Autovisie
Autovisie Koopwijzer 24 okt 2021

Koopwijzer: occasion Citroën C4/DS4 (2010-2018)

Wie een onderscheidende middenklasser zoekt, wordt met de Citroën C4 en DS4 op zijn wenken bediend. Wat zijn aandachtspunten bij een occasion?

In 2010 komt de tweede generatie Citroën C4 op de markt. De vijfdeurs hatchback oogt aan de buitenkant minder onderscheidend dan zijn voorganger, maar scoort wel punten met zijn creatief vormgegeven interieur en comfortabele onderstel. In 2011 krijgt de C4 gezelschap van de DS4 die met zijn lage daklijn en achterdeuren met verborgen handgrepen de geestelijke opvolger van de C4 Coupé is.

Carrosserie

Flamboyant design is een belangrijk aankoopmotief voor een Citroën. Toch is de nieuwe vijfdeurs C4 minder uitgesproken van vorm dan het uitgaande model. Voor wie het allemaal wel wat opvallender mag zijn, is de kortere en hogere DS4 (2011) een betere keuze. Zijn coupévormgeving heeft een paar praktische nadelen, zoals minder hoofdruimte en vaste achterportierruiten, maar de vormgeving is ronduit opvallend, precies zoals je van een Citroën verwacht. Modeljaar 2015 brengt voor beide modellen een facelift met nieuwe koplampen en led-achterlichten. De DS 4 wordt voortaan zonder Citroën-logo verkocht (en dan ineens met spatie tussen de nieuwe ‘merknaam’ en getalsaanduiding) en is ook leverbaar als DS 4 Crossback met een nieuwe neuspartij en kunststof aanbouwdelen.

Onderstel

De C4/DS4 staat op hetzelfde platform als het vorige model en heeft dezelfde wielbasis van 2,61 meter. Ook de onafhankelijke voorwielophanging met McPherson-veerpoten en de achteras met torsievering zijn vertrouwde PSA-ingrediënten. Tussen beide modellen zijn wel duidelijke karakterverschillen merkbaar. De C4 is soepel en comfortabel terwijl de DS4 een sportievere – in de Sport zelfs ronduit harde – onderstelafstemming kent. Het wielenprogramma stelt kopers voor een dilemma: het comfort is het grootst op 16-inch lichtmetaal, de aantrekkelijkste vormgeving is voorbehouden aan de stuggere 17-, 18- en 19-inch wielen.

Interieur

In het interieur hebben de ontwerpers zich uitgeleefd zonder dat de functionaliteit en ergonomie daar onder lijden. Het dashboard oogt speels en is overzichtelijk ingedeeld en de materialen en afwerking staan op hoog niveau. Het zitcomfort is meer Peugeot dan Citroën, wat overigens zeker geen straf is, met stevige en sportief geprofileerde voorstoelen. Fabrieksopties zijn onder meer een panoramadak, Magneti Marelli-navigatie, Denon hifi, bluetooth, aux/usb, stof/leer, leer en voorstoelen met massagefunctie. De DS4 heeft een panoramische voorruit en een uitgebreidere optielijst met onder meer leren bekleding in horlogebanddesign en leren bekleding op het dashboard. De facelift (2015) brengt een nieuwe middenconsole met minder knoppen, een nieuw multimediasysteem met 7-inch touchscreen en nieuwe opties zoals keyless entry & start.

Motor

De C4 debuteert met de welbekende 1.4 VTi en 1.6 VTi (95 tot 122 pk) en de geblazen 1.6 THP (155 pk) benzinemotoren. De HDi-diesels hebben 90, 115 of 150 pk. Vanaf 2014 staan de e-THP (130 pk) en de BlueHDi (100 tot 120 pk) in de prijslijst. De facelift van 2015 brengt nieuwe PureTech (110/130 pk) benzinemotoren en de BlueHDi 150 pk. Vanwege zijn hogere marktpositionering wordt de DS4 met sterkere motoren verkocht (benzine 120 tot 200 pk, diesel 110 tot 160 pk). Later volgen de THP 160/165/210 pk en de BlueHDi 180 pk. Vanaf 2014 is de DS4 ook leverbaar met PureTech-motoren. Pas bij de eerste generatie benzinemotoren op voor mogelijke slijtage van de kettingspanner/nokkenasketting en de waterpomp; daarnaast komt bij de THP-versies weleens overmatig olieverbruik en turboslijtage voor. Als het AdBlue-reservoir van de BlueHDi-versies leeg is, stopt de motor, dus vul tijdig bij of leg een reservefles in de auto.

