Autovisie
Autovisie Extra 3 nov 2019

Koopwijzer: Occasion BMW 5 Serie (E39)

De BMW 5 Serie (E39) is de laatste ‘analoog’ rijdende Fünfer. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

BMW 5 Serie Touring

De meeste fans van de BMW 5 Serie zijn het erover eens: de E39 is het laatste model waarin je de vormen van oermodel E12 terugziet. De vierde bouwreeks van de ‘5’ is niet alleen een stilistisch hoogtepunt. Technisch is het een auto met een mix van uitgerijpte en nieuwe techniek, smakelijke atmosferische motoren en uitgebalanceerde rijeigenschappen.

Carrosserie

BMW kreeg 25 jaar geleden de nodige kritiek op de behoudende vormgeving van de E39. Toen had bijna niemand van Chris Bangle gehoord … Het ontwerp is ‘Vertrouwd Vijf’ met een motorkap met geïntegreerde nieren, vier ronde koplampen achter glas, een elegante taillelijn en de traditionele Hofmeister-knik. De sedan is 4,77 meter lang, de Touring is twee centimeter langer. Topmodel M5 onderscheidt visueel zich met een M-spoilerpakket, M-buitenspiegels en vier uitlaatpijpen. De facelift van najaar 2000 brengt nieuwe koplampen met led-ringen, heldere achterlichten, nieuwe bumpers en slankere sierstrips. Fabrieksopties zijn onder meer xenon, een open dak, een elektrisch bedienbare achterklep, Shadowline en het M-Sportpakket. Controleer bij een occasion de conditie van de deurrubbers en check de deurranden, achterspatbordranden en de achterklep op mogelijke roest.

Interieur

Ook binnen schrikt niemand van ingrijpende designfratsen. Het interieur is opgetrokken uit dezelfde bouwstenen als de 7 Serie (E38). In het op de bestuurder gerichte dashboard is extra ruimte ingericht voor nieuwe geïntegreerde infotainmentsystemen. De optielijst vermeldt sportstoelen, comfortstoelen met massagestand, dubbel glas, stuurverwarming, een elektrisch verstelbare stuurkolom en een zonnerollo, aangevuld met stof/leer, alcantara, volleer, een multifuctioneel stuur, verschillende smaken sportsturen, diverse audiosystemen, 4:3 navigatie en Individual-maatwerkopties. Het faceliftmodel heeft aluminium tellerringen, nieuw 16:9 infotainment en profiteert van verschillende onderhuidse verbeteringen. De allerlaatste modeljaren zijn Bluetooth, TMC en parkeercamera’s leverbaar. Dode boordcomputerpixels zijn een kwaaltje; vochtig tapijt duidt op waterlekkage, bijvoorbeeld langs de portieren.

BMW 5 Serie Interieur

Motor

BMW levert uitsluitend zes- en achtcilinder benzinemotoren. De zescilinders leveren 150-193 pk, de achtcilinders 245-286 pk. De M5 heeft een hoogtoerige atmosferische 4.9 V8 (400 pk). In 2000 verschijnen nieuwe M54-zescilinders met dubbele VANOS en een elektronisch gaspedaal (170-231 pk). De oude 525 td/tds (115-143 pk) krijgt in 1999 gezelschap van de commonrail 530d (184 pk). Vanaf 2000 staan louter commonraildiesels in de prijslijst (136-193 pk) Algemene benzine-aandachtspunten zijn overmatig tikkende klepstoters en olielekkage. De zescilinders zijn degelijk onder voorbehoud van deskundig onderhoud. De achtcilinders zijn gevoeliger met kans op arbeidsintensieve reparaties zoals distributiekettingslijtage en lekkende inlaatpakkingen. Pas bij de diesels op voor versleten turboladers/verstuivers en defecte luchtmassameters. Een slecht werkend koelsysteem kan bij alle motoren dure reparaties veroorzaken. Check preventief de conditie van de thermostaat, de waterpomp, de viscofan en de radiateur.

BMW 5 Serie motor

Transmissie

Achterwielaandrijving is de enige aandrijfoptie. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak is standaard; de 540i en M5 hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegen meerprijs levert BMW een viertrapsautomaat op de 525 TDS en een vijftrapsautomaat op alle andere versies, met uitzondering van de M5. Vanaf 2000 is een sequentiële vijftraps Steptronic-automaat leverbaar. Zonder oliewissels gaan de automaten meestal geen autoleven lang mee. Ook de levensduur van de handbakken is korter voor wie in het ‘filled for life’-sprookje gelooft.

Wielophanging

De E39 heeft rondom onafhankelijke wielophanging van lichtgewicht aluminium, met McPherson voorwielophanging en een multilink-integraalachteras (sedan) of een ruimtebesparende onafhankelijke achteras (Touring). Luchtvering met niveauregeling op de achteras is standaard op de krachtigste Tourings en een optie op andere modellen. De elektronische waakhonden ASC+T en DSC houden de ‘5’ effectief in het spoor. De zescilinders hebben tandheugelbesturing; de achtcilinders verlaten de fabriek met indirectere kogelkringloopbesturing. Optioneel zijn verschillende smaken sportonderstellen en Servotronic stuurbekrachtiging beschikbaar. De M5 heeft standaard Servotronic, een sperdifferentieel en een grondig aangepast onderstel. De wielophanging heeft een aantal slijtagegevoelige onderdelen. Nieuwe schokdempers, rubbers, kogelgewrichten en een deskundige uitlijning herstellen het rijplezier. Een defecte ABS-stuureenheid repareren is niet duur. Door de extremere wielstanden van het sportonderstel kunnen de banden versneld slijten.

