Koopwijzer: occasion Alfa Romeo 166 (1998-2007)
De Alfa Romeo 166 is een imperfecte schoonheid met een uitgesproken karakter. Waar moet je op letten bij een occasion?
Alfa Romeo heeft een uitstekende reputatie als het gaat om goed rijdende auto’s met ondermaatse verkoopcijfers. Ondanks prettige rijeigenschappen, smakelijke motoren en een – niet alleen voor een Alfa Romeo – uitstekende afwerking snoept de 166 nieuw weinig marktaandeel van de concurrentie af. Bijna twintig jaar na zijn introductie maakt het model een bescheiden comeback als eigenzinnig vervoer voor liefhebbers en zzp’ers.
Carrosserie
In vergelijking met de net gelanceerde 156 is de vormtaal van de 166 minder baanbrekend maar minstens zo spraakmakend. Onder supervisie van Walter de’Silva ontstaat een 4,7 meter lange sedan met gewelfde flanken en een sterke wigvorm die uitloopt in brede heupen. Ook de neuspartij, met een motorkap die overgaat in een hartvormige grille, is herkenbaar Alfa. De kleine koplampen vallen niet bij iedereen in de smaak en het faceliftmodel van 2003 heeft grotere koplampen, een dieper doorlopende grille en voor- en achterbumpers die het topmodel meer in lijn brengen met de rest van het modelgamma. Ondanks uitgebreide beschermingsmaatregelen kan het geen kwaad om bij een gebruikte 166 de bodemplaat en de achterkanten van de dorpels op mogelijke roestvorming te controleren.
Interieur
Het interieur is klassiek met een sportief randje. Het dashboard heeft een instrumentencluster met vier analoge meters, ronde retro-ventilatieroosters en een middenconsole met een voor 1998 zeer vooruitstrevend Integrated Control System (ICS) voor de bediening van audio, klimaatregeling en (optionele) navigatie. Het stevig geprofileerde meubilair wordt tegen meerprijs bekleed met duurzaam Momo-leer. Haperende raambediening ligt aan een defecte raambedieningsschakelaar, vochtig tapijt onder het dashboard komt door een lekkende kachelradiateur en kan bij de Sportronic waterschade aan de regeleenheid van de automaat veroorzaken. Ook de kachelmotor laat het weleens afweten. Controleer of alle reservesleutels en codekaarten aanwezig zijn. Er zijn aparte kaarten voor de sleutels, de ICS-module en het navigatiesysteem.
Motor
Onder de motorkap liggen Alfa Romeo’s motorische ‘greatest hits of the nineties’. De instapversie heeft de 2.0 Twin Spark viercilinder (150-155 pk) gevolgd door de 2.5 V6 24V (188-190 pk) en de 3.0 V6 24V (220-226 pk). Het dieselaanbod bestaat aanvankelijk uit één motor, de vijfcilinder 2.4 JTD 10V (136-150 pk). In 2003 verschijnen de nieuwe 3.2 V6 24V (240 pk) en de nieuwe 2.4 JTDm 20V (175 pk). Aandachtspunten zijn ratelende nokkenasverstellers (TS) en olieverbruik (TS en V6) en turboslijtage en defecte bdp-sensoren (JTD). Het vervangingsinterval van de distributieriem is maximaal 60.000 km/4 jaar (TS) of 120.000 km/4 jaar (V6 en JTD).
Transmissie
In combinatie met de 2.0 TS en de 2.5 V6 24V heeft de voorwielaangedreven 166 een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 3.0 V6 24V en de 2.4 JTD hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een sequentiële viertraps Sportronic-automaat met koppelomvormer is tegen meerprijs leverbaar op de 2.5 en 3.0 V6. Vanaf de facelift (2003) hebben de 2.0 TS, de 2.5 V6 en de 3.2 V6 een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 3.0 V6 is voortaan alleen verkrijgbaar met een viertrapsautomaat. De 2.4 JTDm 20V is als enige te bestellen met een sequentiële vijftrapsautomaat. Pas bij de diesels op voor slijtage aan koppeling en vliegwiel; de aandrijfassen zijn een zwak punt bij de JTD 20V. Er zijn vervangende assen met versterkte homokinetische koppelingen leverbaar.
