Koopwijzer: occasion BMW 6-Serie (2004-2011)
Met zijn opvallende design, sterke motoren en vooruitstrevende technologie is de BMW 6 Serie een waardige naamgenoot van het origineel. Maar wat zijn z’n aandachtspunten?
Met de nieuwe 6 Serie van 2003 heeft BMW eindelijk weer een waardige topklasse coupé in het leveringsprogramma. De nieuwkomer heeft sterke overeenkomsten met het BMW Z9-studiemodel van 1999 en zit boordevol vernieuwende technologie, zoals iDrive, een actief onderstel en het gebruik van gewichtsbesparende materialen. Met zijn uitgesproken vormgeving, krachtige motoren en sportieve rijeigenschappen is de voorlaatste 6 Serie een karaktervolle GT en een klassieker in wording.
Carrosserie
Het design van Chris Bangle is lang, breed en laag en heeft stijlelementen van de Z9 en de nieuwe 7 Serie. Opvallende details zijn de kleine koplampen met doorgetrokken wenkbrauwen en het ‘opgelegde’ kofferdeksel. De portieren, motorkap en subframes zijn van aluminium, de spatborden en achterklep van kunststof. Carrosserievarianten zijn de Coupé (E63) en de 160 kg zwaardere Cabrio (E64) met elektrisch bedienbare softtop. In het najaar 2007 volgt een kleine facelift, herkenbaar aan het derde remlicht in het kofferdeksel, led-achterlichten en gewijzigde bumpers. Wees bij aankoop altijd bedacht op mogelijke oude structurele schade. Bij de Cabrio kan een defecte of vervuilde daksensor voor onterechte foutmeldingen zorgen. Controleer ook of de afwateringsgaten van de opbergbak gangbaar zijn.
Motor
Het motoraanbod begint met de 630i met 3.0 zes-in-lijn (258 pk/300 Nm) en de 645Ci met 4.4 V8 (333 pk/450 Nm). In 2005 verschijnen twee nieuwe versies, de 650i met 4.8 V8 (367 pk/490 Nm) en de M6 met 5.0 V10 (507 pk/520 Nm). De facelift van 2007 markeert de komst van EfficientDynamics, een nieuwe direct ingespoten 630i (272 pk/320 Nm) en de 635d met 3.0 zes-in-lijn biturbodieselmotor (286 pk/580 Nm). Aandachtspunten bij de benzinemotoren zijn defecte bobines, olieverbruik en olielekkage (klepdeksel, distributiedeksel, transmissie). Een bekende kwaal van de N62-achtcilinders is een lekkende koelwaterbuiskeerring in het motorblok; dit is een arbeidsintensieve en kostbare reparatie. De levensduur van de V10 is sterk afhankelijk van de zorg en rijstijl van de vorige eigenaar. Pas bij de diesel op voor turboslijtage en roetfilterproblemen.
Transmissie
Vrijwel alle kopers bestelden de zestrapsautomaat met schakelflippers, zodat de handgeschakelde zesversnellingsbak een zeldzaamheid is. De gerobotiseerde SMG-zevenversnellingsbak is standaard op de M6 en een optie op de sterkste achtcilinders. Ondanks het ontbreken van een officiële verversingstermijn heeft de automaat regelmatig verse olie nodig; vervuilde olie vergroot de kans op slijtage. De levensduur van de SMG-transmissie is sterk rijstijlafhankelijk. Vooral de koppeling kan snel slijten.
Onderstel
De 6 Serie heeft rondom onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen en achterwielaandrijving. De M6 heeft standaard een sperdifferentieel. Af-fabriek zijn 17- tot 19-inch wielen met runflatbanden gemonteerd. Het standaard onderstel heeft een uitgesproken GT-karakter en is stevig, maar comfortabel. Tegen meerprijs is een sportonderstel leverbaar; verder zijn Active Steering (elektromechanische besturing met variabele overbrenging), Dynamic Drive (actieve stabilisatorstangen) en EDC (actieve schokdempers) leverbaar. Active Steering verhoogt het rijplezier als het werkt en is duur als het stukgaat. Zware besturing duidt meestal op een lekkend of defect stuurhuis en reparatie is niet goedkoop. Ook de actieve stabilisatorstangen laten het soms afweten. Een ander aandachtspunt zijn versleten kruiskoppelingen van de aandrijfassen.
