0liter turbobenzinemotor die 240 pk levert, maar die zie je een stuk minder vaak, omdat deze Land Rover in veel gevallen een leaseverleden heeft en daar reed men enkele jaren geleden vooral diesel. 

Land Rover Discovery Sport 

Transmissie

Een automaat is bij zon auto, die vooral op comfortabel, praktisch vervoer is gericht, een uitstekende keus. Daarom zie je ook dat het merendeel van de tweedehands Discovery’s Sport voorzien is van zo’n transmissie. Het gaat om de ZF-bak met negen verzetten en een erg korte eerste versnelling, die bij normaal rijden niet wordt gebruikt, en een heel lange negende trap die brandstof moet besparen. Een handbak is er ook in combinatie met de diesels, waarvan de lichtste als eD4-diesel leverbaar is met slechts voorwielaandrijving. Bij het overgrote deel van het aanbod en het modellengamma worden vier wielen aangedreven, een permanent systeem met Haldexkoppeling, maar er is ook een slimmer Active Drive Line-systeem dat minder delen laat meedraaien als dat niet nodig en zo brandstof bespaart. Op deze Discovery zit bovendien het Terrain Responsesysteem, de rijstandenknop met de vele terreinmodelijkheden. 

Land Rover Discovery Sport

Wielophanging

Voor zien we McPhersonveerpoten en achter een mooie lichte aluminium multilinkophanging die ruimte voor vierwielaandrijving laat en voldoende bodemspeling. En niet alleen op het asfalt, maar ook in het terrein weet hij de wielen aan de grond te houden, want de veerwegen zijn lang. De demping wordt verzorgd door adaptieve MagneRidedempers. De bevestiging van de wielophanging is zodanig compact dat deze niet ten koste gaat van de bagage of zitruimte als er gekozen is voor de zevenzits configuratie. En toch heeft de Sport dik 21 centimeter bodemvrijheid en kan hij doorwadingen tot dik 60 centimeter aan.  

Welke moet ik hebben?

Vanaf de eerste rit tot de duurtest en de dubbeltests die we ermee deden, voldeden alle motoren goed. Wie het zich kan permitteren, kan het beste de 190 pkdiesel kiezen, want die soepele sterke krachtbron past uitstekend bij de Discovery Sport. Het maakt hem helemaal de allrounder die hij is. Met de meeste trekkracht, maar ook het meeste tempowant met de dieselmotoren (behalve de tweewielaangedreven versie) mag hij 2200 kg trekken. Geen enkele aandrijflijn is echt af te raden, wat niet wegneemt dat vierwielaandrijving het beste bij deze Land Rover past, als het even kan met de Active Drive Line. Het verbruik valt voor zo’n forse auto mee, wij haalden 1 op 15,9 en bij steviger doorrijden tijdens onze duurtest nog altijd 1 op 11,3. 

Land Rover Discovery Sport

Moet dit hem worden?

Vergeet het woord Sport en ook dat dit de goedkoopste Land Rover iswant kwalitatief doet hij niet onder voor de Discovery of duurdere modellen. En ook qua infotainment, rijassistenten en verdere techniek staat hij op gelijk niveau met die auto’s. Sportief is hij niet, maar wel best snel als het moet. Zie dat maar als een bewijs van beweeglijkheid, een dynamisch diploma zo u wilt. Je kunt de trekkracht van de auto in echt tempo omzetten, en dat maakt hem op de wintersport of andere lange trips met de hele familie en veel bagage een ideale reisauto. Met veel comfort en veel ruimte, tegen een redelijk verbruik. Bovendien kan hij tegen een stootje en kan hij de kar trekken in veel situaties, letterlijk. Dat maakt hem dus een geschikte auto voor paarden- en bootliefhebbers. Inmiddels is hij een stuk betaalbaarder dan toen hij nieuw de showroom verliet. 

Onderdeelprijzen

Remblokken voor: €78,99

Remschijven voor: €148,08

Distributieriem: €85,92

Aircondensor: €74,87

*Prijzen zijn inc. btw en excl. montage en gelden voor een 2.o TD4 4WD uit 2015.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt: vanaf €191

Grote onderhoudsbeurt: vanaf €609

*De onderhoudsinterval an een 2.0 TD4 4WD is 34.000 kilometer / 24 maanden

Land Rover Discovery Sport

Kopen

  • Voldoende koppel onderin
  • Fijne stoelen en zitpositie
  • Ruime tweede zitrij

Niet kopen

  • Ietwat gedateerd infotainmentsysteem
  • Niet echt snel
Land Rover Discovery Sport

Denk ook eens aan een… 

BMW X3 (2011-2017)

Sterk zijn de rijeigenschappen. Hij stuurt scherp, maar de onderstelafstemming is vrij hard. Wie actueel wil rijden, zoekt na de facelift van 2014.

BMW X3

Volvo XC60 (2008-2017)

De XC60 doet qua bouwkwaliteit en rijbeleving niet onder voor SUV’s van BMW en Mercedes-Benz. Ruimte-aanbod en functionaliteit zijn de sterke punten.

Volvo XC60

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.