Ramon Mens
Ramon Mens Koopwijzer 7 nov 2021
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Ford F-150 (2015-2020)

De Ford F-150 is een bestelwagenalternatief met personenautoluxe. Waar moet je bij een occasion op letten?

De Ford F-150 is de bestverkopende pick-up van de Verenigde Staten. Na tientallen jaren van evolutie kiest het merk in 2015 voor een bescheiden revolutie. De grootscheepse toepassing van aluminium in plaats van staal maakt de F-150 lichter en efficiënter. Ook op het gebied van rijhulpsystemen, infotainment en verfijning zet het model een grote stap vooruit.

Carrosserie

Een grotendeels uit aluminium opgetrokken cabine en laadbak zijn het grootste nieuws van de 13e generatie F-150. De resulterende gewichtsbesparing verlaagt het brandstofverbruik en vergroot het laad- en trekvermogen. Het separate chassis is wel van traditioneel staal gemaakt. De vormgeving is een evolutie van de vorige generatie, met een rechtopstaand front, C-vormige koplampen en een imposante grille. Ford biedt verschillende laadbaklengtes aan, evenals ‘Packages’ (Appearance, Off-Road, Chrome, Sport) die de uitstraling chiquer of sportiever maken. De Raptor heeft een agressief ogende wide body en een grille met kamerbreed Ford-logo. Het uiterlijk krijgt in 2017 een facelift voor modeljaar 2018. Grote aandachtspunten zijn er niet bij aankoop van een gebruikte F-150. De aluminium delen blijken in de praktijk degelijk en zijn ongevoelig voor roest. Wel is het verstandig om bij intensief laadbakgebruik een beschermende bedliner te monteren, maar dat geldt ook voor pick-ups met een stalen bakconstructie.

Interieur

De F-150 is leverbaar met een Regular Cab, een SuperCab of een SuperCrew met twee, drie, vijf of zes zitplaatsen. Uitvoeringen heten XL, XLT, Lariat, King Ranch, Raptor, Limited en Platinum. De basismodellen hebben de utilitaire aankleding van een bedrijfswagen, terwijl topmodellen met leren bekleding, stoelverwarming, stoelventilatie en sfeerverlichting niet onderdoen voor een luxe Amerikaanse limousine. In het kloeke dashboard monteert Ford een analoog/digitaal instrumentarium. Het infotainmentaanbod bestaat uit Ford Sync met een klein display of het uitgebreidere Ford Sync 3 met een groot display en AppLink. In 2017 maken een B&O-audiosysteem, 4G-wifi en een 360-gradencamera hun opwachting. Ook actieve rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control en pre-collision assist, zijn leverbaar.

Motor

Het motoraanbod bestaat uit twee atmosferische motoren met TI-VCT variabele kleptiming. Dit zijn de 3.5 V6 (285 pk, 343 Nm) en de 5.0 V8 (390 pk, 524 Nm). Daarnaast staan twee relatief gedownsizede twin-turbomotoren in de prijslijst, de 2.7 V6 EcoBoost (329 pk, 508 Nm) en de 3.5 V6 EcoBoost (380-456 pk, 637-697 Nm). Modeljaar 2018 brengt een standaard start-/stopsysteem, een nieuwe direct ingespoten 3.3 V6 EcoBoost (294 pk, 359 Nm) en een primeur in de vorm van de 3.0 V6 PowerStroke dieselmotor (253 pk, 596 Nm). Bij de benzineversies kan het elektronische gasklephuis opspelen. Ook komen weleens versleten nokkenasverstellers voor, maar dit lijkt geen structureel probleem. De onderhouds- en schadehistorie van een parallel geïmporteerde gebruikte F-150 uit de VS natrekken kan via de website van voertuiginformatiespecialist Carfax.

Transmissie

Ford biedt de keuze uit achterwielaandrijving en vierwielaandrijving met hoge en lage gearing. Ook een sperdifferentieel is leverbaar. De 3.5 V6-benzinemotor is verbonden met een reguliere zestraps automaat. De andere motoren hebben een SelectShift zestraps automaat met range select-functie. Alle automatische transmissies hebben een speciale aanhangermodus. Vanaf de facelift monteert Ford op alle modellen een nieuwe SelectShift tientraps automaat. De enige uitzondering is de 3.3 V6, die de SelectShift zestraps automaat behoudt. Transmissie- en aandrijflijnproblemen steken soms de kop op, zeker als de vorige eigenaar het maximum trekgewicht intensief heeft benut of het onderhoud heeft verwaarloosd. Bruuske schakelovergangen en bijgeluiden vanuit de verdeelbak zijn meestal voortekenen van prijzige reparaties aan de aandrijflijn.

