Ferrari 250 GTE 2+2: succesvolle start van nieuwe bloedlijn
In elk Autovisie-nummer kijken we terug naar onze coverhistorie en lichten we een auto uit die eerder op ons magazine prijkte. Ditmaal gaat het om de Ferrari 250 GTE 2+2.
De vierzitters zijn nu niet meer weg te denken uit het aanbod van de Italiaanse sportwagenbouwer, maar tijdens de lancering van de eerste uit de reeks, waarin later onder andere de 412, 456 en 612 Scaglietti zullen verschijnen, kijken puristen wel even op van een Ferrari met een achterbank.
Volbloed
De eigenwijze Enzo is tot het inzicht gekomen dat de schoorsteen niet alleen van volbloed sport- en racewagens kan roken. Vanwege de grote vraag uit de klantenkring naar een toegankelijker en bruikbaarder model gaat Ferrari overstag en komt met de 250 GTE 2+2. Hoewel hij comfortabeler is dan eerdere modellen, is de nieuwe vierzitter nog steeds een raszuivere Ferrari inclusief de legendarische Colombo V12 in het vooronder, die voor de gelegenheid wel iets minder wild is afgesteld.
Een granturismo uit het boekje, geschikt voor lange ritten op hoge snelheid met twee volwassenen en twee kinderen aan boord plus bagage. Op zoek naar extra interieurruimte is de motor 20 centimeter naar voren geplaatst en de achterzijde verlengd voor meer bagageruimte.
Pininfarina
Dit alles is door Pininfarina in een zeer smaakvolle jas gestoken. De neus vertoont sterke overeenkomsten met de andere 250’s, maar de achterzijde is met een nieuwe coupé-daklijn volledig hertekend. Slanke raamstijlen zorgen voor uitstekend zicht rondom.
De GTE slaat aan bij de kopers. In drie jaar tijd worden er, in drie op details van elkaar verschillende series, onge-veer duizend stuks gebouwd. Daarbovenop komen nog 50 stuks van de 330 America. Die sorteert alvast voor op de opvolger 330 GT 2+2 door diens 4-liter V12 te combineren met het chassis en de carrosserie van de GTE. Door dit succes zit Ferrari er aanvang jaren ’60 financieel warmpjes bij. Dat komt de race- en sportwagenafdeling uiteraard ten goede.
De puristen van nu hoeven niet te klagen. Ferrari zal komend jaar ongetwijfeld kritiek moeten incasseren wanneer het zijn langverwachte eerste SU V introduceert. Dan moeten ze maar eens terugkijken hoe het de 250 GTE is vergaan en met een blik op de verkoopcijfers zien dat het wel goedkomt. Een bruikbare Ferrari voor alledag, dat wil toch iedereen? Die Purosangue SUV kan niet anders dan een verkoopknaller worden.
Aanbod en prijzen Ferrari 250 GTE 2+2
Ondanks relatief hoge productieaantallen en jarenlange miskenning – er zijn veel GTE’s gesloopt om andere 250’s en replica’s van motor en onderdelen te voorzien – zijn de prijzen skyhigh gegaan. Gelukkig zitten ze nog wel aan de goede kant van het miljoen. Een prachtige bruine Series III staat in eigen land te koop, vraagprijs 450.000 euro. 370.000 euro vraagt de ver-koper voor een witte S III in Madrid en een Duits autobedrijf wil 569.000 euro voor een S III in de kleur Blu Chiaro hebben. Houd daarnaast ook veilingen in de gaten. Specialisten, ook voor restauratie, zijn er genoeg.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom je na 2028 geen 40 jaar oude oldtimer moet kopen
-
Deze eerste generatie Ford Mustang koop je voor minder dan 15.000 euro
-
Te koop! Deze Alpina B12 is voor mannen met snor en gouden ketting
-
Dit voertuig heeft drie keer zoveel cilinders als een Bugatti Chiron!
-
Zonder deze Porsche 959 had de Nissan Skyline GT-R niet bestaan
-
Deze Mercedes SL is onderhuids een Pagani Zonda
-
Fan van The Crown? Dan móét je deze Jaguar XJ-CS kopen!
-
Deze 5 legendarische auto’s zijn vanaf maandag wegenbelastingvrij
-
Voor 22.000 euro kun jij in de auto van Donald Duck rijden
-
De eerste eigenaar van deze Porsche 911 RSR verdient hem niet
-
Waarom wij een traantje laten voor deze Ferrari Enzo en Maserati MC12
-
Waarom je voor dit Lamborghini Countach-wrak 1,8 miljoen euro betaalt