Autovisie
Autovisie Koopwijzer 13 feb 2022
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Jeep Wrangler JK (2006-2018)

De Wrangler JK is een nieuwe generatie Jeep voor een nieuwe generatie fans. Waar moet je op letten bij een occasion?

In kringen van Jeep Wrangler-liefhebbers worden veranderingen met gezonde argwaan tegemoet getreden. De derde modelgeneratie is gebruiksvriendelijker dan ooit, behoudt zijn uitstekende offroad-eigenschappen en heeft genoeg comfort en luxe om een nieuwe generatie Jeep-fans aan zich te binden.

Carrosserie

De nieuwe Wrangler (JK) is breder en iets korter dan het vorige model. Een primeur is de nieuwe vijfdeurs Wrangler Unlimited (JKU) met verlengde wielbasis. In de gemoderniseerde, meer gestroomlijnde vormgeving keren klassieke Jeep-details terug, zoals ronde koplampen en de seven slot grille. De derde modelreeks zit opnieuw boordevol slimme offroad-details, zoals een – met enige moeite – neerklapbare voorruit en uitneembare deuren met optioneel afneembare bovenkanten. Dankzij de softtop en de modulaire hardtop is de Wrangler ook inzetbaar als meerpersoons cabriolet. Aandachtspunten bij aankoop van een occasion zijn eventuele terreinschade en rolschade.

Wrangler blijft een Jeep, ook al is het een merk

Interieur

Het JK-interieur behoudt het utilitaire karakter van het voorgaande model, met harde kunststoffen, vlekbestendige materialen en handige waterafvoerpluggen. Een geïntegreerde rolbeugel, airbags en ESP beschermen inzittenden off- en onroad. De Wrangler heeft vier zitplaatsen, de Wrangler Unlimited vijf. Fabrieksopties zijn onder meer airco, navigatie, leren bekleding en een opgewaardeerd audiosysteem. De facelift van 2011 brengt een nieuw dashboard, een nieuw driespaaks stuur en verbeterde geluiddemping. Het optie-aanbod groeit gestaag met onder meer Uconnect-infotainment met Bluetooth en WiFi, keyless entry, hill-start assist en electronic roll mitigation. Controlepunten zijn de werking van het verwarmingssysteem als gevolg van een verstopte kachelradiateur en mogelijke waterlekkage langs de deur- en dakrubbers.

Motor

De vertrouwde vier-in-lijn en zes-in-lijn benzinemotor van de TJ maken plaats voor een ‘nieuwe’ 3.8 V6-benzinemotor met stoterstangen-klepbediening. Ondanks de klassieke techniek levert de V6 genoeg vermogen en koppel (198 pk, 315 Nm) voor kwieke prestaties in het terrein en op asfalt. Maximale trekkracht bij lage toerentallen levert de viercilinder turbodieselmotor 2.8 CRD. Deze levert 178 pk en 410 Nm (Euro 4) of 200 pk en 460 Nm (Euro 5). In 2012 vindt een nieuwe atmosferische 3.6 V6 benzinemotor zijn weg naar de Wrangler. Met zijn dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en VVT levert de Pentastar V6 maximaal 284 pk en 347 Nm. De duurzaamheid van de benzine- en dieselmotoren is sterk afhankelijk van de rijstijl en de onderhoudsdiscipline van de vorige eigenaar. Een sluitende onderhoudsgeschiedenis met regelmatige oliewissels vergroot de kans op een probleemloze aankoop.

Transmissie

De 3.8 V6 en 2.8 CRD zijn geleverd met een handgeschakelde zesversnellingbak of een automaat met koppelomvormer. De 3.8 V6 heeft een viertraps automaat, de 2.8 CRD een vijftraps automaat. De vernieuwde 2.8 CRD en de 3.6 V6 Pentastar worden verkocht met een moderne sequentiële vijftraps automaat. Achterwielaandrijving was kortstondig leverbaar, maar niet geliefd, zodat het leeuwendeel van de Wranglers is uitgerust met Trac-Loc of Rock-Trac 4WD met lage gearing. Het Rock-Trac systeem heeft een grotere eindreductie die, zoals de naam suggereert, ‘rock crawling’ mogelijk maakt. Tijdige oliewissels houden de aandrijflijn in topconditie. Check alle afzonderlijke componenten op olielekkage en controleer de aandrijfassen en ashoezen op beschadigingen en slijtage.

Wielophanging

De Wrangler JK heeft een ladderchassis met een starre voor- en achteras met schroefveren. Jeep levert de Wrangler met verschillende soorten assen, tussenbakken en differentiëlen. Ook hier doet moderne techniek zijn intrede, blijkt uit de beschikbaarheid van op afstand bedienbare elektronische differentieelsloten en een elektronisch ontkoppelbare stabilisatorstang. Af-fabriek staat de Wrangler op 16-, 17- of 18-inch wielen met terreinbanden of all-terrainbanden. Aftermarket onderstelmodificaties zijn populair en variëren van lift kits en heavy duty schokdempers tot aangepaste assen en grotere wiel- en bandenmaten. Voor de veiligheid is het prettig als dergelijke modificaties vakkundig zijn uitgevoerd.

