Rijden met een Peugeot 203 in de Mille Miglia 2021 – Verslag 3/3
De magische Mille Miglia is weer gefinisht met heel veel Nederlandse deelnemers. In peperdure klassiekers maar ook meer bescheiden auto’s. De Peugeot 203 met Buby den Heeten achter het stuur en Joost Bindels als navigator is daar een mooi voorbeeld van. Annabel den Heeten doet verslag van hun avontuur. Dit weekend plaatsen we al de eerste ervaringen van de equipe vandaag schrijft Annabel voor het laatst over de ervaringen van het legendarische auto-evenement.
De intocht in het mooie Bologna na de zware derde etappe is adembenemend. Een grote menigte staat de gladiatoren van de Mille Miglia op te wachten in het avondlicht dat vanonder de arcades de weg op schijnt. Het is een chaos bij de laatste tijdpassage. De equipes willen op tijd een stempel op hun kaart gedrukt krijgen, te vroeg of te laat zijn betekent strafpunten.
Met een Peugeot 203A meedoen aan de Mille Miglia – Verslag 1/3
Ongeldig
Niet alleen bij de laatste tijdpassage is het chaos. Het gebeurt regelmatig dat auto’s die niet voor het klassement rijden de wedstrijdrijders belemmeren door de wedstrijdequipes tijdens het traject van een klassementsproef passeren en daarbij de lijnen te raken. Dit maakt de proef direct ongeldig en resulteert in strafpunten. Duizenden vrijwilligers en de politie doen er alles aan om de equipes vrij baan te geven en verkeersovertredingen worden door de vingers gezien. Links over de rotonde of door rood rijden is meer gewoonte dan uitzondering. De Dubai Policemen, die meerijden op de special list, kijken hun ogen uit.
Een hele zware dag van Rome naar Bologna, de vermoeidheid niet te verbergen. De proeven van de derde etappe waren zwaar voor de 203, want heuvelopwaarts racen met 42 pk (althans, dat had-ie 70 jaar geleden) valt niet mee. Verder houdt de Peugeot 203 zich goed, net als de 203 van equipe 170. Aardig detail is dat er gedurende de pitstops geen bijzondere soignering nodig is geweest voor deze Franse werkpaarden. Een behoorlijk aantal (Britse en Italiaanse) raspaardjes daarentegen heeft dikwijls technische verzorging nodig.
Rijden met een Peugeot 203 in de Mille Miglia 2021 – Verslag 2/3
Dag 4
Het is vroeg in de ochtend in Bologna. De laatste dag gaat beginnen! Etappe vier, van Bologna terug naar Brescia. Een relatief korte, na de monstertocht van gisteren. Vandaag nog twaalf klassementsproeven, dus er is een kans om wat van de gisteren verloren plekken terug te winnen. Buby en Joost staan nu op 133. Voor een auto met coëfficiënt 1,35 doen ze het boven verwachting.
De route is prachtig, onder meer langs het Gardameer en Verona. Als de laatste klassementsproef gedaan is, volgt een soort vreugdetoer naar Brescia. Er staan waanzinnig veel dolenthousiaste Italianen langs het parcours. Het publiek en de geweldige assistentie van de politie maken dit evenement onvergelijkbaar met andere autofeestjes.
Alfa Romeo 6C
De bonte stoet paradepaardjes worden op het startpodium van woensdag in het zonnetje gezet. Een memorabele versie van de “Mille” wordt afgesloten, zoals voorspeld, wint een Italiaan. Andrea Vesco met zijn Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport rijdt de 112 lijnen en 7 regelmatigheidsproeven met een gemiddelde afwijking van circa 0,03 seconden. Dat is ongeveer net zo goed als dat Max Verstappen kan timen met zijn knipoogje.
Het eerste telefoontje dat Buby pleegt na de finish is niet naar zijn 89 jarige moeder die vanuit Nederland de race fanatiek volgt, maar naar Edward van Zanten van Peugeauto, die ervoor heeft gezorgd dat de 203 probleemloos de ruim 1700 kilometer heeft afgelegd.
Vlag en wimpel
Joost en Buby vieren tijdens het afsluitende diner met de andere deelnemers hun 126e plaats (van de 375 deelnemers). Het doel was om bij de bovenste helft te eindigen, daarvoor zijn ze met vlag en wimpel geslaagd. Meer dan verdienstelijk voor een eerste keer deelnemen aan een rally van deze soort en allure.
De Mille Miglia 2021 zit erop. Het was een geweldig avontuur dat al begon met de voorbereidingen en eindigde op de rode loper in Brescia. Het Mille Miglia virus is besmettelijk, in de toekomst zou ik graag meedoen. De auto mag zelfs roze zijn…
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig