Koopwijzer: occasion Opel Ampera/Chevrolet Volt (2011-2015)
Elektrisch rijden zonder actieradiusangst: de Chevrolet Volt en Opel Ampera maken het nieuw én gebruikt waar. Wat zijn aandachtspunten bij een occasion?
Elektrisch rijden zonder vrees voor een leeg accupakket. Met de Chevrolet Volt/Opel Ampera maakt General Motors het concept in 2011 bereikbaar voor een breed publiek. Mede dankzij de innovatieve aandrijflijn schoppen de beide modellen het tot ‘Auto van het Jaar 2012’. In Nederland zorgen aankoopsubsidies voor grote verkoopaantallen. Occasionklanten van eigen bodem blijken meer afwachtend, want de meeste gebruikte Volts en Ampera’s vinden een koper in het buitenland.
Carrosserie
Een van de valkuilen bij een elektrische auto, waar General Motors niet in trapt, is een suffe of afwijkende vormgeving. De Volt en Ampera hebben een aansprekend design met scherp gelijnde projectorkoplampen, een glooiende daklijn, hoog geplaatste achterlichten en een praktische achterklep. Van het tweetal komt de Volt het meest ingetogen over. De Ampera heeft een dynamischer voorkomen met koplampen die optisch doorlopen in de voorbumper, een diffusor-achterbumper en een brede chroomstrip onder de achterlichten. Controleer bij occasions van de eerste bouwjaren of de laadstekkerklep soepel ontgrendelt; ook de stekkeraansluiting zelf en de laadkabel konden in de beginperiode weleens oplaadproblemen veroorzaken. Gemodificeerde onderdelen lossen dit op. Voor weigerende led-dagrijverlichting bestaat een software-update.
Interieur
In het interieur maakt de Volt de meest futuristische indruk met deurpanelen, een dashboard en een middenconsole van witte kunststof in hoogglans. Bij de Ampera is de middenconsole uitgevoerd in hoogglans donkergrijs. Het dashboard heeft twee kleurendisplays: een klein instrumentarium achter het stuur en een groot touchscreen voor de bediening van multimedia, navigatie en andere voertuigfuncties. De achterbank bestaat uit twee losse zitplaatsen met neerklapbare rugleuningen en de bagageruimte meet 310-1005 liter. Modeljaar 2013 brengt een kleine facelift met een infodisplay met kWh-weergave, een iets andere bekleding en een armsteun achterin. Een stuurslotstoring verhelpen is meestal een kwestie van de startprocedure herhalen of de bijbehorende zekering schoonmaken of vernieuwen. Als de storing terugkomt, helpen alleen nieuwe onderdelen.
Motor
De elektromotor levert 150 pk bij 5000 toeren. Het koppel bezorgt moderne diesels een minderwaardigheidscomplex: het maximum draaimoment van 370 Nm is beschikbaar van 250 tot 2800 toeren. De 1.4-benzinemotor (86 pk/126 Nm) functioneert als generator voor de elektrische aandrijflijn. De 35 liter metende benzinetank ligt achter het accupakket. Volgens GM varieert de elektrische range van 40 tot 80 kilometer. Afhankelijk van gebruik, rijstijl en buitentemperatuur is in de praktijk 30 tot 70 kilometer haalbaar voordat de benzinemotor bijspringt. De onderhoudsbehoefte van de benzinemotor is mede afhankelijk van het aantal draaiuren; met de juiste diagnose-apparatuur kan een autobedrijf dit uitlezen.
Transmissie/accupakket
De gekoppelde elektromotor en benzinemotor zijn verbonden met een planetaire tandwieloverbrenging waarmee de voorwielen worden aangedreven. Schurende of slepende bijgeluiden tijdens het rijden zijn meestal te herleiden tot een versleten lager in het elektrische deel van de aandrijflijn. Hiervoor is een versterkt onderdeel beschikbaar en vervanging valt meestal onder garantie of coulance. Het T-vormige lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 16 kWh (modeljaar 2013: 16,5 kWh). Opladen kan via een laadpaal of wallbox, dan wel een standaard 230V stopcontact. In het laatste geval is de laadsnelheid mede afhankelijk van de stroomsterkte die de aansluiting heeft. Het accupakket heeft een eigen koelsysteem. Het is belangrijk dat de koelvloeistof op peil staat en periodiek wordt ververst. De fabrieksgarantie op het accupakket is acht jaar/160.000 kilometer. Angst over de levensduur is ongegrond: op internet zijn verschillende voorbeelden te vinden van eigenaren die zonder capaciteitsverlies 300.000-400.000 kilometer hebben afgelegd.
