Lunaz maakt van Aston Martin DB6 een milieuvriendelijke klassieker
Steeds meer klassiekers worden van een elektrische aandrijflijn voorzien, van een Porsche 911 tot een Ford GT40. Bij het Britse Lunaz is ditmaal de Aston Martin DB6 aan de beurt.
Lunaz is inmiddels een bekende naam als het gaat om het ombouwen van klassieke Engelse auto’s. Het breidde de afgelopen tijd het elektrogamma flink uit. Ht nabij Silverstone gevestigde bedrijf voorziet nu een DB6 van een groene aandrijflijn.
Lunaz neemt afscheid van de zes-in-lijn
De originele zes-in-lijn met een slagvolume van vier liter maakt plaats voor elektromotoren die van energie wordt voorzien door een 80- of 120 kWh=accupakket. Het rijbereik van de geëlektrificeerde Aston Martin DB6 komt uit op 410 kilometer. Is de accu leeg, dan kun je deze uiteraard aan de snellader hangen. Over de verder specificaties van de aandrijflijn zegt Lunaz niets. Kijken we naar de cijfers van de reeds gepresenteerde auto’s van het merk, dan leveren de elektromotoren zo’n 375 pk en 700 Nm. Verwacht dat ook voor deze DB6.
Naast aanpassingen aan de aandrijflijn wordt de DB6 ook veiliger en comfortabeler gemaakt. Zo moet de Aston Martin met een compleet nieuw remsysteem en andere wielophanging na meer dan 50 jaar prima meekunnen in het huidige verkeer. Da’s natuurlijk ook wel nodig, omdat de klassieke DB6 overweg moet kunnen met de veel zwaardere aandrijflijn.
Vijf redenen waarom je een klassieker (niet) moet elektrificeren
Naast dat Lunaz jouw Aston Martin DB6 technisch klaarmaakt voor de 21e eeuw, kan de klassieker ook worden voorzien van allerlei moderne functionaliteiten. Zo kun je kiezen voor een navigatiesysteem, infotainment en zelfs wifi.
Van Aston Martin DB4 tot DB6
Lunaz laat dus nog geen definitieve specs los over deze DB7, wel geeft het een prijsindicatie. Voor 1 miljoen dollar (zo’n 864.000 euro) heb je de restomod bij jou thuis naast de laadpaal staan. De Britten zeggen in de toekomst ook de DB4 en DB5 van een elektrische aandrijflijn te voorzien. Wordt vervolgd.
Een rijk portfolio milieuvriendelijke klassiekers
Ligt jouw liefhebberij niet bij een Aston Martin DB6, maar bij een andere Engelse klassieker? Ook dan kan je bij Lunaz terecht. Vorig jaar voegde het bedrijf nog een Rolls-Royce Cloud uit 1956 en een Bentley S3 Continental Flying Spur uit 1961 aan het portfolio toe, evenals een originele Range Rover.
Lunaz probeert de auto’s in de basis zo origineel mogelijk te houden en verstopt bijvoorbeeld het laadpunt in de tankdop. Alleen op aanvraag worden er functionaliteiten als airconditioning en audioapparatuur ingebouwd. Hoewel velen wel de charme van een dergelijke restomod inzien, zijn er ook veel liefhebbers die minder fan zijn van een elektrische klassieker.
Overigens is Lunaz een snel groeiend bedrijf. Het bedrijf begon pas in 2019, maar is heel snel flink gegroeid. Onlangs sloot oud-voetballer David Beckham zich nog aan bij het bedrijf, om Lunaz verder te laten groeien. Zo is Lunaz van plan om in 2024 zo’n 500 hooggekwalificeerde banen te creëren. Inmiddels is het ook al begonnen met de bouw van een grotere productiefaciliteit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Aston Martin DB12 Volante is de James Bond onder de cabrio’s
-
Deze occasion wil je: Aston Martin Rapide, ‘een superster’
-
De nieuwe Aston Martin Vantage wil jouw racelicentie zien
-
Covermodel: Aston Martin Vantage – Engelands eerste echte supercar
-
Voor de aankomende Aston Martin Vantage moet de ME uitrukken
-
Deze innovatieve Aston Martin verbruikt geen benzine of elektriciteit
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)