Autovisie
Autovisie Koopwijzer 25 jul 2021
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Ford Mondeo V (2014-heden)

De Ford Mondeo staat voor premium rijplezier zonder premium pretenties. Wat zijn aandachtspunten bij een occasion?

Na de presentatie van de nieuwe Ford Fusion, in 2012, duurt het twee jaar voordat de Mondeo-versie in de Europese showrooms staat. Met de vijfde generatie richt Ford zich op de premium concurrentie met aansprekende rijeigenschappen, een riant interieur en de nieuwste technologie. Ook gebruikt is het een verlokkelijke keuze voor mensen die de lokroep van crossovers en SUV’s weerstaan.

Carrosserie

Elegant gewelfd plaatwerk, een lage daklijn en een assertief vooraanzicht met een vleugje Aston Martin (grille) en een toefje Mustang (koplampen) maken de Mondeo visueel spannender dan ooit. Als basis voor de sedan, hatchback en stationwagon gebruikt Ford het nieuwe CD-platform. Materialen zoals magnesium en hoogvast staal vergroten de torsiestijfheid en verlagen het gewicht. De fabrieksoptielijst is helemaal bij de tijd: van adaptieve full-led koplampen en een panoramadak tot een handsfree achterklep, het is allemaal leverbaar. De Mondeo Hybrid is er aanvankelijk alleen als sedan, vanaf de facelift in 2019 is hij er ook als Wagon. In 2016 organiseerde Ford een terugroepactie vanwege uitvallende adaptieve led-koplampen. Een niet goed sluitende elektrische achterklep is te verhelpen met een software-update.

Interieur

Het interieur valt op door zachte materialen, strakke vormgeving en goede geluidsisolatie. Het dashboard is minder druk dan bij zijn voorganger. Het instrumentenpaneel mengt analoge en digitale elementen en de middenconsole biedt plaats aan een 8-inch touchscreen. De been- en schouderruimte is riant genoeg om van een volwaardige vijfzitter te spreken. Opties zijn meervoudig elektrisch verstelbare multicontourstoelen met massage- en ventilatiefunctie, een elektrisch verstelbare stuurkolom, diverse rijhulpsystemen, gordelairbags achterin en adaptieve cruise control. Infotainmentopties zijn DAB+, premium audio en Ford SYNC2-connectiviteit met Bluetooth en usb. De ST-Line heeft sportstoelen met rode stiksels, de Vignale trakteert op Italiaanse flair met soepel leer en extra geluiddemping. Het SYNC3-systeem, beschikbaar vanaf 2016, ondersteunt Apple Carplay en Android Auto. Check bij een occasion of alle elektronische functies en opties naar behoren werken.

Motor

De Mondeo is leverbaar met benzine-, diesel- en benzinehybride-aandrijving. De EcoBoost-benzinemotoren zijn er in drie smaken. Naast de viercilinder 1.5 (160-165 pk) en 2.0 (203-240 pk) is kort een driecilinder 1.0 (125 pk) geleverd. Het aanbod Duratorq TDCi-dieselmotoren bestaat uit een 1.6 (later 1.5) met 115-120 pk, een 2.0 met 150-180 pk en de 2.0 BiTDCi met 210 pk. De Mondeo Hybrid heeft een atmosferische 2.0 Atkinson-benzinemotor, een elektromotor en een 1,4 kWh-accupakket. Het systeemvermogen is 187 pk. De facelift van 2019 brengt een nieuwe 2.0 EcoBlue TDCI-dieselmotor (120-190 pk). In Nederland is de Mondeo voortaan uitsluitend leverbaar als Hybrid of diesel. Met uitzondering van de 2.0 Ecoboost en de 2.0 Hybrid zijn alle motoren uitgerust met riemaangedreven klepbediening. Er zijn enkele kleinere en grotere recalls geweest voor verschillende uitvoeringen en/of motorseries. Controleer of deze allemaal zijn uitgevoerd.

Transmissie

Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak zijn twee automatische transmissies beschikbaar, een zestraps automaat voor de 1.5 en 2.0 Ecoboost en een PowerShift zesbak met dubbele koppeling voor de 2.0 TDCi en BiTDCi. De Hybrid heeft een transmissie met cvt-karakteristiek. Tegelijk met de 2.0 EcoBlue-dieselmotor verschijnt een nieuwe achttraps automaat. Naast voorwielaandrijving levert Ford de 2.0 TDCi enige tijd met intelligente AWD-vierwielaandrijving. Voor de levensduur van de PowerShift-automaat is het belangrijk dat de transmissie-olie elke 3 jaar/60.000 km wordt ververst.