Welke moet ik hebben?

De 3.6 V6 Pentastar met vijftraps automaat is de meest verfijnde aandrijflijn en het interieur is het fraaist vanaf de facelift van 2011. De 2.8 CRD levert maximale trekkracht bij een gunstig verbruik; de Euro 5-variant is het sterkst en het meest toekomstbestendig. Fanatieke terreinrijders geven de voorkeur aan de tweedeurs Wrangler vanwege het lagere gewicht, de kleine draaicirkel en de gunstigere overloophoek. De Wrangler Unlimited is praktischer voor dagelijks gebruik, heeft een hoger trekgewicht en is koersvaster op snelwegtempo. Het instapmodel is lekker basic en het meest geschikt om vies te worden. De Sahara voegt meer luxe toe, wat terreingebruik in de weg kan staan. Het Rubicon-pakket staat voor de mooiste en beste offroad-opties die Jeep af-fabriek levert, zoals een verhoogd onderstel, Rock-Trac 4WD, heavy duty assen en Tru-Lok differentiëlen met elektronisch differentieelslot.

Moet dit hem worden?

Net zoals de Land Rover Defender en de Toyota Land Cruiser gaat de Jeep Wrangler met zijn tijd mee zonder dat hij (veel) aan karakter inboet. Na de lancering waren de reacties op de JK-reeks niet onverdeeld positief. Volgens de puristen zou de derde modelserie te groot zijn, de kunststof bumpers en spatborden te lelijk, en de rijeigenschappen te comfortabel. De verkoopcijfers bewijzen hun ongelijk, want de Wrangler en Wrangler Unlimited behoren tot de bestverkochte Jeeps aller tijden. Ook gebruikt is de JK-reeks zeer gewild: voordat je het terrein in kan gaan, zijn een beperkt Nederlands occasionaanbod en hoge vraagprijzen de eerste hobbels die je als potentiële eigenaar moet nemen.

Tijdlijn

2005 – Jeep Gladiator Concept
2006 – introductie Jeep Wrangler JK/Jeep Wrangler Unlimited (JKU)
2011 – facelift, 70th Anniversary Edition
2012 – 3.6 V6 Pentastar
2016 – 75th Anniversary Edition
2017 – Wrangler Night Eagle, introductie nieuwe Jeep Wrangler (JL)

Dit kosten ze:

De voordeligste Wrangler JK is een handgeschakelde 2.8 CRD Unlimited Sport (2011/295.000 km) voor 17.995 euro. Een Unlimited 2.8 CRD Rubicon met automaat (2009/237.000 km) kost 19.900 euro. De voordeligste benzineversie is een tweedeurs 3.8 Sahara automaat (2008/267.000 km) voor 20.990 euro. Een handgeschakelde 2.8 CRD Unlimited Sport op grijs kenteken (2013/120.000 km) staat voor 23.950 euro te koop. De voordeligste Wrangler met de 3.6 V6 is een tweedeurs Rubicon automaat (2012/113.000 km) voor 39.950 euro.

Onderdeelprijzen

Remblokken vooras, per set € 49,95
Remschijven vooras, per set € 199,90
Homokineet reparatieset (achteras) per kant € 154,95
Keerring achterzijde verdeelbak, € 39,95
BF Goodrich All-Terrain 245/75 R16, per stuk vanaf € 207,99
Lift kit 2,5-inch compleet incl. schokdempers, € 1026,95

Prijzen gelden voor een Jeep Wrangler 3.8 V6 van 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–

Het onderhoudsinterval (3.8 V6) is 16.000 kilometer/1 jaar

KOPEN
+ volop karakter
+ ouderwets goede offroad-prestaties
+ uitgebreide personalisatiemogelijkheden

NIET KOPEN
– weinig verfijning
– hoge vraagprijzen
– dorstige benzinemotoren

Denk ook eens aan een… 

Land Rover Defender (2007-2020)
De Land Rover Defender is een offroad-icoon met matige rijeigenschappen op asfalt en geweldige rijeigenschappen in de modder. Zeer populair en navenant geprijsd. 25.000-90.000 euro

Jeep Wrangler TJ (1996-2006)
De Wrangler TJ is de modernste klassieke Wrangler met handzame afmetingen, ongecompliceerde techniek en elektronica, en imposante terreinprestaties. 12.000-30.000 euro

Koopwijzer: occasion Jeep Wrangler YJ/TJ (1986-2005)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.