Interieur
Het interieur legt voorpassagiers in de watten met comfort- of sportstoelen en een uitstekende zitpositie. Achterin vallen de been- en hoofdruimte tegen; de bagageruimte meet 350 tot 450 liter. Het dashboard is overzichtelijk en heeft een 8,8- tot 10,2-inch beeldscherm dat in verbinding staat met de iDrive-draaiknop op de middenconsole. De optielijst vermeldt zaken als actieve cruise control, een head-up display en nachtzichtcamera, ConnectedDrive Online, Bluetooth, spraakbediening, Logic7-audio en BMW Individual extra’s. De boordelektronica is een gevoelig punt. Er raken weleens elektronicamodules defect en een versleten of onvoldoende opgeladen accu kan zorgen voor spookstoringen en onterechte foutmeldingen.
Welke moet ik hebben?
De zescilinder benzinemotoren zijn soepel, snel en zuinig. De meerwaarde van de achtcilinders zit in de grotere krachtreserve en het aantrekkelijke motorgeluid. Het topmodel M6 heeft een juweel van een aandrijflijn en is onvoorstelbaar rap, maar is ook reparatiegevoelig en het duurst in het gebruik. De dieselmotor doet nauwelijks onder voor de V8-benzine en heeft een aanzienlijk gunstiger praktijkverbruik. Aangename fabrieksopties zijn sportstoelen, het M-sportstuur, Navigatie Professional, bluetooth en ConnectedDrive Online. Het iDrive-systeem is door de jaren heen regelmatig vernieuwd en verbeterd. De jongste versies zijn het gebruiksvriendelijkst en hebben de beste connectiviteit.
Moet dit hem worden?
Hoewel de introductie alweer twaalf jaar achter ons ligt, blijft de BMW 6 Serie een markante verschijning. Het ontwerp wordt geprezen en verguisd en maakt nog altijd de tongen los. Het gebruik van geavanceerde nieuwe technologie is zowel een voordeel als een nadeel. De rijeigenschappen en het interieur van de 6 Serie zijn helemaal bij de tijd, maar de technische complexiteit vergroot de kans op dure garagebezoeken. Een sluitende onderhoudshistorie van een BMW-dealer of BMW-specialist is daarom essentieel. Een bewaarexemplaar met klassiekerpotentie is zo origineel mogelijk, heeft een gunstige tellerstand, een glasheldere historie en zo min mogelijk vorige eigenaren. Dergelijke auto’s worden in rap tempo zeldzaam, maar zijn nu nog voor een fractie van de nieuwprijs te vinden.
Tijdlijn
1999 – BMW Z9 Concept
2003 – BMW 6 Serie Coupé
2004 – BMW 6 Serie Cabrio
2005 – 650i, M6, Alpina B6 (S)
2006 – M6 Cabrio
2007 – facelift, 635d
2010 – einde productie
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 131,47
Remschijven voor, per set € 411,40
Aandrijfas, per stuk vanaf € 443,58
Bobine, per stuk € 28,98
Waterpomp, per stuk € 149,98
Dunlop SP Sport Maxx GT ROF, 275/35 R19, vanaf € 261,70
Prijzen gelden voor een BMW 650i Automaat van 2006 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 295,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 495,–
Het onderhoudsinterval is variabel/maximaal 2 jaar.
Kopen
+ Markante vormgeving
+ Sportief en comfortabel
+ Fijne motoren
+ Hoogstaande prestaties
Niet kopen
– Aandrijftechniek en elektronica niet feilloos
– Hoge gebruikskosten
Denk ook eens aan een…
Jaguar XK (2005-2013)
De Jaguar XK is een stijlvolle Grand Tourer met tijdloze vormgeving en moderne techniek. Ook als rijdersauto komt de XK goed tot zijn recht, zeker als snelle XKR en de betrouwbaarheid en degelijkheid staan op hoog niveau. 25.000-100.000 euro
Mercedes-Benz CL (2006-2013)
Nog meer dan de BMW 6 Serie legt de Mercedes-Benz CL-Klasse de nadruk op comfort en ontspanning, terwijl de potente V8- en biturbo-V12-motoren garant staan voor superprestaties. 28.000-100.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met een standkachel in de auto hoef je nooit meer te krabben
-
Is videobellen tijdens het rijden toegestaan?
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Mag je zomaar je auto wrappen of spuiten in een andere kleur?
-
Wie is schuld bij aanrijding op gecombineerde in- en uitvoegstrook?
-
Wat is de meldcode van jouw auto en waar kun je hem vinden?
-
Oordopjes of koptelefoon dragen in de auto: mag dat eigenlijk wel?
-
Mag je doorrijden bij groen verkeerslicht en een vol kruispunt?
-
Auto stationair laten draaien: in deze buurlanden krijg je een flinke boete
-
Kruising met onverharde weg: dit is wie er voorrang moet verlenen
-
7 cadeaus waar Sinterklaas autoliefhebbers een plezier mee doet
-
Is linksplakker rechts passeren zonder wisselen van rijstrook fout?