Transmissie

Afhankelijk van de motorisering heeft de C4/DS4 een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, een gerobotiseerde zesversnellingsbak (EGS) of een traditionele automaat met koppelomvormer en vier of zes versnellingen. Opvallend genoeg zijn de C4 en de DS4 met verschillende motor-transmissiecombinaties geleverd. Zo is de C4 1.6 THP bijvoorbeeld met de gerobotiseerde handbak verkocht, terwijl de DS4 THP ook is geleverd met de soepelere en comfortabelere zestraps automaat. De EGS-transmissie is herkenbaar aan het kleine pookje, de volautomaat heeft een grote transmissiehendel.

Welke moet ik hebben?

In beide modellen levert de 1.6 VTi-motor keurige prestaties. De 1.6 THP is smeuïger en sneller, maar minder zuinig en – in elk geval bij de vroegste bouwjaren – reparatiegevoeliger. De nieuwste PureTech- en THP-motoren rijden het fijnst. De HDi-diesels zijn prettig in de omgang en erg zuinig op de koop toe. Wat de uitvoering betreft: een basis-C4 is erg kaal en voor een beetje verwengevoel is een Tendance of Ligne Business met navigatiesysteem aan te bevelen. De DS4 is het leukst als SoChic met leer, 17-inch wielen, panoramadak en – voor wie durft – een opvallende kleurstelling.

Moet dit hem worden?

De Citroën C4 en Citroën DS4 zijn in veel opzichten elkaars tegenpolen. De C4 is een comfortabele en gezinsvriendelijke mainstream hatchback, de DS4 is onpraktischer en heeft meer uitstraling, een sportiever onderstel en een rijkere uitrusting. Naast zijn hippe broer en naast ijzersterke concurrenten zoals de Golf, Focus en 308, heeft de C4 moeite om kopers aan zich te binden. Jammer, want de vijfdeurs hatchback is ondergewaardeerd en mede daardoor als occasion scherp geprijsd. Voor de DS4 geldt het omgekeerde, want door zijn sterke imago en exclusiviteit blijven vraagprijzen van dit model juist opvallend hoog. Doorsnee middenklassers zijn de C4 en DS4 geen van tweeën en wie zich van de massa wil onderscheiden, slaagt daar met beide modellen moeiteloos in.

Tijdlijn

2010 – introductie nieuwe Citroën C4
2011 – introductie DS4, C4 VTi LPG
2012 – DS4 Racing concept
2014 – 1.2 e-THP, BlueHDi
2015 – facelift C4/DS4, PureTech, DS4 Crossback

KOPEN
+ Opvallende vormgeving (DS4)
+ Onderscheidend interieur
+ Soepele en zuinige motoren
+ Comfortabel onderstel (C4)

NIET KOPEN
– Onopvallende vormgeving (C4)
– Stug onderstel (DS4)
– Minder praktisch en duur (DS4)

Denk ook eens aan een…

Ford Focus (2011-2018)
De Ford Focus is een allemansvriend met een uitgelezen mix van rijplezier en gebruiksvriendelijkheid en krachtige EcoBoost- en TDCi-motoren. De vormgeving van het interieur kan niet iedereen bekoren, maar het occasionaanbod is groot en vriendelijk geprijsd.

Alfa Romeo Giulietta (2009-2020)
De Alfa Romeo Giulietta is een onbetwiste smaakmaker in het C-segment en met zijn aantrekkelijke design, directe besturing en fijne turbomotoren is het een echte Alfa. Afwerking en bouwkwaliteit zijn beter dan ooit; de vraagprijzen zijn gunstig.