Stijn Kuster
Stijn Kuster Koopwijzer 10 jun 2023
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: Honda Civic – problemen, uitvoeringen en prijzen

De tiende Honda Civic blijft een buitenbeentje in het C-segment. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen in deze koopwijzer.

Groter, beter en verfijnder. Het zijn drie sleutelwoorden voor de tiende generatie Honda Civic. De Japanse middenklasser trekt ten strijde met nieuwe turbomotoren, een aangescherpt chassis, minder uitbundige vormgeving en alle gangbare moderne comfort- en veiligheidstechnologie.

Carrosserie Honda Civic

In Nederland staat de Civic als vierdeurs sedan (FC) en als vijfdeurs hatchback (FK) in de showroom. Een stationwagon is niet langer leverbaar. De middenklasser groeit naar een lengte van 4,52 meter en is lager en breder dan zijn voorganger. De coupé-achtige vormgeving is minder spraakmakend dan voorheen, maar heeft genoeg onderscheidend vermogen ten opzichte van de mainstream concurrentie. Privacy-glass, een panoramadak en full-led koplampen zijn fabrieksopties.

Wie niet vies is van uitbundigheid, kan terecht bij de Civic Type R. De hete hatchback combineert uitgeklopte wielkasten met een woest spoilerpakket en een achtervleugel, die zowel imposant als functioneel is. Tegen meerprijs is de Type R met een carbonpakket leverbaar. In het najaar van 2019 krijgt de Civic een ‘mini-facelift’ met gewijzigde bumpers en nieuwe full-led koplampen. Sommige eigenaren klagen over steenslag- en krasgevoelige lak.

Interieur

De grote wielbasis schept verwachtingen over de binnenruimte die niet helemaal uitkomen. Weliswaar is de beenruimte achterin toegenomen, maar de aflopende daklijn beperkt de hoofdruimte. De handige Magic Seats ruimen het veld voor een achterbank met vaste zitting. Het gemis wordt enigszins verzacht door de grotere bagageruimte (420-1.209 liter). Gelukkig zijn er veel lichtpunten. Het dashboard behoudt zijn speelse vormgeving en het adaptieve digitale instrumentarium is een leuk detail. Ook de bouwkwaliteit en materialen zijn goed.

Honda Civic, koopwijzer, prijzen, problemen, uitvoeringen

Fabrieksopties zijn onder meer 7-inch Honda Connect-infotainment met Apple CarPlay/Android Auto- en Garmin-navigatie, Bluetooth, een premium audiosysteem, stoelverwarming, leren bekleding, adaptieve cruise control, een dodehoek- en rijbaanassistent, verkeersbordherkenning en actieve parkeerhulp met camera. De Type R heeft een sportinterieur met extra laag geplaatste sportstoelen, rode kleuraccenten en aluminium details. Onderdeel van de Honda Civic-facelift van 2019 zijn andere materialen en nieuwe fysieke knoppen voor de klimaatregeling en het infotainment. Check bij een occasion of de airco goed koelt (pas op voor een lekkende condensor) en of de koelinstallatie geen fluitende bijgeluiden maakt.

Motor

Ook Honda ontkomt niet aan downsizing en drukvulling. De atmosferische motoren maken plaats voor nieuwe turbomotoren, nog steeds van het VTEC-type. De kleinste is een 1,0-liter driecilinder (129-126 pk, 200 Nm). De middelste is een 1,5-liter viercilinder (182 pk, 220-240 Nm). De Type R heeft een 2,0-liter viercilinder (320 pk, 400 Nm).

Zie hoe de Honda Civic Type R een Nürgburgring-record verbreekt

De enige dieseloptie is de 1.6 i-DTEC viercilinder (120 pk, 300 Nm). De 1.0 driecilinder benzinemotor heeft een oliegesmeerde distributieriem (belt-in-oil). Het vervangingsinterval is 6 jaar of 120.000 kilometer. Vervanging is arbeidsintensief en prijzig. Ook kan de riem versneld verouderen door olieverontreiniging of -verdunning. De viercilinder motoren hebben een distributieketting. Controleer in de onderhoudshistorie of de olie structureel volgens het fabrieksinterval (20.000 km of 1 jaar) is ververst.

Transmissie Honda Civic

De tiende generatie Civic heeft altijd voorwielaandrijving. Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak levert Honda een traploze automatische cvt-transmissie in combinatie met de 1.0- en 1.5-benzinemotor. Tegen meerprijs is de 1.6 i-DTEC dieselmotor leverbaar met een conventionele negentraps automaat. De Type R heeft een handgeschakelde close-ratio zesversnellingsbak met extra oliekoeler. Een mechanisch sperdifferentieel voorkomt gripverlies. Motortuning kan de levensduur van de cvt-automaat ernstig verkorten.