Wielophanging
De 166 deelt zijn bodemsectie met de Lancia Kappa en heeft onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen en een multilink achterwielophanging. In vergelijking met de kleinere 156 legt de grote berlina meer nadruk op comfort, maar dan wel met een sportieve inslag. De stuurinstallatie is direct en vanaf 2003 zorgt het TI-pakket, met sportonderstel en 18-inch wielen, voor extra dynamiek. Rammelgeluiden op slecht wegdek liggen meestal versleten fuseebussen in de onderste draagarmen van de achteras. Deze zijn los te vervangen. Versleten achterschokdempers zijn een ander (betaalbaar) aandachtspunt. Zoals alle voorwielaangedreven Alfa’s is de 166 gevoelig voor een deskundige uitlijning en goede kwaliteit banden.
Welke moet ik hebben?
Voor echte Alfisti gaat er niets boven de klanken van Giuseppe Busso’s zescilinder, maar wie aanhikt tegen de brandstofkosten is prima af met de 2.0 TS-viercilinder. Wie het verbruik van de V6 enigszins in toom wil houden, kán met een handbak zuiniger rijden dan met de viertrapsautomaat. De 2.4 JTD is snel en zuinig en biedt het beste van twee werelden. Naast het naamloze basismodel biedt Alfa Romeo in de beginjaren twee optiepakketten aan met de namen Lusso en Super. In 2002 worden de uitvoeringen omgedoopt tot Impression (abs, airbags, climate control), Progression (16-inch lichtmetaal, cruise control) en Distinctive (17-inch lichtmetaal, xenon, leer). Vanaf de facelift in 2003 staat het TI-sportpakket met een stugger onderstel en 18-inch in de prijslijst; de TI-versies met de 3.2 V6 zijn zeldzaam en zeer gewild.
Moet dit hem worden?
Tijdens zijn tweede leven als youngtimer in opkomst vervult de Alfa Romeo 166 dezelfde rol als toen hij nieuw was: die van een eigenwijs alternatief in een zee van conformistische mainstream-sedans. Naast de gebrekkige bouwkwaliteit van bepaalde Duitse merken uit dezelfde bouwperiode slaat de 166 beslist geen gek figuur, met de belangrijke restrictie dat exemplaren met achterstallig onderhoud wel degelijk dure kostgangers kunnen zijn. Koop altijd de mooiste en de beste die binnen budget valt, en bedenk dat een 166 nooit echt kostbaar is, zeker niet in vergelijking met de prijzen van youngtimer-BMW’s en –Mercedessen. Soms zijn de vraagprijzen voor een 166 zo laag dat het lijkt alsof je een sculptuur van Donatello tegenkomt in de ramsjhoek van een kringloopwinkel. Vraag niet hoe het kan …
Tijdlijn
najaar 1998 – introductie Alfa Romeo 166
1999 – 2.4 JTD
najaar 2003 – facelift, 3.2 V6, 2.4 JTD 20V, TI-pakket
2005 – 2.5 V6 vervalt
2007 – einde productie
KOPEN
+ Italiaans rijplezier met behoud van comfort
+ Markante vormgeving
+ Karaktervolle benzine- en dieselmotoren
+ Quattroporte-stijl voor Punto-geld
NIET KOPEN
– Onderhoudsgevoelig
– Stevig verbruik V6
Denk ook eens aan een…
BMW 5-Serie (1996-2004)
De E39-reeks is de sportieve maatstaf van alle ooit gemaakte 5 Series: een BMW waarbij alles perfect in balans is, van de motoren en de rijeigenschappen tot de vormgeving.
Volvo S80 (1998-2006)
De Volvo S80 markeert het einde van de kubistische fase van het Zweedse merk. Onder het opvallende koetswerk is het een ontspannen sedan met rustgevende rijeigenschappen.
Ook interessant
-
Deze ruime, compacte occasion is net een Rolls-Royce
-
Deze compacte, ruime occasion slaat de juiste toon aan
-
Deze Kia-occasion is betaalbaar en ontzettend ruim
-
Wintersporters opgelet: deze vintage pistenbully staat nu te koop
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Tot camper omgebouwde Toyota-occasion heeft maar één nadeel
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets
-
Deze elektrische occasion kost niks, maar geeft je wel actieradiusstress