Autovisie
Autovisie Koopwijzer 15 mei 2022
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Kia Niro en e-Niro (2016-heden)

De Kia Niro is een betaalbare, zuinige en toekomstbestendige crossover. Waar moet je bij een occasion op letten?

Een handzame vijfdeurs crossover met hybride, plug-in hybride of volledig elektrische aandrijving, gunstige garantievoorwaarden en een aantrekkelijke prijsstelling. De Kia Niro, modelcode DE, is nieuw en gebruikt een allemansvriend die veel dingen goed doet en die kwalitatief weinig steken laat vallen.

Doek voor originele Kia Niro valt nog niet

Carrosserie

De Kia Niro is de eerste betaalbare crossover met hybridetechniek. De carrosserievorm is een eclectische combinatie van een hatchback, een SUV en een MPV, terwijl de vormtaal elementen bevat van de Kia Rio, Venga en Carens. De Niro Hybrid en Niro PHEV krijgen in 2018 gezelschap van de elektrische e-Niro. De EV-versie valt op door een gesloten grille, andere bumpers en blauwe kleuraccenten. Begin 2019 gaan de Niro Hybrid en PHEV onder het mes. Nieuwe bumpers, nieuwe koplampen, een nieuwe grille en opvallende led-dagrijverlichting zijn de belangrijkste herkenningspunten.

Interieur

In het interieur overtuigt de Niro met genoeg been- en hoofdruimte, een overzichtelijk dashboard, keurige materialen en goede geluidsisolatie. Afhankelijk van de uitvoering zijn het instrumentarium en de middenconsole voorzien van kleine of grote displays. Infotainmentopties zijn onder meer navigatie, Android Auto, Apple Carplay en DAB+. Andere fabrieksopties zijn leer/stof en leer, stoel- en stuurverwarming, Smart Key, parkeersensoren, een parkeercamera en Kia Connected Services met smartphone-app. Op veiligheidsgebied staan passieve en actieve systemen paraat. Zeven airbags en een rijbaanassistent zijn standaard, optioneel levert Kia adaptive cruise control, een noodremsysteem en dodehoekwaarschuwing. De e-Niro is tegen meerprijs geleverd met een energiebesparende warmtepomp. Het faceliftmodel van 2019 heeft een verbeterde afwerking en heeft grotere displays voor instrumentarium en infotainment.

Motor

De Niro Hybrid heeft een 105 pk sterke 1.6 GDi benzinemotor, een 44 pk elektromotor en een 1,56 kWh accupakket. De Niro PHEV combineert dezelfde benzinemotor met een 61 pk elektromotor en een 8,9 kWh accupakket. Het theoretische elektrische rijbereik ligt tussen 58-49 kilometer. Beide hybrides hebben een systeemvermogen van 141 pk/265 Nm. In 2018 verschijnt de elektrische e-Niro. De 64 kWh versie heeft een 204 pk/395 Nm elektromotor en een WLTP-actieradius van 455 kilometer. De 39,2 kWh versie heeft een 136 pk/395 Nm elektromotor en een theoretische actieradius van 289 kilometer. De EV-modellen zijn sneller dan de hybrides, hebben actieve batterijverwarming en zijn geschikt voor driefase thuisladen en snelladen. Bij de eerste bouwjaren van de Niro Hybrid komen weleens problemen voor met de EGR-klep en koelvloeistofverlies. De zevenjarige garantietermijn is alleen geldig wanneer alle onderhoudsbeurten binnen de fabrieksinterval (15.000 km/1 jaar) zijn uitgevoerd.

Transmissie

In plaats van een cvt-transmissie monteert Kia in de Niro Hybrid en PHEV een zesversnellingsbak met dubbele koppeling. De DCT-automaat schakelt soepel en snel en vergroot het rijplezier. Schokken of stotteren kan duiden op problemen met de koppeling of de aansturing van de DCT-bak. Dit komt niet vaak voor en reparatie valt normaalgesproken onder de fabrieksgarantie. Een groot pluspunt van de hybride Niro is de mogelijkheid om een aanhanger of caravan te trekken. Het geremde trekgewicht is maximaal 1300 kg, maar pas op, want er zijn ook auto’s geleverd die officieel niets mogen trekken. Een kentekencheck via rdw.nl of vwe.nl geeft hierover duidelijkheid.

Wielophanging

De Kia Niro heeft voorwielaandrijving en rondom onafhankelijke wielophanging met MacPherson veerpoten voor en een multilink-constructie met schroefveren achter. De lichtmetalen wielen beginnen bij 16-inch en eindigen bij 18-inch. De grootste en breedste bandenmaat staat de crossover geweldig, maar heeft een minder gunstige invloed op het comfort en de actieradius. Het regeneratieve remsysteem heeft verschillende standen en is handmatig bedienbaar met de schakelflippers aan het stuur.

