Autovisie
Autovisie Koopwijzer 29 mei 2022

Koopwijzer: occasion Fisker Karma

De Fisker Karma is een excentrieke plug-in hybride sportlimousine. Wat als je een tweedehands exemplaar wilt kopen?

De uitstraling en prestaties van een sportauto, de luxe van een limousine en de uitstoot van een hybride. Met zijn hybride aandrijflijn met range-extender, zijn verleidelijke vormen en zijn ecologisch verantwoorde interieur was de Fisker Karma een uniek aanbod. Hoewel hij zeker niet perfect was, is het oermodel tegenwoordig in kleine kring een gewilde cultauto.

Carrosserie

De naamgever van Fisker Automotive, Henrik Fisker, verdiende zijn sporen als ontwerper van schoonheden als de BMW Z8 en de Aston Martin DB9. Ook de Karma is een hoogtepunt van automobiele vormgeving. De bijna vijf meter lange vierdeurs sedan heeft de uitstraling van een sportauto dankzij welvende voorspatborden, een hoge taillelijn en brede achterspatborden.

Hoewel vorm overduidelijk boven functie gaat, is het gebogen solardak voorzien van zonnepanelen die maximaal 120W aan stroom opwekken. Onderhuids zorgt een aluminium spaceframe met een centrale torsiebuis voor grote torsiestijfheid en een laag gewicht. In deze torsiebuis is het langwerpige accupakket gemonteerd, wat bijdraagt aan de gunstige 47:53 gewichtsverdeling.

Interieur

Het interieur is opgetrokken uit duurzame materialen en heeft de uitstraling van een exotische, handgebouwde sportauto. Ook hier ligt de nadruk op stijl en minder op functionaliteit. De been- en hoofdruimte achterin zijn beperkt en de bagageruimte is klein. Hypermodern (tijdens de introductie) zijn het digitale instrumentarium en het centrale 10,2-inch touchscreen met haptische feedback voor de bediening van de belangrijkste voertuigfuncties en het infotainment.

Het opmerkelijk gevormde stuur heeft flippers voor de selectie van de rijmodi (Stealth-Sport-Hill). Een ander opvallend detail is de knoppenbediening voor de aandrijflijn. Afhankelijk van de uitvoering is het interieur bekleed met ‘eco-leer’, echt leer of eco-suède van bamboevezel, aangevuld met sierpanelen van hergebruikt hout. De bouwkwaliteit en afwerking van de Karma liggen niet helemaal op het niveau van gelijkwaardig geprijsde concurrenten. Opvolger Karma Revero maakt kwalitatief een betere indruk, zeker de jongste bouwjaren.

Motor/transmissie

De als ecologisch verantwoord aangeprezen plug-in hybride heeft een niet-alledaagse aandrijflijn. Onder de motorkap ligt een direct ingespoten 2.0 viercilinder Ecotec-turbobenzinemotor (260 pk) van General Motors die als generator/range extender fungeert. Voor de daadwerkelijke aandrijving zorgen twee elektromotoren. Door de seriële hybride-opstelling drijft de verbrandingsmotor nooit rechtstreeks de wielen aan, aldus de fabrikant. De aandrijflijn levert maximaal 408 pk en 1300 Nm. Een conventionele versnellingsbak ontbreekt. De elektromotoren drijven de achterwielen aan via een sperdifferentieel met een vaste overbrengingsverhouding. Voor een optimale werking van de aandrijflijn en de boordelektronica is het belangrijk dat de nieuwste softwareversies zijn geïnstalleerd.

Accupakket

In de torsiebuis van de Karma is een 20 kWh lithium-ion accupakket gemonteerd. Het accupakket wordt opgeladen door de benzinemotor of door middel van een laadstekker via de éénfase 3,3 kW-boordlader. In nieuwstaat was de volledig elektrische actieradius maximaal 83 kilometer. Met ingeschakelde generator belooft het merk een benzineverbruik van 1:30, hoewel het werkelijke verbruik sterk afhangt van de gekozen rijmodus en je rijstijl. De actieradius op elektriciteit en benzine is maximaal 480 kilometer. Controleer bij een gebruikte Karma of de terugroepactie voor het accupakket, die indirect tot het einde van Fisker Automotive heeft geleid, is uitgevoerd. Meestal is dit zichtbaar aan een sticker in de motorruimte. Verlies van accucapaciteit is vaak te verhelpen door de ‘slechte’ accucellen te vervangen. Soms moet het complete accupakket worden vervangen.