BMW 5 Serie techniek

Welke moet ik hebben?

De sterkste zescilinders (528i/530i) zijn geliefd om hun sportieve prestaties en acceptabele brandstofverbruik. De kleinere zescilinders zijn minder snel maar hebben dezelfde fijne loopeigenschappen en zijn goedkoper in aanschaf. De achtcilinders zijn een klasse apart, zowel in rijbeleving als gebruikskosten, en dat geldt helemaal voor de M5. Bij de diesels gaat er niets boven de 525d en 530d. Nieuw was het mogelijk om een kale 5 Serie met stof en wieldoppen te bestellen. Voor een beetje luxegevoel helpt het als de eerste eigenaar minimaal de beurs heeft getrokken voor lichtmetaal, leer en parkeersensoren. De faceliftmodellen profiteren van een jeugdige uitstraling en de meest modernere uitrusting en zijn ook geleverd als zeer complete Editions (Lifestyle, Sport, Exclusive).

Moet dit hem worden?

Met zijn relatief lage gewicht, handzame afmetingen en overzichtelijke techniek is de E39 de laatste echt ‘analoog’ rijdende 5 Serie. In BMW-kringen is het model terecht populair om zijn klassieke vormgeving, moderne prestaties en pure rijplezier. Vanwege de fiscale youngtimerregeling is de E39 ook geliefd bij ondernemers. Het occasionaanbod valt grofweg uiteen in afgereden kilometerkanonnen, nette auto’s met een hogere tellerstand en showroomfrisse auto’s met een stevig prijskaartje. Hoewel de E39 weinig fatale tekortkomingen heeft, kunnen deelreparaties bij elkaar opgeteld fors in de papieren lopen. De beste koop, ongeacht prijsklasse of tellerstand, is een auto met een dik pak garagerekeningen die bewijzen dat de vorige eigenaar het (preventieve) onderhoud serieus heeft genomen. Helaas is deze wijsheid in brede BMW-kring bekend, dus als je zo’n topper treft, moet je er snel bij zijn.

Tijdlijn

Najaar 1995 – introductie BMW 5 Serie (E39)
1996 – 535i, 540i
1998 – M5
1999 – 530d
najaar 2000 – facelift, M54-benzinemotoren, 520d, 525d
najaar 2001 – Editions
2003 – einde productie E39 sedan, introductie nieuwe BMW 5 Serie (E60)
2004 – einde productie E39 Touring

Kopen

+ Gezinsvriendelijke rijdersauto
+ Tijdloos mooi
+ Soepele motoren
+ Uitstekende rijeigenschappen

Niet kopen

– Duur achterstallig onderhoud
– Kleine en grote leeftijdskwaaltjes

Punten van aandacht voor aankoop

– Controleer de conditie van de deurrubbers en check de deurranden, achterspatbordranden en de achterklep op mogelijke roest.
– Dode boordcomputerpixels zijn een kwaaltje; vochtig tapijt duidt op waterlekkage, bijvoorbeeld langs de portieren.
– De achtcilinders zijn gevoeliger met kans op arbeidsintensieve reparaties zoals distributiekettingslijtage en lekkende inlaatpakkingen.
– Pas bij de diesels op voor versleten turboladers/verstuivers en defecte luchtmassameters.
– Check preventief de conditie van de thermostaat, de waterpomp, de viscofan en de radiateur.
– De wielophanging heeft een aantal slijtagegevoelige onderdelen. Nieuwe schokdempers, rubbers, kogelgewrichten en een deskundige uitlijning herstellen het rijplezier.
– Zonder oliewissels gaan de automaten meestal geen autoleven lang mee.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 115,81
Remschijven voor, per set 165,10
Waterpomp, 54,72
Viscokoppeling koelfan, vanaf 127,32
Draagarmset compleet, vooras, vanaf 372,91
Continental ContiPremiumContact 2, 225/55 R16, per stuk vanaf 120,10

Prijzen gelden voor een handgeschakelde BMW 525i Touring van 2002 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Olieservice vanaf vanaf 125,–
Onderhoudsbeurt vanaf 250,–

Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 15.000 kilometer/1 jaar).

Beschikbaarheid op de markt: goed
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: uitstekend

Denk ook eens aan een…

Jaguar S-Type (1999-2007)

Onder de retrovormgeving is de Jaguar S-Type een comfortabele reisauto met een dynamische inslag. De standaarduitrusting is uitgebreid; de vraagprijzen zijn net zo soepel als de V6- en V8-benzinemotoren. € 1000-25.000

Lexus GS (1997-2005)
De Lexus GS (S160) is een Japanse 5 Serie met hypermoderne technologie (voor 1997), achterwielaandrijving en sterke zes- en achtcilinders. De voorbeeldige betrouwbaarheid krijg je er gratis bij. € 4500-11.000

Reageer op artikel:
Koopwijzer: Occasion BMW 5 Serie (E39)
Sluiten