Wielophanging

Honda kiest voor verfijnde ondersteltechniek met onafhankelijke McPherson-voorwielophanging, een onafhankelijke multilink-achterwielophanging en standaard adaptieve ‘dual pinion’ elektrische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging. Samen zorgt dit voor een uitgebalanceerd weggedrag. Adaptieve schokdempers zijn een meerprijsoptie op de reguliere Civic en standaard op de Type R, die aanvullend profiteert van een aangepaste voorwielophanging met ‘dual axis’ McPherson-veerpoten en een extra sportieve rijmodus, R+. Het wielprogramma begint bij 16-inch staal met wieldoppen en eindigt bij 20-inch lichtmetaal voor de Type R. Bij vroege bouwjaren van de Civic komen weleens piepende remblokken voor. Hiervoor bestaat een modificatie.

Welke moet ik hebben?

De vierdeurs Civic heeft de uitstraling van een vijfdeurs coupé. De vijfdeurs Civic hatchback oogt sportiever en is praktischer. Op de prestaties en het praktijkverbruik van de 1.0 driecilinder instapmotor valt weinig aan te merken. De 1.5 viercilinder is duidelijk krachtiger en heeft een onderhoudsvriendelijkere distributieketting. Met de zeldzame Type R haal je één van de puurste en uitbundigste hedendaagse hete hatchbacks in huis.

Waarom de Honda Civic Type-R zijn astronomische prijs tóch waard is

In Nederland staat de reguliere Civic in de prijslijst als Comfort (16-inch wieldoppen, automatische airco, stoelverwarming, Bluetooth), Elegance (17-inch lichtmetaal, privacy-glass, parkeersensoren, Honda Connect) en Executive (led-koplampen, panoramadak, parkeercamera, diverse rijhulpsystemen). Andere uitvoeringen zijn de Sport (17-inch lichtmetaal, sportpakket, dubbele middenuitlaat, privacy-glass, parkeerhulp) en de Prestige (17-inch lichtmetaal, panoramadak, adaptief onderstel, keyless, leer).

Moet de Honda Civic het worden?

Een lichtere, torsiestijvere carrosserie, onafhankelijke voor- en achterwielophanging, dikkere stabilisatorstangen en extra stijve subframes, een adaptieve stuurinstallatie met variabele overbrenging, een complete (veiligheids)uitrusting: ook de tiende generatie Honda Civic zit boordevol mooie, doordachte en techniek die het rijplezier vergroten voor fijnproevers. Afgaande op de verkoopaantallen zijn de meeste autokopers dat niet, hoewel stevige nieuwprijzen en een ijzersterk concurrentieveld de commerciële kansen geen goed hebben gedaan. Dat de nieuwe turbomotoren wat vaker steken laten vallen dan de oude atmosferische VTEC-motoren is evenmin een pluspunt. Aan charme en kwaliteit(en) geen gebrek, maar deze modelgeneratie van de Civic is opnieuw een uitgesproken auto voor de echte liefhebber.

Dit kosten ze

Op Gaspedaal.nl staan slechts 100 exemplaren van de tiende generatie Honda Civic te koop. De voordeligste hatchback is een 1.0 i-VTEC CVT Executive (2017, 176.000 km) voor 15.750 euro. Een 1.0 i-VTEC Comfort met minder kilometers (2018, 115.000 km) kost 16.500 euro. De vraagprijs voor een 1.0 i-VTEC Elegance Sport (2019, 92.000 km) is 18.445 euro. De 1.5 turbomotor komt vanaf twintig mille in zicht (Sport Plus, 2020, 141.000 km). De voordeligste sedan is een 1.5 Turbo CVT Executive (2017, 93.000 km) voor 22.940 euro. De Civic Type R start bij 38.900 euro (2018, 47.000 km).

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 42,82
Remschijven voor, per set € 104,80
Bridgestone Turanza 6, 215/50 R17 95W, XL per stuk vanaf € 138,20
Aircocondensor, vanaf € 138,01
Koppeling inclusief druklager, vanaf € 206,73

Vermelde prijzen zijn internetprijzen inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Civic 1.0 i-VTEC Turbo uit 2018. 

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 350,-

Het onderhoudsinterval (1.0 i-VTC Turbo) is 20.000 kilometer of 1 jaar.  

Pluspunten Honda Civic

+ mooie techniek
+ onderscheidende vormgeving
+ ruime veiligheidsuitrusting

Minpunten Honda Civic

– relatief duur

– klein aanbod

– technisch niet (geheel) foutloos

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.