Wielophanging
De Volt/Ampera heeft een onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterwielophanging en 17-inch lichtmetalen wielen zijn standaard. Ondanks een leeggewicht van 1,7 ton heeft het elektro-duo comfortabele en voorspelbare rijeigenschappen. Dankzij remenergieterugwinning slijten de remblokken en remschijven aanzienlijk minder snel dan bij een conventionele auto. Het is niet ongebruikelijk dat de frictiedelen 200.000 kilometer of langer mee gaan. Een nadeel is dat de remmen vast kunnen gaan zitten. Een rammelend bijgeluid tijdens het rijden zit meestal in een remblok dat niet strak in de houder zit. Controleer bij een gebruikt exemplaar of de gemonteerde banden voldoende draagvermogen hebben. Een cosmetisch ongemak is afbladderende lak bij de wielen van de Volt.
Welke moet ik hebben?
Elektrisch rijden zonder op een houtje te bijten: de meeste gebruikte Volts en Ampera’s zijn afgeladen met opties, waaronder automatische koplampen, parkeersensoren rondom, een 7-inch touchscreen, een multimediasysteem met usb/bluetooth/audio streaming/stembediening, een achteruitrijcamera, cruise control, stoelverwarming, een leren stuur, keyless entry en keyless start en een standkachel. Ook verkeersbordherkenning, navigatie en Bose-audio zijn beschikbaar. Kinderziektes uit de beginperiode zijn in de meeste gevallen opgelost met software-updates en/of gemodificeerde onderdelen. Het faceliftmodel vanaf modeljaar 2013 heeft deze aanpassingen af-fabriek, maar is daardoor ook duurder in aanschaf.
Moet dit hem worden?
Met een gebruikte Ampera/Volt krijg je veel elektrische auto voor je geld. Of het een interessante aankoop is, hangt voornamelijk van jezelf af. Het is een auto waarmee je met een aangepaste rij- en gebruiksstijl voordelig en schoon kán rijden. Wie thuis, op het werk en onderweg veelvuldig kan (bij)laden, profiteert maximaal van een lage kilometerkostprijs en het comfort van elektrisch rijden. Een permanent of regelmatig ingeschakelde benzinemotor verstoort die beleving enigszins; bovendien kruipen de gebruikskosten dan snel richting een conventioneel aangedreven middenklasser. Angst voor gebruikte EV-techniek blijkt onnodig, want de bouwkwaliteit is goed en de onderhoudskosten zijn gunstig – zeker in vergelijking met de reparatiekosten die moderne benzine- en dieselaandrijflijnen kunnen treffen.
TIJDLIJN
2011 – introductie Chevrolet Volt/Opel Ampera
2012 – Auto van het Jaar, kleine facelift modeljaar 2013
2015 – einde productie, aankondiging Ampera-e
KOPEN
+ Betaalbaar elektrisch rijden
+ Geen actieradiusangst
+ Volwaardige vierzitter
+ Goede bouwkwaliteit
NIET KOPEN
– Elektrisch rijden vergt discipline
– Stevig benzineverbruik met ingeschakelde generator
Denk ook eens aan een…
Nissan Leaf (2010-2017)
De Nissan Leaf is een volledig elektrische vierzitter met een acceptabele actieradius en een betaalbaar prijskaartje. Met het 30 kWh-accupakket is de theoretische range 250 kilometer. 10.000-34.000 euro
Toyota Auris Hybrid (2012-2018)
Een zuinige benzinemotor en een elektromotor helpen de Auris Hybrid aan een gunstig verbruik. Conventionele vormgeving en degelijke techniek zorgen nieuw en gebruikt voor succes. 7000-33.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Opel Grandland – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Suzuki Swift – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer Renault Zoe: prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Mercedes E-Klasse (W213) prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Toyota Land Cruiser prijzen, problemen en uitvoeringen