Stijn Kuster
Stijn Kuster Klassiekers 29 apr 2022
Leestijd: 3 minuten

Deze occasion wil je: BMW 635 CSi E24, alleen voor de échte liefhebber

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een leuke klassieke occasion: de BMW 635 CSi.

De BMW 6-Serie kwam voor het eerst op de markt in 1976. Destijds was het topmodel de 633 CSi. Later, in 1978, kwam hier de 635 CSi bij, gevolgd door de M635 CSi in 1984.

Autovisie-spionnen zagen de BMW 635 CSi al voor productie

In de 13 jaar dat de BMW 6-Serie van de E24 generatie in productie was, veranderde het motorenaanbod vaak. De redactie van Autovisie spotte destijds nog voor de introductie de geüpdatete 635 CSi, de nieuwe versie. “Dat onze spionnen zich geregeld in de barre kou van het hoge noorden begeven bewijzen ook weer deze opnamen van een nieuwe variatie op het thema BMW 6-Serie.”

BMW 635 CSI E24, occasion
(Afbeelding: AutoWereld)

“De betrapte wagen is een BMW 635 die naar verwachting nog dit voorjaar officieel wordt geïntroduceerd. Uiterlijk onderscheidt de 635 zich van de 630 CS en de 633 CSi door spoilers op voor- en achterzijde. Het belangrijkste verschil moet onder de motorkap worden gezocht. Daar bevindt zich een 3,5 liter motor van tussen de 164 en 172 kW oftewel 210 en 220 pk. […] De 635 bereikt met deze 3,5 liter 6-cilinder een topsnelheid van rond 225 kilometer per uur.”

BMW 635 CSI E24, occasion
(Afbeelding: AutoWereld)

De Autovisie-spionnen hadden het bij het rechte eind. De BMW 635 CSi van de eerste bouwjaren kreeg een 218 pk zescilinder met een slagvolume van 3,5 liter. Het motorblok is goed voor 304 Nm aan koppel.

Rijden met de BMW 635 CSi

Later dat jaar reed de redactie met de bolide, die zoveel meer biedt dan een krachtige aandrijflijn. “Het interieur biedt alles wat men wensen kan, het uiterlijk is beschaafd snel, motor en wegligging passen bij het totaalbeeld.”

BMW 635 CSI E24, occasion
(Afbeelding: AutoWereld)

“Het interieur is voor een groot gedeelte al bekend, zeker wat betreft dashboard en bedieningsorganen. De stoelen, beter gezegd fauteuils, waren in onze testwagen van het als extra verkrijgbare Recaro-type.”

Deze occasion wil je: Lancia Beta, een betaalbare smaakvolle klassieker

“Deze met leer beklede zetels bieden alles wat er van een goede autostoel te verwachten valt. […] Stuur, pedalen en pook zitten goed onder handbereik, het stuur is axiaal verstelbaar. We vonden alleen (en BMW is dat met ons eens) dat het rad van de BMW 635 CSi wel wat erg groot is met zijn diameter van 38 centimeter.”

Zoveel capaciteit, die maar door een enkeling gebruikt wordt

“Er valt over deze auto echt heel weinig te klagen als we op de openbare weg zijn, alleen is het jammer dat er zoveel voorhanden is wat maar zo weinig gebruikt mag worden. […] Daarbij zal het publiek van deze auto zijn capaciteit slechts sporadisch gebruiken.”

De BMW 635 CSi als occasion

Autovisie vindt zo’n BMW 635 CSi als occasion. De klassieker komt uit 1980 en heeft sinds dien iets meer dan 189.000 kilometer gereden. De auto lijkt in erg goede staat te verkeren en beschikt zelfs al over airconditioning.

BMW 635 CSI E24, occasion
(Afbeelding: AutoWereld)

Voor de witte Bimmer vraagt de verkoper 32 mille. Een smak geld voor een meer dan 40 jaar oude auto, al zal de echte liefhebber ‘m deze waarde toekennen. De BMW 635 CSi kostte in 1978 immers minimaal 75.000 gulden.

Uw Garage: BMW 635 CSi (1983)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.