Stijn Kuster
Stijn Kuster Koopwijzer 26 mrt 2023
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: Ford S-Max II (2015-2023) – problemen, uitvoeringen en prijzen

De Ford S-Max II blijft de sportiefste fullsize-MPV. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.

Een ruime vijf- of zevenzits MPV met vlotte vormgeving en een gezonde dosis rijplezier. Het vernieuwende concept levert de eerste Ford S-Max de eretitel ‘Auto van het Jaar 2007’ en klinkende verkoopcijfers op. De tweede modelgeneratie behoudt de sterke punten van het origineel en voegt daar een minder uitbundige vormgeving en efficiëntere aandrijftechniek aan toe.

Carrosserie Ford S-Max II

De S-Max II heeft bijna dezelfde buitenmaten als zijn voorganger. Uiterlijk onderscheidt de sportieve gezinsbus zich wat minder nadrukkelijk van tweelingbroer Galaxy dan voorheen. In eerste instantie lijkt het Aston Martin-achtige vooraanzicht identiek. Pas in tweede instantie trekken de afwijkende voorbumper, de vlakkere voorruit en de lage, aflopende daklijn de aandacht. Aan de achterkant vergroten zichtbare uitlaatsierstukken en modelspecifieke achterlichten met verbindingsstrip de herkenbaarheid. Full-led koplampen, voorruitverwarming, privacy-glass, een panoramadak en handsfree achterklepbediening zijn een selectie uit de lijst fabrieksopties.

Koopwijzer, prijzen, problemen, uitvoeringen, Ford S-Max 2, II
Ford S-Max II Vignale. (Afbeelding: Ford)

De ST-Line heeft een sportieve uitdossing, de Vignale is chiquer aangekleed en draagt extra chroomwerk. In Nederland verdwijnt de S-Max na 2018 uit de prijslijsten. Het bijgepunte faceliftmodel van najaar 2019 is alleen via parallelimport leverbaar. Door de forse afmetingen zijn (herstelde) parkeerschades bijna onvermijdelijk, zelfs bij een S-Max met alle leverbare parkeerassistentie.

Interieur

Het interieur combineert het geborgen gevoel van een stationwagon met de hogere zitpositie van een SUV en de flexibiliteit van een fullsize-MPV. De S-Max heeft opnieuw vijf of zeven zitplaatsen. De eerste en tweede zitrij bieden volop been- en hoofdruimte.

Koopwijzer, prijzen, problemen, uitvoeringen, Ford S-Max 2, II
Ford S-Max II Vignale. (Afbeelding: Ford)

De beenruimte op de derde zitrij is afhankelijk van de inschikkelijkheid van de passagiers op de tweede zitrij. De tweede en derde zitrij zijn inklapbaar tot een vlakke laadvloer, waardoor een bagageruimte met een inhoud van maximaal 2020 liter ontstaat. Ten opzichte van de vorige S-Max is de kwaliteitsbeleving beter en de vormgeving van het dashboard rustiger.

De lijst met fabrieksopties is uitgebreid en vermeldt leer/alcantara, leer, stoelverwarming, stoelventilatie en stoelmassage, adaptieve cruise control, navigatie met touchscreen, Sony audio en verschillende varianten van Ford Sync. Verder zijn een actieve parkeerassistent met camera en verschillende andere actieve veiligheidssystemen leverbaar.

Motor

Alle motoren zijn viercilinders met directe inspuiting en een turbolader. Benzineversies zijn de 1.5 EcoBoost (160-165 pk, 240 Nm) en de 2.0 EcoBoost (240 pk, 345 Nm). De 2.0 TDCi-dieselmotoren, ontwikkeld door PSA en Ford, zijn voorzien van een enkele of, bij de topmotorisering, dubbele turbolader (120-209 pk, 310-450 Nm).

Voor families met haast: Opel Zafira OPC vs. Ford Focus S-Max 2.5-20V Turbo

a 2018 vervalt de 2.0 EcoBoost en verschijnen nieuwe 2.0 EcoBlue dieselmotoren met AdBlue (120-240 pk,  340-500 Nm). In 2020 verschijnt de hybride FHEV met atmosferische 2,5-liter viercilinder Atkinson-benzinemotor en een elektromotor (systeemvermogen 190 pk, 200 Nm). Motorische aandachtspunten zijn mogelijke inlaatvervuiling en een verhoogd olieverbruik bij de EcoBoost- en dieselmotoren. De 1.6 EcoBoost en de 2.0 TDCi hebben een distributieriem, de 2.0 EcoBoost en de 2.5 Hybrid hebben een distributieketting.

Transmissie Ford S-Max II

De S-Max II heeft voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Die laatste variant is uitsluitend leverbaar in combinatie met een dieselmotor. De 1.5 EcoBoost heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak, de 2.0 EcoBoost heeft een zestraps automaat met koppelomvormer en de FHEV heeft een continu variabele transmissie.