Wielophanging

Aan de voorkant heeft de Karma onafhankelijke wielophanging met McPherson-veerpoten en dubbele aluminium draagarmen. De onafhankelijke wielophanging achter heeft zelfnivellerende Nivomat-schokdempers. Imposant grote remklauwen en remschijven van Brembo houden het voertuiggewicht van 2,4 ton in toom; het regeneratieve remsysteem zet remenergie zoveel mogelijk om in stroom. Door het hoge gewicht rijdt en stuurt de Karma minder strak en sportief dan hij oogt. Aandachtspunten bij een occasion zijn versleten of roestige remschijven; nieuwe onderdelen zijn duur. Door het hoge gewicht en de laagprofielbanden zijn de 22-inch wielen gevoelig voor schade. Het komt weleens voor dat ze aan de binnenkant scheuren.

Welke moet ik hebben?

De Fisker Karma heeft altijd dezelfde plug-in hybride aandrijflijn, dus dat is alvast makkelijk kiezen. Tijdens de korte productiecyclus van het oermodel zijn drie uitvoeringen verkocht. Basismodel EcoStandard heeft onder meer het 10,2-inch touchscreen, elektrische stoelverstelling en stoelverwarming. De EcoSport heeft een achteruitrijcamera, navigatie en leren bekleding. Topmodel EcoChic heeft ‘eco-leer’ en het meest uitgebreide audiosysteem. De Karma Revero is een doorontwikkeling van de Fisker Karma na het faillissement van Fisker Automotive. De jongste bouwjaren van de Revero hebben onder meer een geoptimaliseerde hybride-aandrijflijn met een nieuwe 1.5 driecilinder turbomotor van BMW als generator, een groter accupakket, gemoderniseerd infotainment en een verbeterde bouwkwaliteit.

Moet dit hem worden?

Nieuw was de Fisker Karma een vooruitstrevende auto. Twaalf jaar later maakt het ontwerp een onverminderd moderne indruk, maar datzelfde kan niet helemaal worden gezegd over de aandrijflijn. In volledig elektrische rijmodus is de Karma een stille en vlotte auto. Met ingeschakelde verbrandingsmotor gaat het EV-gevoel grotendeels verloren – net als bij veel andere elektrische auto’s met range-extender. Ondanks een aantal technische en praktische imperfecties is het model uitgegroeid tot een onvervalste cultklassieker. Vrijwel alle exemplaren zijn in handen van liefhebbers die elkaar helpen om de oer-Karma op de weg te houden en de minder sterke punten van het concept te verbeteren. Voor hetzelfde geld zijn betere hybrides en EV’s te koop, maar als het om visuele impact en bijzondere techniek gaat, blijft de Fisker Karma een uniek aanbod.

TIJDLIJN 

2008 – Fisker Karma studiemodel
2009 – Fisker Karma S studiemodel
2010 – introductie Fisker Karma
2011 – Fisker Surf studiemodel
2012 – Fisker Atlantic studiemodel
najaar 2013 – faillissement
voorjaar 2014 – overname door Wanxiang, oprichting Karma Automotive
2016 – Karma Revero
2021 – Karma GS-6

Dit kosten ze:

Met slechts zes exemplaren op Gaspedaal.nl is de Fisker Karma/Karma Revero een zeldzame occasion. De voordeligste Karma is een EcoChic (2021/80.000 km) met 22-inch wielen en half leer/half eco-suède bekleding voor 42.850 euro. Een oranje gewrapte EcoSport (2012/132.000 km) met volgens de advertentie een nieuw accupakket kost 48.266 euro en een zilvergrijze EcoSport (2013/45.000 km) met tweekleurig bruinleren interieur kost 44.900 euro. De Karma Revero (2020/11.500 kilometer) begint bij 106.250 euro.

ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor, per set € 135,98
Remschijven voor, per set € 893,–
Waterpomp, € 195,89
Achterlicht rechts, per stuk € 651,08
Pirelli P Zero 255/35 ZR22 XL (v) per stuk vanaf € 375,90
Pirelli P Zero 285/35 ZR22 XL (a) per stuk vanaf € 356,70

Prijzen gelden voor een Fisker Karma 2.0 EcoSport van 2012 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 300,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 600,–

Het onderhoudsinterval is 16.000 kilometer/1 jaar.

KOPEN
+ Verleidelijke vormgeving
+ Interessante techniek
+ Ruime theoretische actieradius NIET KOPEN
– Wisselende bouwkwaliteit
– Geen ruimtewonder
– Zelfredzaamheid is gewenst

Denk ook eens aan een:

Tesla Model S (2012-heden)
De Tesla Model S is een baanbrekende en innovatieve auto die bewijst dat elektrisch rijden een volwaardig alternatief voor fossiel rijden kan zijn.
35.000-95.000 EURO

Porsche Panamera S E-Hybrid (2013-2016)
In de Panamera S E-Hybrid ondersteunt plug-in elektrotechniek de verbrandingsmotor voor een lager verbruik, betere prestaties en extra rijplezier.
35.000-60.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.