Welke moet ik hebben?

In Nederland zijn de Niro Hybrid en de e-Niro het meest verkocht. De Niro PHEV compenseert zijn hogere aanschafprijs en langere terugverdientijd ten opzichte van de Hybrid met de mogelijkheid om grotere afstanden elektrisch af te leggen. Basismodel ComfortLine heeft standaard onder meer 16-inch lichtmetaal, climate control, cruise control, Bluetooth en een rijbaanassistent. Doorsparen voor een DynamicLine wordt beloond met stof/leer, 7-inch navigatie, parkeersensoren achter en een parkeercamera, terwijl de BusinessLine privacy glass, Smart Key, adaptive cruise control en een noodremsysteem toevoegt. Overcompleet zijn de SportsLine (18-inch, bi-xenon, dodehoekwaarschuwing, DAB+, stoelventilatie, draadloze telefoonlader) en de ExecutiveLine (8-inch navigatie, JBL audio, verwarmbare voorstoelen en achterbank, elektrische stoelverstelling).

Moet dit hem worden?

Ongeacht de motorisering en uitvoering is de Kia Niro een doordachte auto met toekomstbestendige aandrijftechniek. Andere sterke punten zijn de uitgebreide standaarduitrusting, de aantrekkelijke prijsstelling en de goede reputatie van het merk als het gaat om betrouwbaarheid en zekerheid. Dat de Niro kortstondig uitgroeide tot de bestverkochte auto van Nederland zegt veel over zijn kwaliteiten (en over de wensen van de gemiddelde Nederlandse autokoper). Ook als occasion kan de Niro goed wedijveren met de Europese en Aziatische concurrentie. Voor messcherpe sportiviteit moet je ergens anders zijn, maar als je een comfortabele, complete en zuinige crossover zoekt, dan is de Niro een veilige en verstandige keuze.  

Kia e-Niro, daktent, elektrische auto, camper
(Afbeelding: Kia)

Tijdlijn

2013 – Niro Concept studiemodel
2016 – introductie Kia Niro Hybrid (DE)
2017 – Niro PHEV
2018 – e-Niro 64 kWh
2019 – facelift Niro Hybrid/PHEV
2020 – e-Niro 39,2 kWh
2022 – introductie nieuwe Kia Niro/e-Niro (SG2)

Dit kosten ze:

De voordeligste Kia Niro Hybrid op Gaspedaal.nl is een rijk uitgeruste First Edition (2016/180.000 km) voor 13.950 euro. Een Niro Hybrid BusinessLine met leren bekleding (2017/155.000 km) kost 16.900 euro; een Niro Hybrid ExecutiveLine (2017/157.000 km) begint bij 17.800 euro. Het faceliftmodel komt in beeld vanaf 24.900 euro (Niro Hybrid DynamicLine/2019/41.000 km). De voordeligste Niro PHEV is een geïmporteerde DynamicLine (2018/98.000 km) voor 22.950 euro. De e-Niro begint bij 34-35 mille: voor dat bedrag koop je een nieuwe e-Niro 39,2 kWh (2021/22 km) of een jonge gebruikte e-Niro 64 kWh (2019/74.000 km).  

Onderdeelprijzen
Michelin Primacy 4, 205/60 R16, per stuk vanaf € 89,77
Driehoeksdraagarm voorwielophanging, vanaf € 195,46
Koppelingsset DCT, € 1.579,21
Aircocompressor, vanaf € 1.221,63

Prijzen gelden voor een Kia Niro Hybrid van 2017 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten
Olieservice vanaf € 150,–
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 200,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 250,–

Het onderhoudsinterval (Niro Hybrid) is 15.000 kilometer/1 jaar.

KOPEN
+ toekomstbestendige techniek
+ zuinig
+ betrouwbaar
+ handzaam formaat

NIET KOPEN
– bescheiden kofferruimte
– weinig rijdynamiek

Denk ook eens aan een…

Hyundai Kona (2017-HEDEN)
De hippe Hyundai Kona deelt zijn hybride- en EV-techniek techniek met de Ioniq en de Kia Niro en is er ook met een 1.0 T-GDi benzinemotor. 16.000-45.000 EURO

Toyota C-HR (2017-HEDEN)
De C-HR Hybrid verbindt Toyota’s befaamde bouwkwaliteit met opvallende crossover-styling en benzine of benzine-hybride aandrijving. 18.000-40.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.