Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 6 okt 2019
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Citroën C4 Cactus

De Citroën C4 Cactus is alles wat een moderne gezins-Citroën moet zijn: eigenwijs, comfortabel, praktisch en betaalbaar. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

Citroen C4 Cactus

Saaie, voorspelbare en stuiterige sportieve gezinsauto’s zijn er al genoeg. Met de C4 Cactus bewijst het merk met de double chevron in 2014 dat het anders kan. De middenklasser trakteert op speelse vormgeving en moderne technologie en schrijft ‘comfort’ met hoofdletters.

Carrosserie

De Citroën C4 Cactus is een vijfdeurs hatchback met de uitstraling van een cross-over. De vormgeving is een moderne interpretatie van de Visa. Als je de platte bovenste ledlampenrij wegdenkt, valt in het vooraanzicht zelfs het ‘varkensneusje’ van de oer-Visa te ontdekken. Een originele vondst zijn de rondom gemonteerde Airbumps die parkeerschades moeten voorkomen. Samen met de kunststof spatbordranden, dorpelverbreders en dakrails zorgen ze voor een avontuurlijke uitstraling. Een glazen panoramadak met warmtewerend glas is een fabrieksoptie. Een ingrijpende facelift eind 2017 brengt een compleet nieuw ontworpen voor- en achterkant en kleinere Airbumps. De eerste bouwjaren kunnen last hebben van (beginnende) roestvorming aan de felsranden van de portieren. Dit valt onder de carrosseriegarantie.

Citroen C4 Cactus

Interieur

Ook het interieur is overduidelijk geïnspireerd door de Visa. Het minimalistische en ruimtebesparende dashboardontwerp bestaat uit een eenvoudige ‘boordplank’ met een klein digitaal instrumentencluster recht voor de bestuurder en een centraal 7-inch touchscreen voor de bediening van de meeste voertuigfuncties. Fabrieksopties zijn onder meer navigatie, een achteruitrijcamera en verschillende interieur-Packs. De voorstoelen en achterbank zijn stevig gestoffeerd en zitten zalig zacht. Handig en innovatief is het 8,5 liter metende handschoenenvak – mogelijk omdat de bijrijdersairbag in het dak is gemonteerd. Voorbeelden van kosten- en gewichtsbesparing zijn achterportieren met uitzetramen en het ontbreken van een in delen neerklapbare achterbank op het basismodel. Nieuwe actieve veiligheidssystemen, infotainment met Mirror Screen-functionaliteit en Advanced Comfort Seats zijn onderdeel van de facelift eind 2017.

Citroen C4 Cactus

Motor

Driecilinder benzinemotoren en vierpitsdiesels vormen het motoraanbod. De 1.2 PureTech levert 82 pk zonder turbo (VTi) en 110 pk mét (e-THP). De 1.6 e-HDi met 90 pk voldoet aan de Euro 5-norm. De nieuwere 1.6 BlueHDI met 100 pk heeft een SCR-katalysator en AdBlue-inspuiting en voldoet aan de Euro 6-norm. Vanaf de facelift van eind 2017 heeft de Cactus altijd een turbomotor. Benzineversies zijn de PureTech 110 en 130, diesels de BlueHDi 100 en 120. Zoals bij alle moderne auto’s is het essentieel voor de levensduur dat oliewissels op tijd en met de voorgeschreven motorolie zijn uitgevoerd. Dat geldt in het bijzonder voor de PureTech-motoren vanwege de oliegesmeerde distributieriem. Check bij de BlueHDI of de kabelboommodificatie voor de AdBlue-pomp is uitgevoerd.

Transmissie

Een handgeschakelde vijfversnellingsbak is standaard op de PureTech-driecilinders. Een gerobotiseerde ETG-vijfbak met knopbediening is standaard op de e-HDi 90 en een optie op de PureTech 82 en BlueHDi 100. De nieuwe EAT6-zestrapsautomaat met koppelomvormer is leverbaar op de PureTech 110. De halfautomaat heeft uitgesproken fans en uitgesproken tegenstanders. Zelf ervaren dus. De EAT6 gaat iets minder spaarzaam met brandstof om, maar biedt aanzienlijk meer schakelsouplesse. Vanaf de facelift hebben de BlueHDi’s en de PureTech 130 een handgeschakelde zesbak. De PureTech 110 en de BlueHDi 120 zijn leverbaar met de automaat.

