Deze occasion wil je: Mazda RX-7 FB, meer dan een bijzondere aandrijflijn

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzondere Mazda RX-7 SDX.

Licht, achterwielaangedreven, een goede gewichtsverdeling en toch even anders dan de sportauto’s die we kennen van Europese merken. Mazda zette met de eerste generatie van de RX-7 een bijzondere sportwagen op de markt. Het model zou later uitgroeien tot de best verkochte auto met wankelmotor ooit.

Mazda RX-7 FB is de best verkochte Wankel-auto

In meer dan 470.000 exemplaren van de eerste generatie RX-7’s kwam de Japanse interpretatie van de Duitse uitvinding te leggen, de rotatiemotor. Deze is geleverd in drie varianten. De eerste was een 1,1-liter met 105 pk (115 pk na de update in 1981). Deze kleine wankelmotor is in Japan ook geleverd met turbo en goed voor 165 pk. In Amerika stond ook de 1.3-liter grote ’13B’ op de prijslijst, deze levert 135 pk.

Mazda Rx-7 fb
1.1-liter wankelmotor zonder turbo. (Afbeelding: Wheelsage)

Autovisie testte in 1979 de 105 pk-variant en legt uit dat de Mazda RX-7 veel meer is dan een auto met bijzondere aandrijflijn. Zo is de “transmissie van de RX 7 een bewonderenswaardig lekker schakelende vijfversnellingsbak, waarvan de eerste vier overbrengingen zijn gekozen als ‘werkversnellingen’ en de vijfde als een overdrive, waarin het zeer prettig cruisen is als er weinig acceleratiecapaciteit voorhanden behoeft te zijn.”

Heerlijk recept: Mazda RX-4 (1974) – Uw Garage

“De overbrengingsverhoudingen van de eerste vier versnellingen zijn prettig, hoewel de twee aan de korte kant is: een komt tot 50, twee tot 80, drie tot 130, en vier tot 180 kilometer per uur. Een merkwaardig raffinement is een geluidssignaal, dat piept als je de 6500 toeren per minuut overschrijdt alhoewel het rode gebied op de toerenteller bij 7000 begint.”

Listig weggedrag

De opzet van de Mazda RX-7 staat gelijk aan plezier, maar niet voor iedereen, merkten de testredacteuren destijds op. De Japanner heeft soms een listig weggedrag. “De Mazda is van huis uit overstuurd en je moet dus weten hoe te handelen als de achterzijde van de auto in een bocht of bij oefening twee, de bekende Iinksrechts manoeuvre, naar buiten komt. De stabiliteit van de Mazda is uitstekend. Je kunt behoorlijk aan het stuur rukken zonder dat de auto uit zijn koers raakt.”

Mazda RX-7 occacion

Een enerverendere auto met soortgelijke cilinderinhoud is lastig te vinden. De bijzondere techniek, het weggedrag en het echte eighties design maken van de RX-7 een fraaie klassieker.

Mazda Rx-7 fb
(Afbeelding: Radrema)

Wij vonden een exemplaar uit 1984 met slechts 42.000 kilometer op de teller. De zwarte RX-7 is een SDX uitvoering, de meest luxueuze die te bestellen was. Zo beschikt de Japanner over een zonnedak, elektrische ramen, een sportstuur en lichtmetalen wielen die verwijzen naar de draaiende ‘Dorito’ onder de kap.

De Mazda RX-7 staat voor net geen 15 mille te koop bij een dealer in Maastricht.

Mazda Rx-7 fb
(Afbeelding: Radrema)
(Afbeelding: Radrema)