Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Klassiekers 10 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Deze Mitsubishi Galant is de vetste AMG die ooit (en officieel) is gebouwd

Denk je aan AMG, dan denk je ook aan Mercedes-Benz. Maar de bekende huistuner is pas sinds de jaren 90 officieel onderdeel van de Duitse fabrikant. En dus bestaan er ook AMG-modellen van andere merken. Zoals van het Japanse Mitsubishi.

Zo’n uniek stukje AMG-geschiedenis kan van jou zijn, want op Collecting Cars staat deze extreem zeldzame Mitsubishi Galant AMG te koop. Die stamt uit de tijd dat AMG nog onafhankelijk opereerde. Het bedrijf mag dan wel zijn opgericht door oud Benz-techneuten en al sinds de jaren 60 gespecialiseerd zijn in het tunen van Mercedes-modellen, het betekent niet dat het enkel aan auto’s van die fabrikant werkte.

Foto: Collecting Cars

Galant AMG

Voordat AMG zich in eind jaren 90 officieel aansloot bij Mercedes-Benz, werkte het soms ook aan andere auto’s. Zoals de Galant van Mitsubishi, waarvan de twee partijen ongeveer 500 auto’s bouwden voor de Japanse markt. Een extreem zeldzame auto dus, die nu van jou kan zijn. Op het model kan geboden worden.

Foto: Collecting Cars

In de neus van de Galant ligt een ongeblazen 2,0-liter viercilinder uit de Galant GTI, die is gekieteld door AMG. De Duitsers creëerden onder andere een hogere compressie, een agressievere nokkenas, titanium klepveren, andere in- en uitlaatspruitstukken en een geoptimaliseerde ECU. Daardoor is-ie goed voor een vermogen van 170 pk. Da’s opmerkelijk genoeg minder vermogen dan in de performance- en homologatieversie van Mitsubishi zelf, de VR-4. Het scheelt 25 pk, maar de Japanners monteerden op de VR-4 een ouderwetse turbo op de vierpitter om tot dat vermogen te komen. Deze AMG-versie draait tot een heerlijke 8000 toeren per minuut. Overigens kreeg niet alleen de Galant de AMG-behandeling. Ook de Mitsubishi Debonair werd in Japan als gelimiteerde AMG-versie verkocht.

Foto: Collecting Cars

Emblemen en leer

Optisch verschilt er ook het nodige aan deze Galant. Zo heeft de auto natuurlijk AMG-emblemen op de voor- en achterbumper. Het specifieke model is afgewerkt in de tint Dark Grey Metallic en staat op 15-inch schoeisel. In het interieur monteerde men destijds donkere leren bekleding en werd het dashboard afgewerkt met glanzend houtfineer.

Fraai zijn bovendien het vierspaaks AMG-stuurwiel en de Nardi Prestige houten pookknop. Airconditioning, elektrische ramen voor en achter én elektrische spiegels: deze unieke Galant heeft ‘t allemaal.

Hoogste bod

Op dit moment staat het hoogste bod op 11.000 dollar, en is er nog zo’n 24 uur om op de auto te bieden. De veiling sluit op woensdagochtend 10 november, om 09:40 uur. De uiteindelijke koper krijgt een nette auto, waar geen exterieur-schade bij bekend is. Het model heeft iets meer dan 125.000 kilometer gelopen, terwijl het laatste onderhoud in maart van dit jaar nog is uitgevoerd. Daarbij zijn de motorolie en het oliefilter ververst. Ook is de aircopomp vervangen, alsmede de accu. Het enige nadeel voor onze markt is het feit dat deze Galant rechtsgestuurd is. Maar dat mag de pret niet drukken, want als je deze auto weet te bemachtigen, rijd je misschien wel in het coolste voertuig van Nederland.

Foto: Collecting Cars

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.