De 2.0 TDCi heeft een zestraps handbak of DCT-automaat met dubbele koppeling. De 2.0 EcoBlue heeft een achttraps automaat met koppelomvormer. Pas bij de handbakken op voor koppelingsslijtage en controleer bij de DCT-automaat of de bak soepel en zonder bijgeluiden van verzet wisselt.

Wielophanging

Rijplezier en stuurplezier blijven het handelsmerk van de Ford S-Max. De tweede generatie heeft rondom onafhankelijke wielophanging. De onderstelafstemming combineert een strakke wegligging met veel rijcomfort en de besturing geeft duidelijk meer feedback dan je van een MPV verwacht. Adaptive Steering en adaptieve schokdempers zijn fabrieksopties die het rijplezier verder vergroten.

Koopwijzer, prijzen, problemen, uitvoeringen, Ford S-Max 2, II
Ford S-Max II Sport. (Afbeelding: Ford)

De ST-Line heeft een conventioneel sportonderstel. De wielmaten beginnen bij 17-inch staal met wieldoppen en eindigen bij 19-inch lichtmetaal. Door de stevige voertuigmassa kunnen de remschijven en remblokken versneld slijten. Een aandachtspunt bij auto’s uit 2015-2020 is roestvorming aan de draagarmbouten van de achteras. Hiervoor is een terugroepactie geweest.

Welke moet ik hebben?

In de Ford S-Max levert de 1.5 EcoBoost keurige prestaties, die met volledige stoelbezetting plus bagage echter niet overhouden. Dit geldt in iets mindere mate ook voor de Hybrid. Voor veeleisende benzinerijders gaat er niets boven de 2.0 EcoBoost. Met de koppelsterke dieselmotoren rijdt S-Max het soepelst en het zuinigst.

Uitvoeringen heten Trend (17-inch staal, keyless start, automatische airco, radio/cd, leren stuur), Titanium (17-inch lichtmetaal, Sync 1.1, led-interieurverlichting), Titanium X (adaptieve koplampen, keyless entry), Vignale (metallic lak, leer) en ST-Line (18-inch lichtmetaal, sportpakket, sportstoelen). Aanvullend zijn diverse optiepakketten leverbaar, waaronder het Advanced Technology Pack (navigatie, Sync 2, parkeersensoren), het Winter Pack (stoel-, stuur- en voorruitverwarming) en meerdere Parking Packs.

Moet de Ford S-Max II het worden?

De Ford S-Max II blijft een dynamisch gelijnde auto die de goede eigenschappen van een stationwagon verbindt met de goede eigenschappen van een MPV. Het is een gezinsbus zonder het stigma van een gezinsbus en een slim alternatief voor een SUV of crossover. De verstelbare en inklapbare tweede en optionele derde zitrij vergroten de functionaliteit en flexibiliteit, de uitrusting is keurig compleet, en met de juiste aandrijflijn bewijst deze modelgeneratie opnieuw dat een groot gezin en een leuke auto elkaar niet uit hoeven te sluiten.

Dit kosten ze

Het occasionaanbod van de Ford S-Max II is bescheiden. De voordeligste benzineversie is een 1.5 EcoBoost Titanium (5-zits, 2016, 175.000 km) voor 17.950 euro, een vergelijkbare uitvoering met minder kilometers en derde zitrij (7-zits, 2017, 132.000 km) kost 21.899 euro. De goedkoopste 2.0 EcoBoost (Titanium, 7-zits, 2015, 191.000 km) kost 18.999 euro, een vijfzits 2.0 EcoBoost Titanium (2016, 134.000 km) kost 22.440 euro. Voor de 2.5 FHEV (7-zits, 2022, 18.000 km) begint het aanbod bij 39.990 euro. De bandbreedte voor de diesels ligt tussen 15.000 en 30.000 euro.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 87,86
Remschijven voor, per set € 187,67
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2, 235/50 R18 101W XL, per stuk vanaf € 188,89
Aircocondensor incl. droger, vanaf € 153,38
Schokdempers Bilstein B6 Performance, vooras, per stuk vanaf € 161,40

Prijzen gelden voor een Ford S-Max 2.0 EcoBoost van 2017 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 275,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 375,–

Het onderhoudsinterval (2.0 EcoBoost) is 20.000 kilometer/1 jaar.  

Pluspunten Ford S-Max II

+ dynamisch karakter
+ praktisch en ruim
+ complete uitrusting

Minpunten Ford S-Max II

– wisselende materiaalkwaliteit

– bescheiden occasionaanbod

Koopwijzer: Volkswagen Polo – problemen, uitvoeringen en prijzen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.