Wielophanging

De F-150 staat op het P552-platform en heeft een onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen. Aan de achterkant zorgt een starre as met bladveren voor koersstabiliteit en extra laadvermogen. De stuurbekrachtiging is elektrisch en het remsysteem is rondom uitgevoerd met schijfremmen. De Raptor heeft een aangepast offroad-onderstel met speciale raceschokdempers. In Nederland heeft de F-150 een toegelaten maximaal geremd aanhangergewicht van precies 3,5 ton.

Welke moet ik hebben?

De Nederlandse doelgroep van de Ford F-150 is gesteld op comfort en luxe. Daarom bieden merkspecialisten hoofdzakelijk rijk aangeklede uitvoeringen aan. Als Lariat, Limited of Platinum maakt de pick-up zijn belofte van bedrijfswagenfunctionaliteit en personenautocomfort in alle opzichten waar. De motorkeuze is vooral afhankelijk van het gebruiksdoel. De atmosferische 5.0 V8 klinkt ouderwets goed en levert genoeg vermogen en draaimoment. De Ecoboost-turbomotoren smeren hun trekkracht over een breder toerengebied uit en zijn, in elk geval in theorie, minder dorstig. De inbouw van een lpg-installatie is bij alle motoren een populaire optie om de brandstofkosten in de hand te houden.

Moet dit hem worden?

In de Verenigde Staten is de Ford F-150 steevast aan de top van de verkoopstatistieken terug te vinden. Met deze modelgeneratie kiest de marktleider voor een subtiele revolutie. De keuze voor aluminium en de nadruk op downzising geeft de bestverkochte pick-up van de Verenigde Staten een voorsprong ten opzichte van zijn concurrenten. In Nederland liggen de marktverhoudingen in het pick-upsegment anders dan in de States en domineert de Dodge RAM in elk geval getalsmatig de markt, en dan vooral de versie met Hemi V8. Ten opzichte van de RAM uit dezelfde bouwperiode is de aluminium F-150 rationeel beschouwd moderner, verfijnder en efficiënter. Aan de andere kant is de aankoop van een pick-up vooral een emotionele keuze. Of het een F-150 moet worden of een Dodge RAM, een Chevrolet Silverado, een GMC Sierra of een Toyota Tundra, is ook hier gelukkig een zaak van persoonlijke (merk)voorkeur.

Tijdlijn

2013 – Ford Atlas studiemodel
2014 – introductie 13e generatie Ford F-150
2017 – facelift, 3.3 V6 Ecoboost, tientraps automaat
2018 – 3.0 V6 PowerStroke Diesel
2020 – introductie 14e generatie Ford F-150

Dit kosten ze

Vanwege de fiscale voordelen is de Ford F-150 vrijwel uitsluitend op grijs kenteken te koop. Om diezelfde reden zijn de meeste occasionprijzen exclusief btw. Op Gaspedaal.nl begint het aanbod bij een donkergrijze F-150 3.5 V6 Ecoboost op lpg (2015/108.000 km) voor 33.000 euro exclusief btw. Een F-150 5.0 V8 Lariat Sport op lpg (2016/180.000 km) kost 36.000 euro exclusief btw. Een gefacelifte F-150 3.5 V6 Ecoboost Limited op lpg (2018/40.000 km) kost 40.000 euro exclusief btw. Een F-150 5.0 V8 op lpg met Black Ops-pakket (2016/88.000 km) ten slotte mag voor 60.000 euro exclusief btw van eigenaar wisselen.

ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor, per set € 120,98
Remschijven voor, per set € 332,70
Aircocondensor € 265,17
Schokdemper vooras, per set € 498,76
Cooper Discoverer AT3 4S, 275/55 R20 XL, per stuk € 219,20

Prijzen gelden voor een Ford F-150 3.5 V6 Ecoboost van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 450,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 650,–

Het onderhoudsinterval (3.5 V6 Ecoboost) is variabel (maximaal 16.000 km/1 jaar).

KOPEN
+ luxe bedrijfswagenalternatief
+ comfortabel
+ sterke motoren

NIET KOPEN
– groot
– zwaar
– onzuinig

Denk ook eens aan een…

Dodge Ram (2009-2018)
Ruige vormgeving, talloze cabine- en laadbakvarianten, heerlijke Hemi’s en een groot occasionaanbod zijn allemaal goede redenen om voor de Dodge Ram te kiezen.
15.000-50.000 EURO

Toyota Tundra (2014-2020)
De Toyota Tundra combineert de uitstraling van een Amerikaanse pick-up met Japanse bouwkwaliteit en keuze uit een 4.0 V6 en een 4.6 of 5.7 V8.
32.000-52.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.