Autovisie
Autovisie Extra 12 mrt 2019

Koopwijzer – occasion Ford Focus III (2010-2018)

De Ford Focus III is een praktische middenklasser met de rijeigenschappen van een hot hatch. Hier alles wat je moet weten als je een occasion koopt.

Ford Focus RS

Aan een winnende formule hoef je weinig te veranderen. Met de derde generatie Focus bewandelt Ford de veilige weg. Aan de goede rijeigenschappen van de vorige modellen voegt het merk moderne comfort- en veiligheidssystemen en gedownsizede motoren toe. De grote populariteit bewijst dat dat een goede keuze is geweest.

Ford Focus station (Wagon), hatchback of sedan

Visueel is de Focus III een doorontwikkeling van eerdere generaties. Hij heeft extra flair in de vorm van scherpe lijnen, prominente koplampen en achterlichten en een voorbumper met opvallend gestileerde koelopeningen. Er is keuze uit een vijfdeurs hatchback, een vijfdeurs Wagon en een vierdeurs sedan die in lengte variëren van 4,35 tot 4,55 meter. Ford zet hoog in met de technologie uit hogere segmenten. Naast de welbekende voorruitverwarming levert het merk onder meer parkeerhulp rondom met automatische inparkeerfunctie, een elektrisch wegklapbare trekhaak en active city stop. Het jaar 2014 brengt een Aston Martin-achtige facelift. Nieuwe opties zijn adaptieve bi-xenonverlichting en cross traffic alert. Active city stop werkt voortaan tot 50 km/u. De Focus ST en RS verlaten de fabriek met een uitbundig spoilerpakket en zwart gelakte in plaats van verchroomde sierdelen. Vanaf 2016 is een ST-Line pakket leverbaar voor minder potent gemotoriseerde uitvoeringen.

Ford Focus Interieur accessoires

veel plastic in interieur

Het interieur eerbiedigt de ‘rijplezier voor iedereen’-doctrine met een prettig in de hand liggend vierspaaksstuur en veelvoudig verstelbare voorstoelen. Het flamboyant gestileerde dashboard omvat een instrumentarium met ronde meters en daartussenin een twee- of veelkleurig display. Ook binnen is het ‘tech-gehalte’ hoog, Kijk maar naar de optionele Sync-connectiviteit met spraakbediening en veiligheidszaken waaronder BLIS, LDWS en verkeersbordherkenning. Verder zijn leer/stof, leer, stoelverwarming, Sony audio en Ford Individual-extra’s leverbaar. Ergonomische missers zijn het kleine 3,5- tot 5,0-inch centrale display en de druk ogende middenconsole. Het faceliftmodel heeft een driespaaksstuur, een rustiger ogend dashboard en een groot 8-inch touchscreen. Sync2 brengt spraakbediening voor audio, temperatuurregeling en navigatie. De ST/RS onderscheiden zich met Recaro-sportstoelen en extra metertjes; de ST-Line heeft sportstoelen, rode stiksels, ST-logo’s en zwarte hemelbekleding.

Motoren

Het motoraanbod begint met de atmosferische 1.6 Ti-VCT (105-125 pk) en de direct ingespoten 1.6 Ecoboost-turbomotor (150-182 pk). Het dieselaanbod bestaat uit een 1.6 TDCI (95-115 pk) en een 2.0 TDCI (115-163 pk) met commonrail inspuiting en een roetfilter. In 2011 verschijnt de driecilinder 1.0 EcoBoost (100-125 pk). De Focus ST heeft een 2.0 EcoBoost (250 pk) of een 2.0 TDCI (185 pk); de Focus RS haalt 350 pk uit een 2.3 EcoBoost. In 2014 verschijnen de nieuwe 1.5 EcoBoost (150-182 pk) en 1.5 TDCI (95-120 pk). Check bij de EcoBoost-motoren voor de facelift of het koelsysteem is gemodificeerd. Door een poreuze koelslang was er in de beginjaren kans op cilinderkop- en motorschade. De turbolader van de 1.0 EcoBoost moet hard werken. Rustig laten afkoelen en tijdige oliewissels zijn essentieel voor een lange levensduur. Potentiële aandachtspunten bij de 1.6 TDCI zijn vervuilde EGR-kleppen en roetfilters.

De basisbenzinemotoren hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Vanaf de EcoBoost 125 pk is een zesbak standaard – gunstig voor het verbruik en voor het geluidsniveau op de snelweg. De TDCI-diesels hebben altijd een zesversnellingsbak. Optioneel is een Getrag Powershift-transmissie met dubbele koppeling en zes versnellingen leverbaar. Problemen met de hulpkoppelingscilinder en het tweemassa- vliegwiel komen weleens voor bij de handgeschakelde 1.6 TDCi en de 1.0 EcoBoost. Bij de Powershift is het oppassen voor schudden, trillen en slippen. Het is bij deze transmissie essentieel dat de juiste olieverversingsinterval (3 jaar/60.000 km) is aangehouden en dat oliewissels volgens de voorgeschreven procedure zijn uitgevoerd.