Citroen C4 Cactus

Wielophanging

De Citroën C4 Cactus staat op hetzelfde PF1-platform als de C3 en de Peugeot 208. Hij heeft voorwielaandrijving in combinatie met onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterwielophanging. Ondanks de veerbolloze vering is de onderstelkarakteristiek nostalgisch Frans, met lange veerwegen en zachtmoedige demping. Alleen op korte oneffenheden kan de achteras wat stuiterig reageren. De verderlichte besturing heeft een nóg lichtere inparkeerstand. Het optionele elektronische sperdifferentieel Grip Control vergroot de grip in zand, modder, sneeuw en regen. Ook Hill Start Assist is beschikbaar. Een belangrijke wijziging bij het faceliftmodel van eind 2017 is het Progressive Hydraulic Cushion-veersysteem met hydraulisch gedempte schokdemperaanslagen die het veercomfort verder doen toenemen. Dit is standaard op duurdere uitvoeringen.

Welke moet ik hebben

De PureTech 82 rijdt het soepelst met een handbak. Wil je een beetje vlot inhalen, dan is een PureTech 110 of 130 een betere keuze. De HDi-diesels kunnen allemaal goed met de lichtgewicht Cactus overweg. Van de beide automaten is de EAT6 de soepelste (en duurste) keuze. Uitvoeringen zijn de Live (15-inch wieldoppen, cruisecontrol), Feel (16-inch wieldoppen, bluetooth, leren stuur) en Shine (automatische airco, parkeersensoren, regensensor, navigatie). Daarnaast zijn diverse optiepakketten (Packs) leverbaar. Er zijn verbazingwekkend veel Cactii in ‘veilige’ tinten verkocht terwijl geel, rood, blauw of wit met contrasterende Airbumps stukken frisser ogen. Ook het interieur is een prettiger plek met een beetje kleur op stoelen en dashboard.

Moet dit hem worden

De Citroën C4 Cactus verbindt originele vormgeving met een ruim interieur, veel comfort en moderne techniek. In veel opzichten is het een polariserende auto: de Cactus heeft een uitgesproken persoonlijkheid waar je moeilijk mee overweg kunt óf direct voor valt. Wel is hier en daar duidelijk zichtbaar dat de stekelige Fransman voor een scherpe prijs in elkaar is geschroefd, maar daar hoef je je niet aan te storen. Het ‘oermodel’ heeft de eigenzinnigste vormgeving en wordt als occasion langzaamaan betaalbaarder. Het faceliftmodel haalt de scherpste kantjes van het design en heeft sterkere motoren, maar is bijna niet als occasion te koop en aanzienlijk duurder in aanschaf. Ze zijn allebei leuk, en welke van de twee het moet worden, is maar net waar je (portemonnee) voor valt.

Citroen C4 Cactus Airbump

Tijdlijn

2013 – Citroën Cactus studiemodel
2014 – introductie Citroën C4 Cactus
2015 – Cactus M studiemodel, EAT6
2016 – BlueHDI, Rip Curl
2017 – PureTech 110 EAT6
najaar 2017 – grote facelift, PureTech 130, BlueHDi 120

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 30,85
Remschijven voor, per set 68,08
Distributieriem met spanrol, 107,89
Waterpomp, 57,35
Koppeling compleet, 114,55
Michelin Primacy 4, 205/50 R17, per stuk vanaf 122,90

Prijzen gelden voor een Citroën C4 Cactus PureTech 110 van 2015 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 200,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 300,–

Het onderhoudsinterval is 30.000 km/1 jaar.

Beschikbaarheid op de markt: uitstekend
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend

Kopen

+ Creatieve vormgeving
+ Leuke stylingdetails
+ Comfortabel
+ Moderne techniek

Niet kopen

– Smaakgevoelig
– Trage ETG-bak
– Minder zuinig dan beloofd

Punten van aandacht voor aankoop

– De eerste bouwjaren kunnen last hebben van (beginnende) roestvorming aan de felsranden van de portieren. Dit valt onder de carrosseriegarantie.
– Essentieel voor de levensduur dat oliewissels op tijd en met de voorgeschreven motorolie zijn uitgevoerd. Dat geldt in het bijzonder voor de PureTech-motoren vanwege de oliegesmeerde distributieriem.
– Check bij de BlueHDI of de kabelboommodificatie voor de AdBlue-pomp is uitgevoerd

Denk ook eens aan

Renault Captur
De Renault Captur is een cross-over-Clio die bijna net zo goed rijdt als een gewone. Ondanks de wat onverschillige bouwkwaliteit is het nieuw en gebruikt een groot succes. 13.000-32.000 EURO

Opel Mokka/ Mokka X
De Opel Mokka oogt weinig frivool en scoort vooral punten met zijn binnenruimte en degelijke afwerking. Voor kopers die zijn uiterlijk ‘waar willen maken’, is 4×4 leverbaar. 13.000-35.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.