Wielophanging

De vijfde generatie Mondeo is een feestje voor enthousiaste bestuurders. Ford monteert rondom onafhankelijke voorwielophanging en een multilink-achteras. De nieuwe elektrische stuurbekrachtiging is wat licht, en het standaard onderstel levert een beetje scherpte in, maar de afstemming behoudt een goede balans tussen communicatie en comfort. Meer sportiviteit en stugheid biedt het ST-Line sportonderstel. Het optionele adaptieve onderstel bewijst zijn toegevoegde waarde vooral in combinatie met de grootste wielmaten. Het wielenprogramma begint bij 16-inch staal met wieldoppen en eindigt bij 20-inch lichtmetaal.

Welke moet ik hebben?

Met een 1.5 EcoBoost, 2.0 TDCi of 2.0 Hybrid is de Mondeo adequaat gemotoriseerd. Meer vermogen kan geen kwaad, maar betekent meestal stevig bijbetalen. Basismodel Trend heeft mistlampen voor, automatische airco, knie-airbags, een leren stuur, armsteunen, acht speakers en een usb-aansluiting. De Titanium voegt keyless entry en start, sportstoelen, verkeersbordherkenning en een verwarmbare voorruit toe. De ST-Line heeft zwart-rode bekleding en aluminium pedalen; de Vignale is voorzien van frivool gestikt leer. Losse optiepakketten voegen stijl, gemak en luxe toe, zoals het Business Pack met SYNC2 en parkeerassistent, het Styling Pack met 18-inch wielen en sportonderstel, het Premium Comfort Seat Pack met multicontourstoelen en het Titanium X Pack met elektrische stoelverstelling, privacy-glass en leer of alcantara.

Moet dit hem worden? 

In zekere zin belichaamt de Ford Mondeo de omgekeerde evolutie van de auto-industrie en het autokopende publiek. Door de aanhoudende vraag naar crossovers, SUV’s en zelfbenoemde ‘premium’ merken is het volumemodel van weleer uitgegroeid tot een relatief exclusief nicheproduct. De vijfde en waarschijnlijk laatste Ford Mondeo is een allrounder die zich vooral onderscheidt door het rijplezier dat hij biedt. Hij doet alles wat je van een doordachte gezins- en zakenauto verwacht en is veilig, ruim en betaalbaar. Ook als je niet in dezelfde auto als de buurman of buurvrouw wilt rijden, is het een goede keuze. Wie had dat ooit gedacht?

Tijdlijn

2012 – werelddebuut Ford Fusion/Mondeo V
2013 – Mondeo Vignale concept
2014 – introductie Mondeo (NL)
2015 – 1.0 Ecoboost
2016 – ST-Line
2018 – Mondeo Hybrid
2019 – facelift, Mondeo Wagon Hybrid
2022 – einde productie

Dit kosten ze:

De voordeligste Mondeo op Gaspedaal.nl is een Wagon 1.6 TDCi Business (2015/187.000 km) voor 9400 euro. De voordeligste benzineversie is een hatchback 1.0 EcoBoost Titanium (2015/158.000 km) voor 11.900 euro. De ondergrens voor een Hybrid sedan (2014/155.000 km) is 13.000 euro. Een Wagon 1.5 EcoBoost Titanium (2015/154.000 km) kost 14.450 euro en reken op minimaal 20 mille voor de zeldzame 2.0 EcoBoost (Wagon Titanium/2015/60.000 km). Een Wagon 2.0 EcoBoost Vignale automaat (2016/70.000 km) wisselt vanaf 25 mille van eigenaar.

ONDERDEELPRIJZEN

Remblokken voor, per set € 97,89
Remschijven voor, per set € 159,41
Dunlop Sport Maxx RT2, 235/45 R18 XL, per stuk € 139,20
Stabilisatorstang/koppelstang vooras, per stuk € 21,55
Koppeling inclusief druklager, vanaf € 289,30

Prijzen gelden voor een Ford Mondeo 1.5 EcoBoost van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 225,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 425,–

Het onderhoudsinterval (1.5 EcoBoost) is 20.000 kilometer/1 jaar.

KOPEN
+ goede rijeigenschappen
+veel binnenruimte
+premium zonder pretenties

NIET KOPEN
– groot
– minder scherp dan voorganger

Denk ook eens aan een…

Skoda Superb III (2015-2020)
De Superb III is een no-nonsense limousine met een eenvoudige of zeer luxe aankleding. Onovertroffen ruim en comfortabel. 11.000-35.000 euro

Mazda 6 (2012-heden)
Met de Mazda 6 kies je voor een smaakvolle middenklasser met betrouwbare techniek. Vanaf de facelift inclusief SkyActiv-techniek. 11.000-45.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.