Wielophanging Ford Focus

Het geld dat sommige concurrenten steken in marketing die sportiviteit belooft, investeert Ford in ondersteltechniek die deze belofte gewoon waarmaakt. De Focus III heeft rondom onafhankelijke wielophanging met McPherson veerpoten aan de voorzijde en een multilink achteras. De onderstelafstemming is welhaast Jaguar-waardig, met een prettige balans tussen gevoel en comfort. Ter ere van de facelift (2014) krijgt de Focus een stijvere voortrein en een licht aangepaste onderstelsetup met iets meer nadruk op comfort. De ST heeft een sportonderstel en een elektronisch sperdifferentieel, de RS heeft Brembo-remmen, 19-inch gesmede wielen en optioneel een mechanisch sperdifferentieel met een speciale Drift Mode. De ST-Line heeft een 10 mm verlaagd sportonderstel.

Welke Ford Focus moet ik hebben?

Sportieve ST

Met een turbo(benzine)motor rijdt de Focus III het prettigst. De Ecoboost 125 pk met zesversnellingsbak is de prettigste allrounder, de 1.6 Ecoboost verandert de Focus in een hot hatch ‘light’. De veel verkochte 1.6 TDCi is goedkoop in aanschaf; de zeldzamere 2.0 TDCI is duurder, maar zijn meerprijs beslist waard. Met een toereikend budget zijn de ST en RS uitbundige alternatieven voor GTI’s en RS’en van de concurrentie. Uitvoeringen heten Ambiente (wieldoppen, esp, zes airbags), Trend (airco, radio/cd/usb, leren stuur) en Titanium (16-inch lichtmetaal, climate control, elektrische ramen achter, startknop, hill start assist, regensensor, elektrische voorruitverwarming). Daarnaast levert Ford uiteenlopende actiemodellen en leasevarianten waaronder de First Edition, de Ecoboost Edition, enzovoorts.

Net als de Opel Astra en de Volkswagen Golf is de Ford Focus op een breed publiek gericht. Voor occasionkopers die geen autoliefhebber zijn, is de derde generatie Focus een plezierig rijdende en betaalbare auto met moderne luxe en veiligheidsvoorzieningen. Wie van autorijden houdt, ontdekt een diepere laag, want zelfs in standaardvorm – zonder sportonderstel of sportstoelen en met een bescheiden motorisering – is de Focus het leukst sturende volumemodel van zijn klasse. Van de gedownsizede driecilinders tot de vuurspuwende RS, als je maar een klein beetje van autorijden houdt, is de Ford een uitstekende keuze. Tel daar het ruime en gevarieerde occasionaanbod en de gunstige vraagprijzen bij op en de pret is compleet.

Wat kost een Ford Focus?

De voordeligste benzine-Focus III is een vijfdeurs 1.0 Ecoboost 125 pk Titanium (2013/200.000 km) voor 5950 euro. Dezelfde auto als Wagon (2013/210.000 km) kost 6500 euro en een vijfdeurs 1.6 Ti-VCT Titanium (2011/186.000 km) kost 6990 euro. Reken op minimaal 8000 euro voor een 1.6 Ecoboost 150 pk (2012/194.000 km). Het faceliftmodel start bij 11 mille voor een 1.0 Ecoboost 100 pk Wagon Edition (2014/102.000 km) en 15 mille voor een 1.5 Ecoboost 150 pk Wagon Titanium (2015/120.000 km). Reken op ten minste 15.000 euro voor een ST (ST-3/2012/190.000 km) en 37.000 euro voor een RS (2016/21.000 km). Diesels beginnen bij 4500 euro voor een 1.6 TDCI (2011/250.000 km).

Prijzen Ford Focus onderdelen*
Remblokken voor, per set € 116,90
Koppeling met drukgroep € 186,09
Hoofdkoppelingscilinder € 72,32
Distributieset compleet € 78,64
Turbocompresssor vanaf € 654,80
Goodyear EfficientGrip Perf.,
215/50 R17 vanaf € 95,–
*Prijzen voor een Focus 1.0 Ecoboost 125 pk van 2014, incl. btw en excl. montage.

Onderhoudskosten Ford Focus
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 175,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 275,–
Onderhoudsinterval 20.000 km/1 jaar.

Tijdlijn
2010 Ford Focus III (DYB)
2011 1.0 Ecoboost
2012 Focus ST
2013 Focus Electric
2014 Facelift, Focus ST TDCI
2015 Focus RS
2016 ST-Line
2018 Ford Focus IV

Beschikbaarheid op de markt: Uitstekend
Waar voor geld: Goed-uitstekend
Betrouwbaarheid en degelijkheid: Goed
Beschikbaarheid onderdelen: Uitstekend

Waarom kopen?
+ Geweldige rijeigenschappen
+ Rijk uitgerust
+ Veel waar voor geld
+ Groot occasionaanbod

Waarom niet kopen?
– Wilde interieurstyling (tot 2014)
– Concurrenten zijn ruimer en (vaak) mooier afgewerkt

Denk ook eens aan een…

Volkswagen Golf VII (2012-heden)
Ruim en handzaam, foutloos afgewerkt, een groot aanbod motoren en transmissies: het is niet vreemd dat de Golf een razend populaire occasion is. Het meeste rijplezier bieden de GTI, GTE en R. 8000-60.000 euro.

BMW 1 Serie (2011-heden)
Bij de BMW 1 Serie is alles ondergeschikt aan de rijbeleving. Het interieur is krap, leuke opties en dikke motoren zijn premium geprijsd, maar je krijgt wel een briljante rijdersauto voor je geld. 10.000-60.000 euro.

Ford Focus III op Gaspedaal