Deze occasion wil je: Honda Beat version Z, een speelse goedkope Kei car

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een bijzondere Japanner: De Honda Beat version Z.

Kei car, of keijidōsha (軽自動車) is een Japanse autoklasse en staat letterlijk vertaald voor ‘licht voertuig’. In het land van de rijzende zon hebben deze auto’s, met beperkte buitenmaten en vermogensafgifte, belasting- en verzekeringsvoordelen.

Een echte Japanner in het Drentse Emmen

De wagentjes zijn bedoeld als zogeheten JDM-auto’s (Japan Domestic Market) en enkel voor dit afzetgebied gemaakt. Toch verlaten sommige Azië, zoals de Honda Beat version Z die Autovisie vond in het Drentse Emmen.

Honda Beat prima geschikt voor een zonnige dijktour

Autovisie reed in 2020 met een Honda Beat en zijn tegenhanger, de Suzuki Cappuccino, over de krappe Lekdijk bij Nieuwegein. “Die weg die met een ‘normale’ auto af en toe krap aanvoelt, lijkt wel een highway to heaven voor dit duo.”

Occasion, Honda Beat
(Afbeelding: AutoTrack)

“Toch zit je zelfs met een lengte van 1,90 meter goed in de rode mini-exoot van Honda. Een knap staaltje packaging binnen die zeer beperkte buitenmaten. […] De basisopzet van het design komt overigens van Pininfarina, Honda vervolmaakte het.”

Veel toeren en stuurplezier, maar weinig vermogen

“De Honda Beat voelt met zijn gewicht van 750 kilogram lichtvoetig en bewegelijk aan. Rijden met de auto uiterst vermakelijk, want elke interactie met deze Honda is puur. Hij schakelt heel strak en snel met dat korte pookje en ook de remmen zijn heel precies te doseren.”

Occasion, Honda Beat
(Afbeelding: AutoTrack)

“Als je het gaspedaal vloert reageert de Beat rap, maar de power blijft natuurlijk beperkt. Eén ding is wel duidelijk: dit is een echte toerenmotor. Dat was al zichtbaar in zijn spec-sheet, want een powerband van slechts 1100 toeren is ongebruikelijk smal. In deze Beat moet je dan ook werken om het tempo erin te houden, maar vervolgens is de voldoening groot. Want eenmaal on song vliegt hij vooruit en is hij scherp.”

Kei-gave kabouter of nog steeds een saaie stadsauto? Suzuki Alto Works

De Honda Beat heeft een 656 cc-driecilinder middenmotor die goed is voor 63 pk bij 8100 toeren per minuut. De nul-naar-honderd-sprint legt-ie in 13,4 seconden af en de topsnelheid bedraagt 135 kilometer per uur.

Een speciale uitvoering van de Honda Beat

Hoewel het model geen supercar-prestaties heeft, is hij buitengewoon leuk om te rijden. Hierbij komt het voordeel dat de maandlasten evenals benzineverbruik erg aantrekkelijk zijn. Ook de aanschafprijs valt erg mee. Wij vonden een Honda Beat version Z met 176.271 kilometer op de teller voor 5900 euro. De Z-versie uit 1993 heeft de speciale kleur ‘Evergrade Green Metallic’, een zwart instrumentarium, spoiler, andere eindstukken van het uitlaatsysteem en lichtmetalen wielen. Het model was de duurste Beat die je in Japan kon bestellen.

Occasion, Honda Beat
(Afbeelding: AutoTrack)